Star Trek v temnotě září, vzkazuje Abramsovi kritika

Kultura Kultura
16. 5. 2013 16:20
Americkou premiéru filmu Star Trek: Do temnoty provází jednoznačné ovace

Praha - Dvanáctý film ságy Star Trek a druhý s novým obsazením posádky měl už premiéru v USA. Režisér J.J. Abrams a scénáristé Roberto Orci, Alex Kurtzman a Damon Lindelof si mohou pogratulovat, protože alespoň prozatím byl sci-fi film úspěšný jak finančně, tak u kritiky.

V novém příběhu z 23. století se kapitán Kirk (Chris Pine) dopustí přehmatu při záchraně primitivních mimozemšťanů a svého prvního důstojníka Spocka (Zachary Quinto). Vzápětí velení nad Enterprise převezme admirál Pike (Bruce Greenwood), Kirk se stane jeho zástupcem, zatímco Spicl je převelen na jinou loď Hvězdné flotily. Vzápětí proběhnou na Zemi hned dva teroristické útoky, za nimiž stojí tajemný John Harrison (Benedict Cumberbatch), jehož je Kirk kvůli osobní mstě rozhodnut zatknout. Jak se však ukazuje, Harrison má důvod nenávidět Hvězdnou flotilu kvůli spiknutí, s nímž má co dočinění také zapojen admirál Alexander Marcus (Peter Weller), jehož dcera Carol (Alice Eve) se připojí k posádce Enterprise.

Již od začátku startreckého „tažení" světem převažovaly u filmových kritiků pozitivní ohlasy, především potvrzující umění J.J. Abramse natočit dechberoucí akční výpravu.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Star Trek: Do temnoty je až směsně vzrušující. Což znamená, že je tak vzrušující, až je směšný. Ale v dobrém," napsal Soren Andersen v recenzi pro The Seattle Times. „Film vás nenechá vydechnout. Ale i když to je nevídaný povzbuzovák adrenalinu, má také mozek a svědomí. Abrams a spol. natočili film blízký duchu, v jakém tvůrce Star Treku  Gene Roddenberry používal seriál ke komentáři společenských otázek… Cumberbatchův  bezostyšný padouch je mužem mnoha tváří a později je odhalen jako stěžejní část mytologie frančízy."

Podobně nadšený byl Bruce Kirkland z kanadského serveru Canoe. „Star Trek: Do temnoty je lístkem první třídy do vesmíru. Pokud cítíte nutkání, nechte se vystřelit do blockbusterového štěstí… Abramsovi se se snímkem podařil hollywoodský zázrak. Natočil sequel lepší, než první díl. Když vezmeme v úvahu, že „původní" film byl rebootem sedmačtyřicetileté série, čerstvost a vitalita obou startreckých filmů je ohromující."

„Filmovaný v IMAXu (jo!) a přizpůsobený pro 3D (fuj!), Star Trek: Do temnoty zavrhuje truchlivou náladu a pohřební zjev, kterou si tolik komiksových filmů plete se sofistikovaností," oceňuje technické zpracování Ann Hornaday v The Washington Post. „Díkybohu, film otevírá mnoho možností, ať už jde o úplně nové příběhy, nebo návrat ke starým tvářím a místům z minulosti."

Převaha vysokých ohodnocení ovšem neznamená jednoznačnou oslavu a ne všem vyprávění o honbě za vesmírným teroristou  vyhovuje. Jako příklad může sloužit recenze Grahama Kileena na stránce JSOnline. „Star Trek: Do temnoty se zbavuje své optimistické a sociálně uvědomělé sci-fi a to samé dělá s vývojem postav a logickou zápletkou. Je to nejhorší můra každého Vulkánce. Team America: Světovej policajt s tribbly...  Proradný plán Johna Harrisona je záhadný pouze proto, že se vlády v budoucnosti nedívaly na Temného rytíře a Skyfall."

„Pine a ostatní herci společně s několika nováčky nadále skládají poctu Williamu Shatnerovi, Leonardu Nimoyovi a dalším… Ale i tak je těžké necítit určité zklamání, dokonce i zradu…, vyjadřuje smíšené pocity A.O. Scott pro New York Times kvůli údajně příliš silnému potlačení intelektuální a hravé sci-fi. „Ve svém usilování o blockbusterovou měnu Abrams obětoval hodně svébytnosti série a, co je horší, také jejího výrazného humanismu, jenž ji udržoval."