Russellovo rodinné drama má úspěch. A pomýšlí na Oscara

Michal Procházka, Toronto
17. 9. 2012 13:20
Na festivalu v Torontu určili diváci vítězem film Davida O. Russela
Jennifer Lawrence a Bradley Cooper
Jennifer Lawrence a Bradley Cooper | Foto: TIFF

Toronto - Po Fighterovi má David O. Russell další skvělý film. Na prestižním torontském festivalu (6.-16. září) vyhrála jeho rodinná tragikomedie The Silver Linings Playbook prestižní diváckou cenu, byť letošnímu programu jinak vévodily spíše snímky politických témat, které se tvářily vůči současnému systému někdy i hodně subverzivně.

Diváci svým hlasováním v Torontu nahrazují jinde obvyklé statutární poroty a jejich ceny a mají zároveň vliv i na start nadcházející oscarové kampaně. Americká studia tu představují své novinky a už v několika případech se potvrdilo, že vítězné tituly z Toronta se hned zařadily mezi největší favority příštích Oscarů. Některé nakonec zlatou sošku Americké akademie i získaly - jako Boylův Milionář z chatrče či loňská Králova řeč. Šance Russelova snímku, který ještě nemá český název, na možný oscarový úspěch zvyšuje i skutečnost, že jej produkovaly dvě ostřílené společnosti s mnoha zkušenostmi z podobných kampaní - Mirage Enterprises a Weinstein Company.

Jackie Weaver a Robert DeNiro
Jackie Weaver a Robert DeNiro | Foto: Aktuálně.cz

Režiséra Russella si někteří budou pamatovat i z psychoanalytické komedie Mám rád Huckabees (2004), nejen z boxerského dramatu nominovaného na sedm Oscarů Fighter (s exhibičním výkonem Christiana Balea). Tentokrát vypráví jednoduché schéma okořeněné excentrickým humorem, s nímž nahlížíme jeho další psychoterapii americké rodiny. Jako v předchozích případech si autor pohrává s hořkými i groteskními anekdotami zdánlivě banálních životů odhalujícími, jak jsme ve skutečnosti iracionální, pověrčivé, neurotické či v každém případě nějak narušené bytosti.

Adaptace románu Matthew Quicka vypráví moralitu o učiteli historie, jemuž se po jedné zdánlivě banální rvačce a ublížení na zdraví zboří svět. Aby se vyhnul přísnějšímu trestu, nechá se Pat (Bradley Cooper) soudem umístit na osm měsíců do psychiatrického ústavu. Během své nepřítomnosti ale přichází o manželku, o dům či domov, nakonec se skutečně hroutí.

Psychoterapie mezi blázincem a fotbalovým hřištěm

Po propuštění z blázince sledujeme Patovy snahy o návrat do reality, pokouší se o pokání - i o to, znovu poskládat zpátky svůj život dohromady. Jenže nic není tak, jak by si představoval. Oporu nachází nečekaně u nábožensky třeštících rodičů (otce hraje Robert DeNiro) či u potrhlé sousedky Tiffany (hvězda Hunger Games Jennifer Lawrence), která mu slíbí jej usmířit s manželkou za jednu bizarní protislužbičku. Celý ten tragikomický i dojemný comeback polepšeného chlapa tu americky odráží sportovní zápas, jak Pat nachází útěchu postupně i u fandění otcovu oblíbenému fotbalovému týmu Philladelphia Eagers.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Silver Linings Playbook porazil v hlasování diváků těsně americké drama Bena Afflecka Argo, rekonstruující záchranu šesti skrývajících se amerických diplomatů v porevolučním Íránu roku 1980, kterým se podařilo utéct před islamisty v převlečení za kanadský štáb vědeckofantastického filmu. 

Třetí skončil snímek Zaytoun Erana Riklise (autora Syrské nevěsty), který sleduje emocionální drama sestřeleného izraelského pilota, který se snaží v doprovodu palestinského chlapce zachránit z nepřátelského válečného území.

Američané mají film o škodlivosti internetu

Bez ceny nakonec skončil zajímavý americký snímek Odpojení (Disconnected), o němž se v Torontu však dost živě debatovalo. Film Henryho Alexe Rubina totiž vypráví o nebezpečí, které do našich životů přináší internet a zejména anonymní chatování. Trochu vyspekulované drama však předestírá několik velmi prokrvených charakterů, které nějak propadly závislosti na internetu - a nesou za to tragické následky.

Foto: TIFF

O úspěch snímku se zasloužilo v první řadě prvotřídní herecké obsazení, v němž se sešli Jason Bateman, Paula Patton či Alexander Skarsgård ze slavné Trierovy Melancholie, již snímek zdánlivě připomíná svou mozaikovitou strukturou několika proplétajících se příběhů. 

Sledujeme osudy nešťastné manželky, která po smrti dítěte hledá útěchu před osamělým životem a nechápajícím manželem (bývalým mariňákem) v anonymních hovorech na internetu. Přitom umožní neznámému hackerovi, aby se dostal k jejím osobním údajům a vybral rodině bankovní konto. Dva školáci si dělají legraci z osamělého introvertního spolužáka a zároveň přecitlivělého hudebníka, když si s ním chatují pod identitou neznámé dívky. Když pak rozešlou po škole jeho erotický snímek, citově zraněný nešťastník se doma pokusí o sebevraždu.

Snímek v první řadě varuje před nebezpečím, jaké s sebou život online přináší - a to nejen z hlediska bezpečnosti vašeho počítače či ochrany soukromí a domácích erotických fotografií. Pokouší se popsat relativně nový sociální fenomén života online na Facebooku či chatu. Nahlédneme zde mimo jiné do práce soukromého internetového detektiva či statistik, jak rapidně se v Americe rozšířilo počítačové sexuální "harašení" či kriminální netové útoky na osobní informace.

Foto: TIFF

Co je z filmařského pohledu mazané, v podtextu se v každém případě skrývá hned několik rodinných dramat lidí hledajících ve virtualitě náhražku skutečného života, kteří se stávají snadnými oběťmi internetu. Zrádný prostor seznamování naslepo a prožívání chatovacích vztahů s neznámými tu však vždy nějak katalyzuje i dlouhodobě neřešené problémy obou narušených rodin. V obou případech přivede finanční ztráta či domácí tragédie všechny členy rodiny dohromady k vzájemnému odpuštění a smíření.

Byť je příběh složitě propleten, filmaři dost bigotně rozdělují svět mužů a žen. Jinými slovy, ženské tu spíše jenom brečí, vzdychají, cítí a reflektují vlastní emoce, zatímco chlapi jednají, vyšetřují, snaží se vybojovat zpátky ztracenou čest - a nakonec se musí poprat, aby si to mezi sebou vyřešili. Asi nejzajímavější je doplňkový příběh syna internetového detektiva, který je zároveň spoluviněn za tragédii oběšeného spolužáka. Zatímco hledá odpuštění a snad pochopení, začne chatovat s otcem toho nešťastníka.

V programu letošního TIFFu byla i Hřebejkova novinka Svatá čtveřice, ale i severský titul Královská aféra, který se s malým českým koprodukčním vkladem natáčel i u nás.

Nejlepším kanadským filmem obdařeným Cenou města Toronta byl vyhlášen transsexuální titul z Cannes Xaviera Dolana Laurence Anyways o středoškolském učiteli, který mění svoji identitu na ženu přes všechny obtíže, jež to v jeho životě vyvolá. Asijskou cenu NATPAC získala novinka japonského drasťáka Sion Sona Země naděje.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 15 minutami

Bezpečnostní dotazník na dostavbu Dukovan měli dostat i Číňané, řekl Zeman

Bezpečnostní dotazník kvůli stavbě nového bloku Jaderné elektrárny Dukovany měla dostat i čínská firma, domnívá se prezident Miloš Zeman. Čím více firem se tendru zúčastní, tím nižší podle něj bude konečná cena. Rozdíl může být řádově desítky miliard korun. Řekl to v rozhovoru pro server Blesk.cz.

Zeman odmítl varovaní českých bezpečnostních služeb před zařazením čínských a ruských firem do tendru na stavbu nového jaderného bloku. Naznačil, že za jejich zprávami může být i konkurenční boj některých firem, které se o zakázku budou ucházet.

"Jenom ekonomický analfabet neví, že čím nižší počet uchazečů, tím je zákonitě vyšší cena," řekl Zeman. "Takže když na základě blouznění zpravodajských služeb vyřadíte některé uchazeče, dokonce dva z pěti, tak tím zákonitě vzroste cena těch zbývajících tří, kteří budou ve slabším konkurenčním prostředí," poznamenal. Cenový rozdíl podle něj může být v řádu desítek miliard korun.

Z vyjádření ministerstva průmyslu a obchodu v březnu vyplynulo, že Česko v tendru neosloví čínského zájemce, společnost CGN. Zůstat by tak měli čtyři uchazeči - francouzská EdF, jihokorejská KNHP, kanadsko-americký Westinghouse a ruský Rosatom. Účast Rosatomu kritizuje opozice i někteří bezpečnostní experti.

Zdroj: ČTK
Další zprávy