Škobrtání na cestě bílého muže. Česká komedie Indián hledá duchovno, nachází jen křeč

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
25. 9. 2022 17:34
Uprostřed vyprahlé krajiny amerického státu Nebraska si dva mladí lidé vyjadřují náklonnost tím nejběžnějším způsobem. Dívka svého – dle obleku, nikoli však tváře – indiánského milého krmí typickým místním pokrmem: haluškami. Z roku 1968 a od americké idyly nová česká komedie Indián rychle spěchá do přízemnější současnosti. Ani tam však o podivnosti nebude nouze.

Ve snímku, který od čtvrtka promítají česká kina, už v současnosti sledujeme soukromé letadlo. Z USA do Česka neodváží moudrost domorodého lidu, ale fortelný americký kapitál. Pomocí něj může tuzemská firma postavit celé město. A její ředitel se na oslavu úspěchu rozhodne převléct za indiána. Během maškarního večírku nejprve padne pár panáků a následně i ředitel. Po probuzení zjistí, že má v hlavě indiána.

Když režisér a scenárista Tomáš Svoboda tento nový český film s Karlem Rodenem v hlavní roli představoval, řekl, že jde o křehkou komedii. Pravda je, že měl asi větší ambice než jen vyvolat v publiku nutkání plácat se do stehen.

Příběh o prozření uzavřeného, cynického a neempatického šéfa velké firmy přesto působí jako antiteze křehkosti. Spíše je to slon v porcelánu, který závan čehokoli subtilního či decentního spolehlivě rozdupe pro potřebu gagu.

Stojí na legračně banálním vykreslení dvou absolutních protipólů: uspěchaného, dravého světa byznysu, kde jde pouze o zisk, a duchovna, které vede jen k činům prozářeným moudrostí a světlem. Přitom právě upracovaní manažeři rádi nechávají svůj život prostoupit instantní ezoterikou.

Karel Roden místy - tedy asi tak dvakrát - pobaví coby muž postupně pohlcovaný onou divnou proměnou. Zprvu se svým vnitřním hlasem bojuje a jen mechanicky vykonává, co mu indián říká. Ale jak plní jeho pokyny, cosi se s hrdinou začíná dít. Bohužel v posledku Rodenovi nelze uvěřit ani to, že je zatvrzelý manažer, natož že se vydal na duchovní cestu.

Když začne v sídle firmy operovat bosky nebo rozdává podřízeným indiánská jména typu Přeslazená káva, týmem se začnou šířit obavy a šéfova pravá ruka Martin Myšička s kolegyní musí jednat.

Osvědčený humor na téma "kdosi se začne chovat nestandardně a okolí je vyvedené z míry" vyskakuje na publikum v podobě stokrát ohraných vtipů. Stereotypní proměna hrdiny v rozhodného muže, který přestává mluvit a začíná konat, je legrační spíše tam, kde k smíchu být nemá.

Film Indián promítají kina od uplynulého čtvrtka. | Video: Bioscop

Protagonista se pokouší zachránit vztah a získat si důvěru dospívající dcery, která miluje punk a otce má za nechápavého kreténa. Divák však jen sleduje výměnu jednoho typu robota za jiného. První následoval modlu prosperity, druhý tupě poslouchá pokyny gurua.

Jalovou pointu se potenciálnímu publiku nesluší prozradit, tak jen naznačme, že dovysvětlí přítomnost oblíbeného slovenského pokrmu halušek v Nebrasce z úvodní scény. Když si bizarní rozuzlení odmyslíme, zůstává prostinká komedie o životní proměně, autentická asi jako česko-slovenský ansámbl v rolích amerických domorodců. Šaty možná dělají člověka, ale kostým indiána neudělá.

Celý snímek jako by navíc byl nechtěnou reklamou na ezoterické příručky, které radí, jak naložit se životem. A často cílí právě na manažery, jimž prodávají koktejly zaručených pravd.

Podobně je i Rodenova postava mechanicky vedena hlasem z nitra, tedy hlasem Zdeňka Maryšky, jenž připomíná cokoli, jen ne domorodce ze zámoří. Jak také jinak změnit sebe sama než až roboticky poslušným opakováním cizích pokynů.

Na rozdíl od mnoha českých vztahových komedií tu všichni protagonisté nejsou vysloveně nesympatičtí, jen zcela nezajímaví. Není mnoho důvodů, proč se strachovat o jejich manželství či cokoli jiného. Hlavně ženské postavy nemají žádné vlastnosti, snad až na dceru, která oplývá silným názorem a vůlí protestovat proti nepravostem systému zosobněného jejím otcem.

Rozčilovat se nad tím, že další český film - navíc ten, jenž se snaží vyprávět o naslouchání a síle vnitřního hlasu - zabíjejí odbyté postsynchrony, snad ani nemá smysl. Vlastně ty hlasy, jež jako by nepatřily ke tvářím, z nichž mají vycházet, celkem dobře doplňují dílo nechtěně oslavující vše kašírované a nepůvodní.

Vica Kerekes jako Jana, Martin Myšička coby Ludvík a Karel Roden v roli Ondřeje.
Vica Kerekes jako Jana, Martin Myšička coby Ludvík a Karel Roden v roli Ondřeje. | Foto: Martin Schubert

Ve slavném snímku Mrtvý muž režiséra Jima Jarmusche se vyskytuje domorodec jménem Nobody. A ten na adresu bledých tváří opakovaně lakonicky poznamenává: "Stupid Fucking White Man." Tedy volně přeloženo: Zatracenej blbej běloch. Není to nadávka, jen výraz hlubokého pohrdání.

Při sledování onoho duchovna z výprodeje, které publiku servíruje český Indián, se zdá, že Nobody svou větu pronášel také ke zdejším filmařům, kteří se s grácií slona v porcelánu rozhodli tančit svůj pochybný tanec kolem domorodého totemu.

Film

Indián
Režie: Tomáš Svoboda
Bioscop, v kinech od 22. září.

 

Právě se děje

Další zprávy