Šéf Disneyho: Před pandemii už se asi nevrátíme, lidé budou chtít vidět filmy hned

ČTK Kultura ČTK, Kultura
3. 3. 2021 11:12
Přístup diváků k novým filmům se vlivem pandemie zásadně změnil. Trend už se patrně nepodaří zvrátit, řekl šéf společnosti Disney Bob Chapek na virtuální konferenci o médiích a technologiích, kterou zorganizovala americká investiční banka Morgan Stanley.
Nejnovější animovaný film Disneyho se jmenuje Raya a drak, tento pátek bude mít premiéru na službě Disney+.
Nejnovější animovaný film Disneyho se jmenuje Raya a drak, tento pátek bude mít premiéru na službě Disney+. | Foto: Walt Disney Company

"Spotřebitel je nyní patrně netrpělivější než kdy dřív, obzvláště poté, co celý rok požíval toho luxusu, že si filmy pustí doma, kdykoli se mu zachce. Nejsem si jistý, že se to vrátí zpět," řekl Chapek podle agentury Bloomberg.

Ta připomíná, že Bob Chapek řídí společnost, která před pandemií dominovala pokladnám kin se superhrdinskými snímky od Marvelu nebo sci-fi ságou Star Wars. Muž, jenž na počátku kariéry strávil nezanedbatelnou dobu v divizi domácí zábavy, chce v Disneym nadále experimentovat s prodejem filmů on-line, popřípadě s jejich rychlejší dostupností na streamovacích službách.

"Nechceme samozřejmě sabotovat uvádění filmů v kinech," poznamenává. "Ale starý přístup, kdy už snímek v kinech nebyl a stále jej nešlo zhlédnout doma, není udržitelný."

Server Deadline.com vykládá Chapekova slova tak, že i Disney zkrátí dobu mezi tím, kdy je film uveden do kin a kdy si ho lze dohledat na streamovací službě. S podobným rozhodnutím nedávno vzbudilo ohlas studio Warner Bros., které letos všechny své novinky nabídne souběžně v kinech a na streamovací službě HBO Max. Podobně firmy Paramount a Universal zkracují dobu mezi premiérou v kinech a uvedením na nosičích Blu-Ray a DVD nebo ve videotékách z dřívějších 74 dnů zhruba na polovinu.

Před koronavirovou krizí, jež zavřela kina po celém světě, měla společnost Disney mezi filmovými studii za rok 2019 největší podíl na trhu. Třebaže teď se biografy v některých zemích začínají znovu otevírat, diváci se vracejí jen pomalu. Podle Deadline.com je nyní v provozu jen 45 procent severoamerických kin a trh se na předkrizovou hodnotu 11,4 miliardy dolarů, což je v přepočtu 246 miliard korun, podle analytiků nevrátí dřív než v roce 2022 nebo 2023.

Hollywoodská studia tak premiéry některých filmů oddalují. Příkladem za všechny je nová bondovka Není čas zemřít. Naposledy byla mezinárodní premiéra přesunuta na 30. listopadu.

V některých případech společnosti během pandemie přikročily rovnou k uvedení filmu prostřednictvím streamovací služby nebo za jednorázový poplatek on-line. Disney tak učinil například s velkorozpočtovou Mulan, filmovou verzí muzikálu Hamilton, snímkem pro dospívající Artemis Fowl od Kennetha Branagha nebo pixarovskou animovanou Duší. Všechny byly přístupné na videotéce Disney+, kterou společnost spustila v listopadu 2019, pár měsíců před první vlnou nového typu koronaviru.

Dnes má Disney+ již 94,9 milionu platících uživatelů a podle Chapeka by počet předplatitelů mohl v dalších třech letech dosáhnout na 200 milionů. Firmu překvapilo, že víc než polovina uživatelů nemá ani jedno dítě. "Nedošlo nám, jak atraktivní bude Disney+ i pro lidi, kteří nemají rodiny. To hraje klíčovou roli," poznamenává.

Tento pátek má na Disney+ premiéru celovečerní animovaný snímek Raya a drak, uživatelé za něj jednorázově zaplatí 30 dolarů, v přepočtu necelých 650 korun. V Česku zatím videotéka Disney+ nefunguje.

Bob Chapek, který v čele Disneyho stojí od konce loňského února, se výrazně přiklonil ke streamovacím službám. Zvýšil investice do výroby vlastních filmů či seriálů a podřídil služby tomu, jak chtějí zákazníci programy sledovat.

 

Právě se děje

Další zprávy