Po Escobarovi vyjednávačem míru. V dramatu Sergio září herec Moura

7. 5. 2020 17:22
Pronikavé černé oči hledí do kamery. Diváci Netflixu je dobře znají, patřily nejslavnějšímu narkobaronovi Pablu Escobarovi z Narcos, předního seriálu této internetové televize. Nyní však herec Wagner Moura nehovoří o kokainu, ale o světovém míru. Skoro jako by v životopisném snímku Sergio, který lze vidět též na Netflixu, chtěl ukázat, že vedle zlosynů "umí" i svatoušky.
Na snímku ze Sergia jsou Ana de Armasová a Wagner Moura.
Na snímku ze Sergia jsou Ana de Armasová a Wagner Moura. | Foto: Netflix

Moura, který v druhé řadě seriálu Narcos dovedl i Escobara proměnit v zasmušilého strýčka se psíma očima, má talent vdechnout přesvědčivost komukoli. Brazilského diplomata OSN Sérgia Vieiru de Mella, o jehož posledních životních etapách snímek pojednává, zpodobnil jako muže ušlechtilých, až dětinských ideálů, který touží být neustále v přední linii. Ať už je to ozbrojeným konfliktem zmítaný Východní Timor, kde se de Mello podílel na ustanovení nezávislého státu, či Irák, kam odjel na svou poslední misi.

"Vítejte v první lize," říká mu v roce 2003 americký velvyslanec v Bagdádu po drobné disputaci, jejímž cílem bylo naznačit, že tady na rozdíl od Timoru nevelí OSN, ale americká armáda.

De Mello, jak se později ukáže, nehodlá hrát podle cizích pravidel. Země zmítaná nejistotou po pádu režimu Saddáma Husajna si podle něj zaslouží jinou správu, než jakou si představují Američané.

Zkušený americký dokumentarista Greg Barker se ve svém teprve druhém hraném snímku pokouší o až staromilské propojení dvou žánrů, politického dramatu a romance. Tvůrce, který se životu de Mella už věnoval ve stejnojmenném dokumentárním snímku z roku 2009, se po více než dekádě vrátil k dramatickým osudům charismatického diplomata. Ten tragicky zahynul na misi v Iráku při incidentu, který byl zlomový pro celé západní působení v zemi.

Přímo tam, do rozvalin budovy OSN zasažené bombovým útokem, snímek zavádí publikum brzy po začátku. A odtud, z temnoty a prachu, se vydává do různých zákoutí minulosti. Nachází v nich muže, kterému v očích stále plane stejná vášeň, za niž byl během studentských nepokojů roku 1968 dočasně vyloučen ze Sorbonny.

O několik dekád později nachází Sergio - jehož, jak se dozvíme, takřka všichni oslovují křestním jménem - spolužáka v nečekaných místech, v Kambodži mezi Rudými Khmery. De Mello jako první muž v OSN úspěšně vyjednával s touto nacionalistickou organizací a snímek Sergio v působivé zkratce ukazuje, proč se mu to povedlo.

V cestách do minulosti však tvůrci nacházejí nejen schopného diplomata, ale také rozvedeného muže a nefunkčního otce, který nezná věk ani alergie svých synů a vždy dá přednost práci před láskou. Až na silnici v Timoru potká běžkyni, která to možná dovede změnit. A přimět pracovitého diplomata, aby zaplál vášní nejen pro zaměstnání.

Eduardo Melo, João Barreto a Wagner Moura.
Eduardo Melo, João Barreto a Wagner Moura. | Foto: Netflix

Sám režisér Barker ovšem nakonec podlehne vášni pro filmařské téma. Jeho skoky časem mají promyšlenou strukturu, která až poměrně pozdě odhalí divákům jedno klíčové rozhodnutí, jež vedlo k tragickému incidentu. Emočně už ale zdaleka nefungují tak dobře. Přehnaný sentiment a učebnicově sterilní romantika hrdinu nepolidšťují, činí spíše opak.

Drama Sergio je tak přehlídkou klíčových momentů v kariéře muže, který chtěl zlepšit svět. V jednotlivých scénách i díky Mourově herectví ožívá rozhodný, ale též empatický diplomat. Nejde však o plastický portrét, neboť naráží na příliš mnoho šablon a klišé o pracovitých lidech, kteří při snaze zachránit svět nevidí své nejbližší okolí.

Mnoha interiérovým scénám - ať už milostným uprostřed dřevěných chýší Timoru, nebo dramatickým v ruinách Bagdádu - režisér Barker dává rutinní televizní vizáž. Ta spolu s některými ohranými dramatickými prvky, jako je střihová montáž podobně vypadajících záběrů idylických vln a ničivé exploze, posouvá film dál do říše průměrnosti.

Z ní jej vytahují především pohlcující oči Wagnera Moury. Přes veškeré výtky ke scénáři či režii v těch očích zůstává herecký zápal, který odráží zápal skutečného Sérgia Vieiry de Mella. Toho kdysi novináři označili za směs Jamese Bonda a Roberta Kennedyho. A filmový Sergio v těch nejlepších momentech ukazuje přesně takovou směs dobrodruha a rozhodného politika. Škoda, že zůstává u těchto, byť intenzivních střípků.

Sergio

Režie: Greg Barker
Netflix 2020

Seriál Chalífát, který nabízí Netflix, se snaží o maximální realističnost, tvrdí filmový kritik Kamil Fila. Podstatné je, že není jednostranný. | Video: Kamil Fila, Blahoslav Baťa

Aktualizováno před 3 hodinami

Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci jen 500 lidí

Spolek Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci v centru Prahy pouze 500 lidí, přestože kvůli omezení počtu účastníků hromadných akcí chystá správní žalobu. Na videu na facebooku spolku to dnes večer oznámil jeho předseda Mikuláš Minář. Kvůli dodržení omezení Milion chvilek ruší také pochod k sídlu vlády, který měl být součástí demonstrace. Policie dnes odpoledne na twitteru oznámila, že nebude lidem bránit ve shromažďování kvůli mimořádným opatřením ministerstva zdravotnictví. Pokud policisté zjistí porušení hygienických podmínek, věc zadokumentují a předají hygienické stanici.

Kvůli riziku nákazy novým koronavirem jsou v Česku zakázané hromadné akce nad 500 osob. Spolek Milion chvilek je ale přesvědčen o tom, že příslušné nařízení ministerstva zdravotnictví se nevztahuje na právo shromažďovací. "Vláda tvrdí opak, proto podáme správní žalobu," uvedl dnes Minář. Podle názoru právníků spolku je omezení nezákonné a protiústavní.

Minář je také přesvědčen o tom, že omezení má za cíl zdiskreditovat protestní akce. "Vláda na nás šije 'boudu' a chce protesty jednou provždy u většiny národa zdiskreditovat. Nedejme jí teď tu záminku," uvedl. Organizátoři demonstrace na Staroměstském náměstí proto dodrží podmínku maximálního počtu účastníků. "Na úterní akci proto skutečně vpustíme pouze 500 osob," upozornil předseda spolku.

Ze stejného důvodu se neuskuteční ani plánovaný pochod ke Strakově akademii, který měl být součástí úterní demonstrace. "O to důležitější bude, aby se po celé republice uskutečnilo co nejvíc lokálních akcí, které se do 500 lidí pohodlně vejdou," řekl dnes Minář.

Francouzská armáda zabila velitele Al-Káidy v severní Africe

Francouzská armáda zabila v Mali velitele teroristické organizace Al-Káida v islámském Maghrebu (AQIM) Abdal Malika Drúkdala. Oznámila to dnes ministryně obrany Florence Parlyová. Francie stojí od roku 2013 v čele mezinárodní koalice proti islamistům v této africké zemi.

"Dne 3. června zabily francouzské armádní síly s podporou místních partnerů během operace v severním Mali emíra Al-Káidy v islámském Maghrebu Abdal Malika Drúkdala a několik jeho nejbližších spolupracovníků," uvedla Parlyová na twitteru. Informaci následně potvrdila agentura AFP, podle níž byl Drúkdal zabit poblíž malijského města Tessalit u hranic s Alžírskem, kde se údajně dlouhodobě skrýval.

Drúkdal byl považován za jednoho z nejzkušenějších militantních džihádistů v severní Africe. V roce 2012 patřil k hlavním organizátorům převzetí severovýchodní části Mali pod kontrolu islamistů, po němž v zemi intervenovala francouzská armáda. Ta sice ve spolupráci s místními silami zatlačila džihádisty zpět, bezpečnostní situace v zemi na severozápadě Afriky je nicméně dlouhodobě nestabilní a islamistům se daří podnikat útoky nejen v severní, ale i centrální a jižní části státu.

AstraZeneca začíná s výrobou vakcíny proti koronaviru, i když testování ještě neskončilo

Britská farmaceutická společnost AstraZeneca oznámila, že začíná s výrobou potenciální vakcíny proti nemoci covid-19. Ačkoli klinické testování očkovací látky není dosud u konce, a není tedy jasné, zda je vakcína funkční, chce firma mít k dispozici zásoby pro případ, že by testy dopadly dobře. Stanici BBC to dnes řekl šéf společnosti Pascal Soriot. AstraZeneca si zajistila kapacity pro dodávku celkem dvou miliard dávek testované vakcíny.

"Začínáme s výrobou vakcíny ihned - musíme ji mít připravenou ve chvíli, kdy budou výsledky (testování)," řekl Soriot. "Samozřejmě, že toto rozhodnutí s sebou nese riziko, ale jde o finanční riziko, pokud vakcína nebude funkční… Pak by všechen materiál, všechny vyrobené vakcíny přišly vniveč," dodal.

AstraZeneca vyvíjí vakcínu s pracovním názvem AZD1222 ve spolupráci s Oxfordskou univerzitou a v současnosti ji testuje na 10 000 dobrovolnících v Británii. Výsledky zkoušek by měla znát do srpna.

Firma se zavázala, že polovinu dávek očkovací látky, které se chystá vyrobit, poskytne chudším zemím. Ve čtvrtek oznámila, že uzavřela další dva kontrakty, přičemž jeden z nich ve výši 750 milionů dolarů s nadacemi filantropů Billa a Melindy Gatesových. Z celkem jedné miliardy dávek očkování určených pro chudší země by mělo být 400 milionů k dispozici ještě před koncem letošního roku.

Na Teplicku skončil první den senátních voleb, účast byla asi 12 procent

Volební místnosti na Teplicku, kde voliči vybírají nástupce Jaroslava Kubery (ODS), se ve 22:00 pro dnešek uzavřely. První kolo doplňovacích voleb bude pokračovat v sobotu od 8:00 do 14:00. Účast je zatím podle předběžného odhadu v průměru kolem 12 procent, řekla Pavla Doksanská z teplického magistrátu, která má na starosti organizační zabezpečení voleb.

Hlasování doprovází kvůli epidemiologické situaci zvýšená hygienická opatření. Lidé musí mít při vstupu do budov roušky, které si sejmou jen kvůli ověření totožnosti.

Nástupce Jaroslava Kubery, který nečekaně v lednu zemřel, lidé vybírají z devíti kandidátů. Pokud žádný z nich nezíská v prvním kole nadpoloviční většinu, o vítězi rozhodne za týden finále mezi dvěma nejúspěšnějšími uchazeči z kola prvního. Vítěz voleb se ujme mandátu v horní parlamentní komoře na zbytek Kuberova funkčního období, tedy do 13. října 2024. Mandát chtějí získat například teplický primátor Hynek Hanza (ODS), ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) nebo ředitel teplického gymnázia Zdeněk Bergman (za Senátor 21 s podporou TOP 09, Liberálně ekologické strany a Strany zelených).