Do kin se vrací Spalovač mrtvol, archiv při restaurování využil Milotových poznámek

ČTK ČTK
10. 7. 2019 19:10
Digitálně restaurovaný Spalovač mrtvol, jeden z vrcholných snímků československé nové vlny, se tento čtvrtek vrací do kin. Národní filmový archiv ho po digitálním restaurování posílá na plátna tak, jak jej diváci viděli při premiéře v roce 1969.
Rudolf Hrušínský jako Karel Kopfrkingl.
Rudolf Hrušínský jako Karel Kopfrkingl. | Foto: ČTK

Diváci snímek uvidí například v pardubickém a jabloneckém letním kině, táborském kině Svět, v Kině Central v Českém Těšíně, kolínském Kině 99 nebo příští měsíc v letním kině pražské Pragovky.

Spalovač mrtvol, groteskně hororová studie člověka posedlého mocí, vznikl adaptací stejnojmenného románu Ladislava Fukse z roku 1967.

Snímek režiséra Juraje Herze poskytl mimořádnou příležitost hercům: Rudolfovi Hrušínskému v hlavní roli Karla Kopfrkingla a Vlastě Chramostové, pro niž se role Kopfrkinglovy manželky nadlouho stala poslední. Za normalizace byla herečka kvůli svým politickým názorům pro komunistický režim nežádoucí. Podobně jako kameraman Stanislav Milota, jenž s Herzem úzce spolupracoval už na technickém scénáři.

Důležitý podíl na kvalitách filmu má vedle hereckých výkonů a obrazové vytříbenosti také hudba Zdeňka Lišky.

Tehdejší Československo navrhlo Spalovače mrtvol do oscarové soutěže, do nominačního výběru se však nedostal. V dubnu 1973 se ocitl mezi takzvanými trezorovými filmy. Znovu byl v kinech uveden roku 1990 a nyní se vrací v restaurované podobě, která umožňuje distribuci v digitálních kinech.

"Stanislav Milota se už nemohl podílet na restaurování Spalovače mrtvol osobně, ale bylo možné využít jeho poznámek, takže to, co dnes uvidí nové generace diváků na plátnech kin, se maximálně blíží původní podobě filmu z konce 60. let," vysvětluje Michal Bregant, generální ředitel Národního filmového archivu.

Digitálně restaurovaný Spalovač mrtvol se objevil už na letošním filmovém festivalu v Karlových Varech. Jeho tvůrci se toho však nedožili. Režisér Herz zemřel vloni, kameraman Milota letos v únoru.

Trailer z restaurované verze Spalovače mrtvol. | Video: Národní filmový archiv

Letos byly digitálně restaurovány také Lásky jedné plavovlásky režiséra Miloše Formana, zařazené do sekce Cannes Classics festivalu na francouzské Riviéře.

Příště digitální úprava čeká Extasi Gustava Machatého z roku 1932.

Digitální restaurování filmů prostřednictvím Národního filmového archivu a Státního fondu kinematografie už několik let kritizuje Asociace českých kameramanů, a to proto, že expertní skupina před časem vypracovala metodiku takzvaného Digitálně restaurovaného autorizátu, známého pod zkratkou DRA.

V titulcích filmů ale o této metodě, která se při obnově starých filmů používá, není zmínka. Podle asociace si tak instituce přivlastňují práci kameramanů, kteří se na vzniku metody podíleli.

Menzel: Národní filmový archiv kazí české filmy

Duel šéfa Národního filmového archivu Michala Breganta a režiséra Jiřího Menzela kvůli tomu, jestli archiv ničí restaurováním české filmy. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 40 minutami

Kaťuša končí. V elitním pelotonu ji nahradí tým Israel Academy

Tradiční cyklistická stáj Kaťuša po této sezoně skončí a místo ní se v elitní společnosti WorldTour objeví Israel Cycling Academy, za kterou závodí i český jezdec Daniel Turek. Dosud kontinentální tým koupí od Kaťuše licenci a převezme i smlouvy jedenácti jezdců. Informoval o tom server cyclingnews.com.

Kaťuša zanikne, protože přijde o dva hlavní sponzory firmu Alpecin a výrobce kol Canyon. Její nástupce Israel Academy získá mimo jiné z jezdců Němce Nilse Politta, který byl letos druhý na prestižní klasice Paříž-Roubaix. Lídrem pro etapové závody by měl být Ir Dan Martin.

Další zprávy