Fila: Děsivé útroby sociálních sítí. Takhle to dopadnout nemělo, bědují jejich tvůrci

Kamil Fila Blahoslav Baťa Kamil Fila, Blahoslav Baťa
3. 10. 2020 7:30
Film nazvaný Sociální dilema je mix dokumentu, animovaných vsuvek a hraných scének. Aktivistický režisér Jeff Orlowski získal svědectví bývalých vysoce postavených zaměstnanců technologických firem, které vlastní sociální sítě.
Podívejte se na videorecenzi k dokumentu Sosiální dilema. | Video: Kamil Fila, Blahoslav Baťa

"Ti se od výsledků své práce silně distancují. Tvrdí, že vypustili džina z lahve. Částečně to působí jako pokrytectví, částečně jako prozření," tvrdí filmový kritik Kamil Fila.

"Tvůrci v dokumentu také představí fiktivního radikálního centristu. Což je nesmysl. Padá tím věrohodnost filmu, protože si tvůrci vymysleli neexistující hrozbu, přitom reálných hrozeb je dost," dodává Fila.

Film je podle něho přesvědčivý v zobrazení, jak funguje naše potřeba neustále si stimulovat dopamin a potvrzovat si, že jsme dobří, že nás mají lidé rádi. "Tím se ale uzavíráme do sebe, do oddělených sociálních bublin," uzavírá recenzi Fila.

Při zásahu proti demonstrantům v Barmě zastřelili ženu

Barmská policie v sobotu použila vodní děla a gumové projektily k rozehnání demonstrantů, kteří hromadně vyšli do ulic protestovat proti vojenskému převratu z 1. února, píše agentura AFP. Při zásahu ve městě Monywa jedna žena zemřela, desítky lidí, včetně novinářů, policie zadržela. Agentura Reuters odhaduje, že se protestů po celé zemi účastnily stovky tisíc lidí.

Policisté při sobotním zásahu byli často v civilu. Podle fotografií na sociálních sítích lidé ve městech Rangún a Monywa stavěli v ulicích barikády, aby zpomalili postup policie. Bezpečnostní síly se pokusily zmařit protesty v Mandalaji, na klíčových křižovatkách postavily zátarasy a obvyklá místa setkání demonstrantů obsadila policie. Protestů v Mandalaji se opětovně zúčastnili i buddhističtí mniši a dodali jim morální autoritu, píše AP.

Jedním z impulzů pro demonstrace bylo páteční prohlášení barmského velvyslance při OSN Ťjo Mou Tchuna, že stojí za svrženou Do Aun Schan Su Ťij, píše agentura AP. Při projevu v OSN převrat tvrdě odsoudil a vyzval k přísnějším mezinárodním sankcím. Při projevu použil gesto se třemi zdviženými prsty, které se stalo symbolem poklidných demonstrací v Barmě. Jeho projev vyvolal vlnu kladných reakcí jak přímo v sále OSN, tak u barmské veřejnosti.

Armáda 1. února svrhla vládu vedenou Do Aun Schan Su Ťij a zabránila tomu, aby se sešel parlament zvolený loni v listopadových volbách. Do demonstrací se od té doby zapojují desítky tisíc lidí. Demonstranti nevěří slibům vojenských představitelů, že uspořádají nové volby a předají moc vítězi. Novou vlnu odporu vyvolal i páteční převoz Aun Schan Su Ťij z domácího vězení na blíže neupřesněné místo.

Zdroj: Zahraničí , ČTK