Spielberg svůj Mnichov tvrdě obhajuje

Martin Novák Martin Novák
2. 2. 2006 14:00
Praha - Mnichov je v českém povědomí spojen s rokem 1938. V Izraeli, Německu, ale i jinde ve světě je ovšem v souvislosti s tímto městem známější spíše letopočet 1972.

Infobox
Autor fotografie: Profimédia

Bavorská metropole tehdy v září pořádala Olympijské hry. Ty se zapsaly do historie velmi výrazně, ale jinak, než si organizátoři a sportovci představovali. Komando teroristů z palestinské organizace Černé září zavraždilo jedenáct členů izraelské výpravy.

K jedné z nejznámějších epizod vleklého izraelsko-palestinského konfliktu se za velké publicity vrací Steven Spielberg svým Mnichovem. Ve Spojených státech měl ve více než čtyřech stovkách kin premiéru v předvečer Štědrého dne, v Německu na konci ledna. Čeští diváci ho mohou v kinech vidět nyní.

Foto: Bontonfilm

Ztráta sympatií v Izraeli

Dvouapůlhodinový snímek začíná sestřihem autentických televizních záběrů z mnichovských událostí a následně líčí "práci" izraelského týmu, jehož úkolem je zlikvidovat členy Černého září, zodpovědné za naplánování a provedení útoku.

Málokterý film předcházejí tak vzrušené diskuse. Nevedou se totiž pouze o umělecké, řemeslné stránce Mnichova. Řada Izraelců a lidí sympatizujících s židovským státem obvinila Spielberga z morálního relativismu.

Podle nich klade rovnítko mezi teroristy a agenty izraelské zpravodajské služby Mossad, kteří pronásledovali členy Černého září a osmnáct jich připravili o život. Spielberg měl v Izraeli dosud výbornou pověst: vždy se hlásil k podpoře židovského státu a oceňován byl zejména jeho Schindlerův seznam. Nyní se zdá, že v Izraeli část sympatií ztratil.

Pochopit neznamená omlouvat

Sám režisér nedávno v rozhovoru pro Der Spiegel odmítl podobná obvinění jako nesmyslná. Mnichov prý koncipoval jako modlitbu za mír a nechtěl nikoho démonizovat. Popírá, že by teroristy omlouval nebo jejich čin bagatelizoval.

Foto: Bontonfilm

"Samozřejmě je to strašlivý čin, to ale neznamená, že nemá smysl se ptát po motivech útočníků a ukázat je jako lidi, kteří mají své rodiny, své životní příběhy. Snaha pochopit jejich motiv neznamená je omlouvat," uvedl.

Spory vyvolává i děj filmu. Hlavní postavou je vůdce izraelského komanda, pojmenovaný Avner. Podobně jako další členové týmu začne pochybovat o smyslu likvidace dalších a dalších lidí; stejně tak o tom, zda všichni "popravení" Palestinci nesli na Mnichově vinu."Pochybuji, že skuteční pronásledovatelé měli takové pocity, které jim Spielberg přisuzuje," tvrdí izraelský historik Michael Oren.

#reklama

Základem scénáře je kniha kanadského novináře George Jonase Pomsta. Vyšla v roce 1984 a formou rozhovoru s údajným členem likvidačního komanda Mossadu rekonstruuje případ. Později se ale ukázalo, že dotyčný ve skutečnosti v týmu nepracoval a řada jeho informací skutečnosti neodpovídá.

I tady se ale Spielberg tvrdě hájí. Dopředu prý avizoval, že Mnichov je pouze inspirován skutečnými událostmi a nechce být jejich věrným přepisem.

Terorista: nebyl jsem konzultován

Abú Daúd, toho času v Damašku
Abú Daúd, toho času v Damašku | Foto: ČTK

Z palestinské strany dopředu zkritizoval Spielberga poslední žijící vysoce postavený předák Černého září, Muhammad Daúd. Podle něj s ním režisér scénář nekonzultoval, takže tam jistě budou chyby, vzkázal z Damašku, kde nyní žije.

"Pokud skutečně chtěl stvořit modlitbu za mír, měl vyslechnout obě strany a řídit se realitou," citovala bývalého teroristického vůdce agentura Reuters.

Spielbergův Mnichov každopádně není prvním filmovým dílem, které se k událostem z roku 1972 a jejím následkům vrací. Už v roce 1976 vznikl televizní snímek 21 hodin v Mnichově, kde si vůdce teroristů zahrál Franco Nero. O deset let později vznikl v produkci HBO nízkorozpočtový  snímek Meč Gideonův.

#reklama

 

Právě se děje

Další zprávy