Rozhovor s tvůrci filmu Doo Wop

Irena Hejdová
26. 11. 2005 14:30
Exkluzivní rozhovor s režisérem Davidem Lanzmannem a hercem Mikaelem Fitoussim, tvůrčí delegací k filmu Doo Wop , který měl předpremiéru v rámci letošního Festivalu francouzského filmu.
Mikael Fitoussi a David Lanzmann na zahájení festivalu
Mikael Fitoussi a David Lanzmann na zahájení festivalu | Foto: Aktuálně.cz

Film Doo Wop má několik styčných bodů s Godardovým U konce s dechem, byl to záměr?
Lanzmann: To vůbec nebyl záměr, možná jen podobnost: klobouk a auto a to, že jsme točili na ulici. Chtěli jsme prostě udělat něco hodně svobodného, film, kde se postava prochází jen tak po ulici, nikam se nespěchá, žádná klipovitá forma, jakou se dnes často točí. Mnohem víc jsme mysleli na jiné filmy, hlavně na Scorseseho Mean Streets. Na Godarda moc ne, to je spíš náhodná podobnost. Pro nás je důležitá spíš ta svoboda.
Fitoussi: Tu podobnost s Godardem může připomínat i kontaktní zvuk, který jsme používali.

Hlavní hrdina filmu Doo Wop působí zpočátku trochu nesympaticky, protivně, ale postupně, čím víc ho poznáváme, tím je nám bližší - byl to záměr, aby působil takto?
Fitoussi: My jsme nechtěli dělat nějakou líbivou postavu, která by byla hned divákům sympatická. Jde o někoho, kdo klouže životem, budí to v divákovi touhu s ním nějak zatřepat a probudit ho. Už jsem se setkal s tím, že hrdina diváka rozčiluje. Často mi také říkají, že ta postava má v sobě cosi ženského, a to byl režisérský záměr, takže je dobře, že to je poznat.

Mikael Fitoussi ve filmu Doo Wop
Mikael Fitoussi ve filmu Doo Wop | Foto: Aktuálně.cz

Doo Wop je celovečerním debutem Davida Lanzmanna. Neměl jste obavy natáčet s debutantem?
Fitoussi: K režisérovi jsem měl plnou důvěru, dělali jsme spolu už na třech krátkých filmech, z toho byl jeden půlhodinový, tam už byla možnost při té práci se někam posunout. Spíš jsem měl pochyby u sebe, jestli nebudu diváka nudit, jestli udržím jeho pozornost, když jsem v každé sekvenci filmu. Doo Wop byl prvním celovečerním filmem pro režiséra, ale i pro mne, v našem týmu byla řada mladých lidí, kteří do té práce šli s rizikem, že to je něco nového, že je to první film, a ti se spolu dělili i o ten strach, o ten risk.

Jaké máte ohlasy na film Doo Wop, přinesl vám třeba nějakou jinou pracovní nabídku?
Fitoussi: Měl jsem výborné kritiky ve Francii (jednu taky špatnou), díky filmu Doo Wop si mne vybral jeden velmi dobrý agent, to je pro mne velká změna. Taková role, jakou jsem měl v Doo Wop, je vzácná, takže něco podobného asi hned tak nepřijde. Vím, že budeme dělat další film s Davidem, takže jsem nezklamal jeho důvěru, a teď mu to chci vrátit.

A o čem bude váš další společný film?
Fitoussi: Bude to hodně temný film, detektivka, má krásný scénář. Jedná se o příběh zrady mezi otcem a synem. Film má čtyři hlavní role, jednu z nich hraju já, roli policisty. Scénář už je připravený, začne se točit v září. Film se bude jmenovat Gymkhana. To druh policejního výcviku. Máme rozdělaný i druhý společný film - příběh člověka, který s velkou vášní - hraje kulečník, v jedné hádce ale přijde o ruku, a už hrát nemůže. Je to film o hledání viníka.

foto z filmu Doo Wop
foto z filmu Doo Wop | Foto: Aktuálně.cz

Jak je ve Francii úspěšná vaše hudební skupina, která hraje i ve filmu?
Lanzmann: Není to moc známá skupina, spíš undergroundová. Hrajeme občas nějaké koncerty, možná přijedeme zahrát, až bude tady v březnu premiéra Doo Wop.
Fitoussi: Mně se ta hudba moc líbí, byl jsem už na spoustě jejich koncertů. My jsme přátelé, vyměňujeme si knížky, půjčujeme si navzájem CD, takový vztah mezi režisérem a hercem je dost výjimečný, je to velké štěstí, a podaří se to málokomu. Je dobré, když jsou režisér a herec přátelé, pomáhá to výsledku, většinou pak vznikají dobré filmy.

Doo Wop je hodně nezávislý film, jaká je vlastně situace nezávislého filmu ve Francii? Jakou roli v podpoře nezávislého filmu hraje agentura ACID, která podpořila i váš film?
Lanzmann: ACID je výborná společnost, která pomáhá nezávislým filmům. Podporuje distribuci nezávislých filmů, pomáhá jim také dostat se třeba na festival v Cannes. Také loňský vítěz Césara byl film podpořený agenturou ACID.

Byli byste ochotni přijmout nabídku natočit velkou filmovou produkci, nějaký velkofilm?
Lanzmann: Klidně bych podepsal smlouvu s nějakým velkým producentem, i když je to většinou spojováno se špatnými filmy. Ale vždycky bych chtěl být přinejmenším koproducent filmu. Chtěl bych mít pod kontrolou, do čeho ty peníze jdou, aby jejich vynakládání bylo smysluplné. Mrzelo by mne, kdyby film měl obrovský úspěch, a zisky by šly někomu jinému.

Rozhovor proběhl 25. listopadu 2005 v Praze. Recenzi filmu Doo Wop najdete ZDE.

 

Právě se děje

Další zprávy