reklama
 
 

Může film Roma získat Oscary? Netflix lobbuje mezi akademiky, pomáhají i celebrity

23. 1. 2019 13:46
Celovečerní snímek Roma se včera stal prvním, jejž vyrobila internetová videotéka Netflix a který byl zároveň nominován na Oscara pro nejlepší film. Tento přelomový okamžik naznačí, zda už je Hollywood připraven udělit svou nejprestižnější sošku streamovací službě.

Roma má podobně jako další dobový film Favoritka deset nominací na Oscara, nejvíc ze všech kandidátů.

Španělskojazyčný snímek se odehrává v Mexiku 70. let minulého století a vypráví o služce a rodině, pro kterou tato protagonistka pracuje. Režisér, scenárista a kameraman Alfonso Cuarón natočil Romu v černobílé a pojmenoval ji po čtvrti Mexico City, kde sám vyrůstal.

Odborníci z branže považují Romu za favorita na Oscara pro nejlepší film, který bude udělen 24. února. Zároveň ale upozorňují, že Netflix musí zdolat nejednu překážku.

Streamovací služba, která na sebe poprvé upozornila roku 2013 seriálem House of Cards (Dům z karet), nejprve narušila zavedené zvyky v televizní branži a posléze začala konkurovat tradičním filmovým studiím.

Služba své předplatitele nepřímo vyzývá, aby nechodili do kina a filmy přes její stránky sledovali doma. Velké řetězce doteď odmítají promítat tituly Netflixu z obavy, že lidé si je raději pustí na malé obrazovce z domova, než aby se vypravili do biografu a utratili tam spoustu peněz.

Také někteří špičkoví režiséři se vyslovili v tom duchu, že pro Netflix nechtějí natáčet, protože jejich díla nikdo nikdy neuvidí na velkém plátně.

Z toho důvodu je možné, že část ze zhruba 8200 hlasujících členů Akademie filmového umění a věd, která o Oscarech rozhoduje, nebude chtít podpořit Netflix z principu. Takto uvažujících lidí ale rok od roku ubývá, myslí si novinář časopisu Hollywood Reporter Scott Feinberg, který dlouhodobě píše právě o amerických filmových cenách.

Feinberg upozorňuje, že mnoho hollywoodských herců, scenáristů či producentů už dnes s Netflixem spolupracovalo. A povětšinou oceňují, že společnost sídlící v kalifornském Silicon Valley investuje velké částky do filmů, dokonce i takových, které hollywoodský establishment dříve považoval za příliš umělecké.

"Lidé už si zvykají, že Netflix tu je a zjevně se nechystá jen tak odejít. A také už pochopili, že ta firma nepředstavuje takové nebezpečí, jak jsme v minulosti občas slýchali," říká Feinberg.

Roma je nenápadný film, přesto plný nezapomenutelných scén. | Video: Netflix |  02:14

Další překážkou Romy v úspěšném oscarovém tažení představuje fakt, že cenu pro nejlepší film ještě nikdy nezískal takový, v němž se hovoří jinak než anglicky.

Ze všech těchto důvodu nyní Netflix silně lobbuje, aby členy Akademie filmového umění a věd získal na svou stranu.

Firma například zaměstnala špičkového stratéga zaměřujícího se na obor filmových cen. Muž dříve pracoval pro produkční společnost The Weinstein Company, která byla známá právě schopnosti okouzlit akademiky rozhodující o Oscarech.

Na projekce filmů od Netflixu dnes chodí celebrity včetně třeba herečky Angeliny Jolieové. Ta se o snímku Roma pochvalně vyjádřila, při jedné projekci zapózovala s režisérem Cuarónem i představitelkami obou hlavních rolí a nakonec uspořádala recepci, na kterou podle novináře Feinberga dorazilo 75 hlasujících členů akademie. "Zbožňuji cizojazyčné filmy," uvedla prý Jolieová.

Tímto způsobem Netflix zaprvé oslovuje akademiky, kteří dorazí osobně, zároveň i těm dalším vysílá vzkaz, že by se o filmy z internetové videotéky měli zajímat. Kdo z akademiků se na snímky rád dívá na velkém plátně, může navštívit některou z projekcí Romy a ještě se ocitnout v přítomnosti hvězd. A těm dalším Netflix může Romu zprostředkovat přes svou streamovací službu, v čemž má oproti tradičním filmovým studiím výhodu.

"Nepamatuji cizojazyčný film, která by měl takové oscarové šance a tak vysokou podporu jako Roma," konstatuje novinář Feinberg. "Netflix myslí na každou drobnost," dodává.

Také režisér Romy Alfonso Cuarón je potěšen tím, jak silně se videotéka bije za neobvyklý, umělecky pojatý černobílý snímek, v němž neúčinkují známé tváře. "Celosvětově Netflix ten film obrovsky, obrovsky, obrovsky tlačí, jak ve streamování, tak v projekcích v kinech," pochvaluje si Cuarón. "Neznám jinou firmu, která by byla schopna udělat něco podobného."

Nominace snímku Roma na deset Oscarů v neposlední řadě může pomoct také Netflixu. Ten usiluje o to, aby neustále navyšoval počet předplatitelů.

Nyní si službu celosvětově předplácí 139 milionů lidí, prostor pro další nárůst manažeři spatřují hlavně v zahraničí, tedy jinde než USA.

"Zejména v těch částech světa, kde se hovoří španělsky, by se spousta lidí mohla začít zajímat o to, co je Roma zač a proč je o ni takový zájem," potvrzuje novinář Feinberg.

autoři: Reuters, Kultura | 23. 1. 2019 13:46

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama