Souboj titánek. V nové řadě Příběhu služebnice se rozhořela válka dvou silných žen

Tomáš Seidl Tomáš Seidl
4. 10. 2022 12:00
Po 15 měsících se na obrazovky vrátila vzpurná protagonistka Příběhu služebnice, ponurého seriálu z dystopické budoucnosti natočeného podle románu Margaret Atwoodové. Pátá řada, jejíž první epizody lze vidět na českém HBO Max, otevírá několik nových témat.

"Spravedlnosti bude učiněno zadost, až bude Offred viset na zdi," prohlásila obávaná dozorkyně neboli takzvaná teta Lydie na začátku čtvrté série. Na jejím konci však v oprátce skončil ten, kdo rebelující služebnici věznil, týral a znásilňoval - velitel Fred Waterford. Popravou, při níž se soukmenovkyněmi rozsápaly svého trýznitele jako smečka vlčic, hrdinka završila postupný přerod ze zmučené konkubíny v nelítostného kata.

V páté řadě Offred žije v Kanadě pod svým občanským jménem June s manželem Lukem, maličkou dcerou Nichole a kamarádkou Moirou. Ve fiktivní totalitní republice Gileád však zůstává uvězněna protagonistčina dvanáctiletá první dcera Hannah. Ta jí byla odebrána hned na počátku příběhu a nyní se už začíná připravovat na roli budoucí manželky tamních velitelů.

Bezmocná June z exilu nemá, jak dívku ochránit. V kanadském útočišti se navíc dostává do nemilosrdné konfrontace se svou další mučitelkou, Waterfordovou těhotnou manželkou Serenou. Krásná, ale ledově chladná žena v Torontu působí jako neoficiální velvyslankyně Gileádu, aby klerofašistické republice dodala "lidskou tvář" a urychlila její mezinárodní přijetí.

Smrt Freda Waterforda v kontextu 50 dosud odvysílaných epizod uzavřela jednu z nejzásadnějších kapitol, byť ji poslední dvě řady seriálu spíš jen recyklovaly. Ta pátá už se nesoustřeďuje na ústřední motiv románu kanadské spisovatelky Margaret Atwoodové, ve kterém převážně muži násilím drží plodné ženy v brutálním zajetí a rituálně je znásilňují. Teď se středobodem dění stává osobní válka dvou silných, vzájemně se nenávidějících žen.

June a Serenu, s mnohdy až hrozivou intenzitou hrané Elisabeth Mossovou a Yvonne Strahovskiovou, dávné křivdy svazují a svým způsobem i spojují. Obě jsou pomstychtivě zaťaté, posedlé touhou zničit tu druhou. Obě také ve svobodné zemi neustále přitahuje totalitní Gileád.

Jejich dvojjedinost, v jedné scéně znázorněná kontrastní černobílou garderobou, kterou si nezávisle na sobě oblékají, tvoří jeden z nejpropracovanějších příběhových motivů. June "dokáže myslet jen na to, jak Serenu střelí do palice". Se svou temnou stranou obtížně bojuje. V důsledku toho seriál ještě více rozostřuje zpočátku jasnou hranici mezi kladnou a zápornou postavou.

Pátá řada seriálu Příběh služebnice je na HBO Max s českými titulky. | Video: HBO Max

Další paralelu tvůrci vedou mezi těhotenstvím Sereny a June. Ta druhá se poté, co v Gileádu počala, stala i pro své největší nepřátele na čas nedotknutelnou a "hýčkanou". Za Serenu se zase v Torontu teokratické fanatičky modlí, jako by byla svatá, neboť její "zázračné početí" skýtá naději pro každou ženu marně toužící po dítěti. Zároveň je však Serena dál podrobena mizogynním pravidlům Gileádu, které před lety pomáhala vytvářet.

"Souboj titánek" probíhá nejprve na dálku, od konce třetí epizody již tváří v tvář. Nová řada však otvírá více témat, byť prozatím spíše v náznaku a na pozadí ústřední linie. K nejzajímavějším patří pragmatický, místy až oportunistický vztah mezi americkou exilovou vládou a předáky Gileádu.

Do něj se novinka vrací prostřednictvím tety Lydie. Ta v podání výborné Ann Dowdové po jisté neblahé události, týkající se dvou služebnic, začíná zpytovat svědomí. Mezitím hrdinčin milenec a otec její mladší dcerky Nick, jehož ztělesňuje Max Minghella, rychle stoupá v hierarchii Gileádu, zatímco June potají pomáhá. A nevyzpytatelné dvojaké intriky spřádá i velitel Joseph Lawrence, kterého herec Bradley Whitford vybavil sžíravou ironií.

V nové sérii naopak chybí důležitá postava lesbické služebnice Ofglen, respektive Emily, jejíž představitelka Alexis Bledelová se rozhodla dalšího natáčení neúčastnit. Tvůrce Bruce Miller a scenáristé tuto absenci nedokázali uspokojivě vysvětlit. Diváci se pouze dozvědí, že navzdory všemu, co vytrpěla, se Emily vrátila do Gileádu bojovat proti tamním tyranům.

Pátá řada, jejíchž deset epizod režírovaly především ženy včetně představitelky hlavní role Elisabeth Mossové, opět předkládá tíživé i emocionálně vyhrocené scény. Vypjatost umocňuje kamera, která v typických detailních záběrech zachytává hrdinčinu tvář poznamenanou bolestí, hněvem, vášní i pocitem viny.

Pokračování Příběhu služebnice se tentokrát zaměřuje převážně na otázku osobní odpovědnosti za své činy, což v důsledku oslabuje výchozí předpoklad prvních dvou strhujících sezon. Jejich naléhavosti ta nejnovější - alespoň zatím - nedosahuje.

Seriál

Příběh služebnice V
Tvůrce: Bruce Miller