Bez dinosaurů a mimozemšťanů. Spielberg o sobě poprvé vypráví bez metafor

Martin Šrajer Martin Šrajer
24. 11. 2022 16:34
Steven Spielberg v nadsázce tvrdí, že filmy jsou jeho terapií. V intimním dramatu Fabelmanovi, které od čtvrtka promítají česká kina, míří přímo k podstatě: svému dětství, dospívání na americkém předměstí a konfliktnímu soužití rodičů.
Malý Sammy hraný Mateem Zoryonem Francisem-DeFordem natočí s modely srážku vlaků a záběry si promítá na vlastní dlaně.
Malý Sammy hraný Mateem Zoryonem Francisem-DeFordem natočí s modely srážku vlaků a záběry si promítá na vlastní dlaně. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Paul Dano jako Burt, Mateo Zoryon Francis-DeFord jako mladý Sammy a Michelle Williamsová v roli Mitzi. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Gabriel LaBelle jako Sammy a Judd Hirsch v roli strýčka Borise. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Gabriel LaBelle jako Sammy. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Gabriel LaBelle jako Sammy. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Mateo Zoryon Francis-DeFord jako mladý Sammy. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Michelle Williamsová v roli Mitzi. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Keeley Karstenová, Sophia Kopera, Michelle Williamsová a Gabriel LaBelle. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Gabriel LaBelle jako Sammy. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Gabriel LaBelle jako Sammy. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Paul Dano jako Burt. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Na snímku jsou čelem Seth Rogen, Paul Dano a Michelle Williamsová, zády Keeley Karstenová, Sophia Kopera a Julia Buttersová. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Gabriel LaBelle jako Sammy a Michelle Williamsová v roli Mitzi. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Michelle Williamsová v roli Mitzi. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Gabriel LaBelle jako Sammy a Judd Hirsch v roli strýčka Borise. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Uprostřed je Gabriel LaBelle jako Sammy. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Gabriel LaBelle jako Sammy. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Gabriel LaBelle, Michelle Williamsová, Paul Dano, Keeley Karstenová, Julia Buttersová a Sophia Kopera. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Julia Buttersová jako Reggie a Gabriel LaBelle coby Sammy. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Chloe Eastová jako Monica a Gabriel LaBelle v roli Sammyho. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Seth Rogen jako Bennie. | Foto: Merie Weismiller Wallace
Chloe Eastová jako Monica a Gabriel LaBelle v roli Sammyho. | Foto: Merie Weismiller Wallace

Leckdo by dokázal vylíčit okamžik, kdy si poprvé uvědomil sílu kinematografie. Pro amerického režiséra Stevena Spielberga nastal v prosinci 1952. Bylo mu šest let a rodiče jej poprvé vzali do kina. Dávali barevný velkofilm z cirkusového prostředí Největší představení na světě.

Dnes pětasedmdesátiletý držitel dvou režisérských Oscarů po letech vzpomínal, že příběhu příliš nerozuměl, ale pohyblivé obrazy jej uchvátily natolik, že jim zasvětil zbytek života. Tímto momentem prozření začínají i Fabelmanovi, jeho dosud nejosobnější snímek.

Neznamená to, že dřív by Spielberg nečerpal z vlastních zkušeností. O dětském strachu, chybějících otcích, citovém poutu k matce a narušené rodinné dynamice vyprávěl mnohokrát. Ve sci-fi Blízká setkání třetího druhu nebo E.T. - Mimozemšťan, ve válečném eposu o dospívání Říše slunce i retro komedii Chyť mě, když to dokážeš. Osobní byl pro něj vzhledem k židovskému původu také Schindlerův seznam.

Teprve ve Fabelmanových se ale k vlivům, které jej formovaly, nevyjadřuje metaforickou oklikou. Žádný útok dinosaurů a invaze mimozemšťanů, ale komorní, nuancovaná rodinná anamnéza. Při psaní scénáře s dramatikem Tonym Kushnerem čerpal z vyprávění svých rodičů a sester, z fotografií a domácích filmů. Jména postav změnil, stejně jako chronologii událostí, a záběry zalité rozptýleným světlem napovídají, že sledujeme vzpomínky zastřené nostalgií. Směr však vytyčují autobiografická fakta.

Typické nadšení

Terapeutický rozměr je zřejmý. Spielberg při natáčení mohl kontrolovat traumatickou rodinnou historii, které jako chlapec jen přihlížel. A právě fakt, že film nám poskytuje nástroje ke zvládání životních nástrah, Fabelmanovi zkoumají od úvodní sekvence. Činí tak s neutuchajícím, dětsky bezprostředním a pro Spielberga typickým nadšením i nezvykle sebekritickým, skeptickým odstupem.

Malý Sammy Fabelman, v kině uvelebený mezi matkou a otcem, s hrůzou a obdivem sleduje, jak do sebe na plátně narážejí dva vlaky. Je to pro něj iniciační zkušenost. Děsivý výjev nedokáže dostat z hlavy, a tak si na Chanuku vyprosí model vláčků, aby ho mohl doma rekonstruovat ad nauseam. Navíc jej natáčí otcovou tajně vypůjčenou kamerou.

Záběry si později promítá na vlastní dlaně, z nichž vytváří improvizované plátno. Sepětí tvůrce s dílem nemůže být větší. Scény jako tato potvrzují Spielbergovo mistrovství ve vyjadřování složitých emocí s pomocí symbolů, řeči těla nebo rámování. Film jimi překypuje, tvoří z nich významově hustou síť, která láká k opakovanému rozplétání.

Film Fabelmanovi promítají kina od tohoto čtvrtka. | Video: Vertical Ent.

Podstatou chlapcova počínání ovšem není fascinace destrukcí, ale snaha zpracovat strach, který v kině zakoušel. I později mu kamera pomůže čelit složitým emocím, učiní je uchopitelnějšími. Ale také mu dá možnost před pocity pohodlně utéct do smyšleného světa, jehož pravidla sám stanoví.

Protagonistova formativní léta snímek sleduje napříč dvěma dekádami a několika americkými státy. Hrdinovo umělecké zrání se vypravěčsky i emocionálně proplétá s komplikovaným, na konflikty hojným vztahem rodičů.

Sammy je nejstarším ze čtyř dětí pianistky a počítačového inženýra, Mitzi a Burta Fabelmanových. Matka jej inspiruje srdečností či uměleckým založením, otec zase technickým myšlením, schopností rozebrat každý přístroj i problém na součástky a vzorce. Oba obdivuje.

Paul Dano jako Burt, Mateo Zoryon Francis-DeFord jako mladý Sammy a Michelle Williamsová v roli Mitzi.
Paul Dano jako Burt, Mateo Zoryon Francis-DeFord jako mladý Sammy a Michelle Williamsová v roli Mitzi. | Foto: Merie Weismiller Wallace

Věrné detaily

Počáteční scény - intimní, lehce zasněné, s perfektně vyváženým poměrem humoru a dojemných vyjádření rodičovské lásky - fungují jako vřelá pozvánka do světa, v němž Spielberg vyrůstal. Kamera Janusze Kaminského nás neuspěchaně provází jednotlivými pokoji a spolu s hudbou Johna Williamse navozuje útulnou atmosféru.

Propracovaný svět oživují dobově věrné detaily od balicího papíru po amatérskou filmovou techniku a vrstevnaté výkony herců. Zejména Michelle Williamsové a Paula Dana v rolích rodičů, kteří své děti milují víc než sebe. Nezapomenutelné jsou krátké výstupy Judda Hirsche a Davida Lynche, obou důvtipně obsazených i výborně využitých. Gabriel LaBelle coby dospívající Sammy pak zaujme tím, jak se stále víc podobá skutečnému Spielbergovi zamlada.

S vypravěčskou lehkostí režisér vyřeší i hrdinův přechod z dětství do puberty. K obdobným posunům, a kvůli neustálému stěhování rodiny také ke změnám prostředí, dochází opakovaně. Motivy na sebe ale navazují hladce, vyprávění nepůsobí epizodicky. Jeho výstavba je neobyčejně chytlavá a 150 minut filmového času rychle uteče.  

Příběh není roztěkaný také proto, že se celou dobu soustředí na Sammyho dospívání prostřednictvím filmů. V každé životní etapě zdokonaluje své režisérské dovednosti a učí se naslouchat publiku. Na promítání svých prvních pokusů, primitivního westernu nebo válečného krváku, se těší, ale také je při něm nejzranitelnější. Emoce, které během režírování zpracoval, vydává při projekci všanc příbuzným a kamarádům.

Talent houževnatého hrdiny roste spolu s intenzitou dramat, jež se mu odehrávají před očima. Příběhy se rozvětvují do několika směrů, postavy jsou si vzdálenější, hřejivost střídá odtažitý chlad. A pak Sammy odhaluje znepokojivé tajemství. Nepříjemnou pravdu příhodně nevidí na vlastní oči, ale na celuloidu, kde si ji může pouštět stále dokola. Stejně jako dřív srážku vlaků. 

Scéna jako z investigativního thrilleru ale kromě napětí vyjadřuje i další emoce. Třeba chlapcovo rozčarování nebo zmatenost, na čí stranu se postavit. A srovnatelnou bohatostí se vyznačuje většina důležitých sekvencí. Všechny jsou kompozičně, svícením, střihem i rytmem v podstatě bezchybné a sdělují mnohem víc, než co zaznívá v dialozích, navenek zbytečně doslovných.

Gabriel LaBelle jako Sammy a Judd Hirsch v roli strýčka Borise.
Gabriel LaBelle jako Sammy a Judd Hirsch v roli strýčka Borise. | Foto: Merie Weismiller Wallace

Pozoruhodné dílo

Spielberg z pozice ostříleného režiséra demonstruje to, co jeho alter ego teprve nejistě zjišťuje: že film zvládne vyjádřit naráz lásku i bolest, smích a zoufalství, naději i strach. Řemeslnou virtuozitu však podřizuje subtilnímu vyprávění, které nachází hloubku a význam i ve zdánlivě banálních příhodách. 

V jedné zvlášť vypjaté chvíli si Sammy představuje, že tíživé dění sleduje z bezpečné vzdálenosti, jako by vlastní život mohl režírovat a přestříhat do méně bolestivého tvaru. Film mu na jednu stranu umožňuje vytvořit si bariéru, která jej odděluje od děsivého a matoucího světa, na druhou stranu ho může zranit, odhalit o něm i druhých to, co by raději nevěděl.

Na tuto dvojsečnost Sammy naráží i na střední škole. Filmařský um je pro něj vstupenkou mezi vrstevníky, kteří ho jinak jen šikanovali pro jeho židovský původ. Najednou si každý chce zahrát v jeho snímku. Jako člověk za kamerou se ale společenského života přímo neúčastní, je pouze pozorovatelem. Ve vztahu k blízkým zažívá něco podobného. Zásluhou filmu jim víc rozumí, a zároveň se od nich vzdaluje. 

Závěr tentokrát vzhledem k vývoji událostí nemůže být stejně uspokojivý jako v jiných Spielbergových filmech. Jak ale naznačuje proměna protagonisty, potažmo filmografie Stevena Spielberga, lék na bolest nakonec našel. Svá dětská traumata začal překlápět na filmový pás.

Kdo čeká sentimentální vzpomínání na dětství a kýčovité vyznání lásky ke kinematografii, bude překvapen, jak je snímek melancholický a jak ambivalentně se staví k možnostem filmového média. Právě upřímnost, s jakou Spielberg reflektuje vlastní tvůrčí východiska, z jeho novinky dělá pozoruhodné a navzdory vytěžování známých motivů originální dílo.

Nevydává se jen k počátkům vlastního zaujetí kinematografií, ale k podstatě její manipulace se vzpomínkami a emocemi. Připouští, že filmy mohou vést ke sblížení i odcizení. A současně dokládá, že málokdo s tím dnes v Hollywoodu umí nakládat lépe než on.

Film

Fabelmanovi
Scénář a režie: Steven Spielberg
Vertical Ent., česká premiéra 24. listopadu.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 34 minutami

Radě OSN pro lidská práva bude poprvé předsedat Čech. Od 1. ledna se funkce ujme Václav Bálek

Stálý představitel Česka při Organizaci spojených národů (OSN) v Ženevě Václav Bálek se od Nového roku stane předsedou Rady OSN pro lidská práva. Poprvé jí bude předsedat Čech, uvedlo v páteční tiskové zprávě ministerstvo zahraničí.

Česká republika v radě v květnu nahradila Rusko, jemuž bylo členství pozastaveno kvůli invazi na Ukrajinu. Moskva následně 47člennou radu opustila.

Předsedu volí členové rady ze svých řad vždy na období jednoho roku, Bálek vystřídá Argentince Federica Villegase. O tom, že Česko usiluje o pozici předsedy rady, informovala česká diplomacie už na konci června.

"Zvolení pana velvyslance Bálka je vyústěním dlouhodobého zájmu Česka o lidská práva, našeho aktivního angažmá v Radě pro lidská práva i důrazu, které na ochranu a podporu lidských práv klade současná vláda," uvedl ministr zahraničí Jan Lipavský (Piráti).

Bálek poznamenal, že se bude snažit o to, aby rada plnila svoji preventivní roli a aby skrze dialog a spolupráci předcházela porušování lidských práv. "Budeme klást důraz na to, aby rada fungovala efektivně a aby se jejího fungování mohli zúčastnit všichni relevantní aktéři, včetně zástupců malých zemí a občanské společnosti," podotkl velvyslanec.

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

Vlakové expresy zvládnou nově cestu z Prahy do Budějovic za hodinu a 40 minut

Vlakové expresy zvládnou od neděle, kdy začne platit nový jízdní řád, cestu z Prahy do Českých Budějovic za hodinu a 40 minut. Z Prahy do Tábora to bude 59 minut. Cesta tak bude asi o 20 minut rychlejší. Jde o rekordní časy v historii zdejší železniční dopravy, vyplývá z tiskové zprávy Českých drah (ČD). Rychlost na trase bude skoro 100 kilometrů za hodinu. Zrychlí se i cestování do Milevska, Bechyně či Jindřichova Hradce, tedy do dalších zastávek na 4. železničním koridoru i mimo něj.

"Cesta vlakem mezi Prahou a jihočeskou metropolí bude zhruba o 20 minut kratší než v končícím jízdním řádu. Oproti 80. letům se však jízdní doba zkrátila dokonce na polovinu. Tehdy se cestovalo z Prahy do Českých Budějovic zhruba tři a půl hodiny. Nové cestovní časy tak umožňují pohodlnější denní dojíždění za prací nebo do školy na trase České Budějovice - Tábor - Praha a zpět," řekl člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

U všech spojů EuroCity a InterCity sjednotil národní dopravce maximální rychlost na 160 kilometrů za hodinu. Ve vlacích bude jídelní vůz, wifi nebo zásuvky pro dobíjení cestovní elektroniky. Linka Ex 7 Jižní expres bude patřit k nejrychlejším v Česku a podle ČD konkurovat provozu na silnicích, kde často vznikají kolony. Cestovní průměrná rychlost vlaků dosáhne 98 kilometrů za hodinu. Mezi Prahou a Táborem překročí 100 kilometrů za hodinu. "Cesta vlakem tak bude rychlejší než autem. Lidé se navíc vyhnou častým kolonám na silnici I/3 a na dálnici D1 a problémům s parkováním v aglomeracích, ve kterých vlaky zastavují," uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Zdroj: ČTK
před 44 minutami

Rumunsko se zlobí kvůli zablokování vstupu do Schengenu, povolalo si velvyslance v Rakousku

Rumunsko povolalo ke konzultacím svého velvyslance v Rakousku. Podle ministerstva zahraničí v Bukurešti je krok vyjádřením protestu proti rozhodnutí Vídně zablokovat vstup Rumunska do schengenského prostoru.

Rakousko na čtvrtečním zasedání ministrů vnitra členských zemí Evropské unie odmítlo podpořit vstup Rumunska do Schengenu. Rozhodnutí zdůvodnilo tím, že přes Rumunsko vedou cesty, po kterých převaděči pašují migranty do EU a do Rakouska. Vídeň také poukazuje na to, že Rumuni zaujímají čtvrté místo mezi zeměmi, odkud pašeráci pocházejí. Spolu s Rumunskem musí na vstup dál čekat také Bulharsko, obě země přitom podle Evropské komise splňují potřebné podmínky už více než deset let.

"Vzhledem k postoji Rakouska hlasovat proti přistoupení Rumunska do schengenskému prostoru byl povolán ke konzultacím mimořádný a zplnomocněný velvyslanec Rumunska v Rakouské republice Emil Hurezeanu," uvedla v prohlášení rumunská diplomacie. Snížení úrovně diplomatických vztahů je podle ministerstva "politickým gestem, které zdůrazňuje rozhodný nesouhlas s jednáním Rakouska".

Zdroj: ČTK
Další zprávy