Při sledování hrozí ztráta vkusu. Špindl 2 hledá nové dno české romantické komedie

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
8. 12. 2019 12:57
Žena laškuje s doktorem: „A myslíte, že bych si je za rok mohla nechat ještě zvětšit?“ Doktor se nenechá vyvést z míry a podotkne: „To už by ale získaly vlastní gravitační pole.“
Hana Vagnerová a Radim Fiala ve Špindlu 2.
Hana Vagnerová a Radim Fiala ve Špindlu 2. | Foto: Bohemia MP

Odpověď na tuto hádanku? Ano, řeč je o ňadrech. A ano, toto je jeden z mála okamžiků nové české romantické komedie Špindl 2, který lze identifikovat jako vtip. Nikoli dobrý vtip, prostě vtip, u něhož vůbec poznáme snahu o humor.

Oldřich Navrátil.
Oldřich Navrátil. | Foto: Bohemia MP

Snímek, který měl premiéru v prosinci 2019, se pokouší pokořit četné předchůdce z českého žánru řachanda v disciplíně "jak natočit film, kde vůbec nic nedává smysl". Na internetu se dají nalézt fotky relativně tlustého sešitu, na jehož deskách stojí psáno Špindl 2: scénář. Nelze se ubránit pocitu, že musí být plný prázdných stránek.

Už předcházející komedie Špindl od režiséra Milana Cieslara trpěla typickým nešvarem českých filmů tohoto žánru - nebylo na ní nic romantického ani vtipného. Nedostatek příběhu maskovala velkým množstvím postav, mezi nimiž se náhodně stříhalo, dokud nebyl konec.

Špindl 2 toto "unikum" posouvá ještě dál. První díl obsahoval alespoň pár náznaků nenucených dialogů mezi hrdinkami, které jsou po třicítce stále single, a herečky jako Anna Polívková či Anita Krausová se na pár chvil dotkly problémů, které se řeší v opravdových romantických komediích. "Dvojka" však na jakékoli smysluplné dialogy rezignuje.

Už od úvodní scény z ordinace vypadá jako laciný televizní seriál a mnohé se na tom nezmění, když postavy konečně doputují na hory. I těch asi šest záběrů na zasněžené vrcholky a chaloupky vzápětí zničí střih zabiják, který vede k ušmudlané konverzační scéně.

Ze zasněžených jízd tak nejvíc utkví v hlavě refrén doprovodné písně: "S nesmírnou úlevou už máme to za sebou". Smysluplný je stejně jako texty většiny podprůměrného českého popu, ale oproti dialogům z filmu jde stále o jednookého krále. Už jen proto, že se v ten okamžik každý divák začne těšit, až si bude moci říci něco podobného.

Špindl 2 navazuje na předloňskou komedii, která nebyla ani romantická, ani vtipná. | Video: Bohemia MP

Špindl 2 je snímek plný mručících mužů a éterických žen. Mručí tu Oldřich Navrátil v roli roztomilého "prasáka", kterého ženy laskavě podporují v jeho "prasáctví" - zkrátka esence onoho malého milého českého sexismu. Mručí také Roman Skamene, když vysvětluje, že kocovina je jako kobra - ve druhém z asi pěti pokusů o vtip.

V drobné roličce zamručí nejznámější český zápasník smíšených bojových umění Karlos "Terminátor" Vémola svou slavnou průpovídku o tom, že lvi žerou první - a nikdo, včetně Jana Čenského, jemuž je adresována, netuší, co má v daném kontextu znamenat.

Radim Fiala, Andrea Verešová a Jan Čenský.
Radim Fiala, Andrea Verešová a Jan Čenský. | Foto: Bohemia MP

Nejvíce ze všech ale mručí Radim Fiala coby hlavní mužský protagonista, pokud lze v tomto panoptiku rozlišovat hlavní a vedlejší postavy. Mručí stejně, když hraje opilce i romantika.

Hlavní z oněch éterických žen je spisovatelova manželka v podání Kateřiny Hrachovcové, která vede skupinu milovnic ezoteriky putujících do hor za sebepoznáním. Tyto ženy nemručí, ale křičí uprostřed svahů a přitom se objímají.

Nejpozoruhodnější na Špindlu 2 je, že k žádné postavě nelze najít klíč. Má v dané scéně být ta či ona hrdinka sympatická, nebo se jí tvůrci vysmívají? Má být Oldřich Navrátil starý chlípník, milý popleta, nebo karikatura muže?

Snad jen náctiletá Anna Čtvrtníčková coby vzdorovitá dcera má celkem jasně danou roli. A pak také kapela s frontmanem Jakubem Kohákem, jejíž úloha je sice oproti první části ještě absurdnější a zbytečnější, alespoň jde ale poznat, že všichni přítomní mají hrát věčně opilá sexistická "paka".

Režisér Radek Balaš se s pokusem natočit epizodický film založený na interakcích mezi mnoha postavami na malém prostoru popral ještě o poznání hůř než jeho předchůdce Milan Cieslar. Tentokrát jako by hrdinové už vůbec neobývali jedno místo, jde jen o sled náhodných scén. Bez point, bez jasného vyznění.

Asi nejabsurdněji režijní nemohoucnost působí, když v závěru dojde k pokusu o vytvoření napětí. Místní horská služba přestane být jen souborem mlčky popíjejících stereotypů a vydává se zachraňovat životy. Neschopnost spojit dva záběry alespoň logicky - když už ne esteticky - za sebe tu vrcholí. Napětí nikoli.

Špindl 2 je nakonec také jako kobra. Lze ho přežít, jen když člověk nedělá příliš prudké pohyby. Jakmile se toto pravidlo poruší, hrozí, že z hlavy vypadne vkus. A uteče někam do závějí pod Sněžkou, kde raději umrzne, než aby se musel vracet.

Špindl 2

Režie: Radek Balaš
Bohemia MP, v kinech od 5. prosince

 

Právě se děje

Další zprávy