Los Angeles - Už tři týdny se drží na vrchních pozicích amerického žebříčku návštěvnosti snímek The Blind Side (Slepá strana) se Sandrou Bullockovou v hlavní roli. Za minulý víkend dokonce porazil druhý díl Stmívání, připsal si 20,4 milionu dolarů a celkem má již 129 milionů.
To z něj dělá neočekávaný hit sezóny, a Sandra Bullocková se tak stává komerčně nejméně vypočitatelnou herečkou současnosti. V předchozích létech její filmy příliš nevydělávaly, často šlo i o propadáky. Letos však zabodovala romantickou komedií Návrh, na nějž chodily hojně nesezdané ženy středního věku.
Byl to její největší komerční hit, ale vzápětí si reputaci pokazila další romantickou komedií Vše o Stevovi, která se dočkala záplavy negativních kritik a diváckého nezájmu. Na sklonku roku přichází se třetím filmem, jenž žánrově kolísá mezi rodinným a sportovním melodramatem: kritici na ni pějí chválu a Amerika slzí.
Oslava tradičních rodinných hodnot
Dojemný příběh středostavovské matky od rodiny, která se ujme černošského negramotného sirotka a pomůže mu překonat nesnáze osudu a dokonce ho dovést až do fotbalové ligy, oslovuje v Američanech něco velmi fundamentálního. Komentátoři se už jen dohadují, o čem přesně tato obliba vypovídá.
The Blind Side vychází ze skutečných osudů Leigh Anne Tuohyové, která vzala pod svá ochranná křídla přerostlého a negramotného Michaela Ohera, a v kostce nabízí oslavu tradičních rodinných hodnot a překonávání rasových rozdílů.
Jak si povšimlo několik publicistů, jde vedle oscarového favorita The Precious o náctileté obézní černošce letos už o druhý mediálně propíraný a divácky úspěšný film o příslušníkovi afroamerické menšiny, který je na společenském dně. The Blind Side je přitom ale považován za jakýsi protipól k Precious.
Jak poznamenal Rich Cline z časopisu Film Threat, film s Bullockovou je mnohem mainstreamovější a vyprávěný z perspektivy bílých liberálů, zatímco Precious není tak líbivý a hlavně vyprávěný z pohledu outsidera bez perspektivy.
Dominance vládnoucí třídy?
Spor se ale vede i o to, jak je to s oním liberalismem a humanismem. Hlavní postava je totiž silně věřící republikánka, čili adoptivního syna přetvoří přesně v duchu svého světonázoru a to bez ohledu na jakákoli jeho přání, protože se ho na nic neptá. Někteří kritici proto film pokládají za další případ, kdy se v domnělé toleranci bílých vůči černým ukazuje hlavně dominance vládnoucí třídy.
Nicméně například známý černošský kritik Armond White z New York Press pokládá The Blind Side za výborný, věrohodný a civilní snímek a rétoricky se ptá "Je při bláznění okolo filmu Precious Sandra Bullock ta jediná normální?"
Spor o to, zda The Blind Side pouze plní potřebnou úlohu filmu, který umožňuje lidem cítit se dobře, nebo zda jde jen o únik od reality a přinejmenším dílo, které svůj beztak pozitivní reálný předobraz už upravuje do přílišné sociální pohádky, zůstane prozatím otevřený.
Zatím je jisté jen to, že jde o nejúspěšnější sportovní drama všech dob a mezi filmy, které jsou o americkém fotbalu, mu stojí v cestě už jen komedie Vodonoš s Adamem Sandlerem, která v USA utržila 161 milionů dolarů. Ale ani tato hranice by pro The Blind Side neměla být problém.
Na Clooneyho byly asi velké fronty
Uplynulý týden také zaznamenal dva neobyčejné rekordy na nižších místech žebříčku. Přihlouplá hororová komedie Transylmania má nejnižší tržby mezi filmy, které byly uvedeny do široké distribuce (tj. měly při premiéře více něž 1000 kopií). Transylmania měla 1007 a utržila 274 tisíc dolarů. Je otázka, co vedlo producenty a kinaře k tomu, aby film běžel v tolika kinech. Již předchozí filmy režisérské dvojice Davida a Scotta Hillenbrandových jako King Cobra a Demon Island patří k nejhůře hodnoceným dílům na IMDb a šly rovnou na DVD.
Naopak, ohromný úspěch v omezené (limited) distribuci slavil snímek Lítám v tom (Up in the Air) s Georgem Clooneym. Zřejmě za to může publicita okolo, která z této satirické komedie udělala už teď jednoho z favoritů na Oscary. Každopádně získat z pouhých 15 kin za víkend 1, 2 milionu je naprosto výjimečné; těžko si jen představit délku front u pokladen.
Další dvě novinky týdne nasazené do široké distribuce mají naopak nepřesvědčivé výsledky. Psychologické drama The Brothers (Bratři) skončilo o víkendu na třetím místě žebříčku s 9, 7 miliony dolarů. Vzhledem k tomu, že ve filmu ale hrají hvězdy Tobey Maguire, Jake Gyllenhaal a Natalie Portman, přišel na celých 26 milionů a zřejmě v amerických kinech ani nepokryje náklady.
Film je dílem původem irského režiséra Jima Sheridana (Moje levá noha, Ve jménu otce, Boxer, In America), ale vychází z dánského snímku Brodre z roku 2004 od režisérky Susan Bierové. Zápletka, kdy se muž dá dohromady s manželkou svého bratra, který údajně padl ve válce, ale pak se nečekaně vrátí, zůstala stejná; scenárista David Beniof (25. hodina) jen upravil reálie na americkou současnost.
Od tragédie k melodramatu
Podle většiny recenzentů sice podávají všichni tři herci vynikající výkony, zvláště u Tobeyho Maguira jde o životní charakterní roli. James Berardinelli ze stránky ReelViews píše, že snímej je "silný a zneklidňující" a "bez klišé".
Převažující názor ale vyjádřil Frank Swietek ze stránky One Guy's Opinion: "Ti, co viděli dánský originál, si nemohou pomoct, ale cítí, že cosi ze síly a hloubky se ztratilo v překladu." Melissa Andersonová z Village Voice přímo tvrdí: "Sheridan míří k antické tragédii, ale nakonec skončí u melodramatu o posttraumatickém syndromu."
Poslední novinka týdne, lupičský akční thriller Armored, nedosáhl výše než na šestou příčku a utržil z 1951 kopií 6,6 milionu. Ani tady se zřejmě nepodaří splatit náklady (20 milionů) z amerických kin. Původem maďarský režisér Nimrod Antal, zdá se, v Hollywoodu zbytečně plýtvá několik let talentem - velký úspěch neměl ani jeho předchozí horor Motel smrti (Vacancy), a přitom tento autor, jenž se proslavil famózními Kontrolory, má na víc.
Armored vzdáleně inspirovaný Tarantinovými Gaunery podle shody většiny kritiků nemá moc čím překvapit, vypadá překvapivě lacině a přes účast některých známých herců (Matt Dillon, Jean Reno) měl skončit rovnou na DVD.