Rogue One se musí povést. Nové Star Wars sází na talentované tvůrce i Darth Vadera

Martin Svoboda Martin Svoboda
19. 7. 2016 10:34
Disney má se Star Wars velké plány. V tuto chvíli jsou oficiálně oznámeny čtyři filmy a dva seriály a v Disneylandu vzniká obří atrakce tematicky věnovaná světu Hvězdných válek. Jeden by řekl, že se tohle ždímání značky musí publiku brzy přejíst, jenže když se podíváme na filmový svět Marvelu pulzující už od roku 2008, zjistíme, že v realitě příznivců komiksových filmů neubývá. Rogue One má skvěle ušlapanou cestu, píše Martin Svoboda.
Rogue One: Star Wars Story.
Rogue One: Star Wars Story. | Foto: Disney

Bezchybným rozhodnutím, tedy předně z „obchodního“ hlediska, se ukázalo být už svěření Epizody VII režisérovi J. J. Abramsovi, který vždycky někoho tak trochu imitoval, ale hlavně sloužil fanouškům.

Opatrnost a nedostatek invence byly sice Síle se probouzí vytýkány takřka od její premiéry, nelze jí však upřít, že byla funkčním restartem pochroumané série. A její enormní úspěch otevřel dveře všemu, co nyní uvidíme a co už bude nejspíš mnohem zajímavější. První vlaštovkou bude již v prosinci právě Rogue One.

Když to fungovalo u Marvelu...

Disney se filmy ze světa Hvězdných válek inspiroval u své divize Marvel. Obdobou Avengers, tedy hlavních týmovek, jsou klasické epizody, jež budou střídány „mezifilmy“ věnujícími se konkrétním postavám a událostem z historie. Jen poměr epizod a „meziepizod“ bude vyrovnaný a Star Wars na rozdíl od Marvelu nezachovají časovou kontinuitu; meziepizody budou různě skákat do minulosti, aby zaplnily bílá místa.

Rogue One se tak vrací mezi Pomstu Sithů a Novou naději (stejně jako animovaný seriál Rebelové vstupující do třetí série), aby vysvětlil, jak se rebelové dostali k plánům Hvězdy smrti.

Nepříliš důvěryhodný scenárista Gary Whitta (Kniha přežití, Po zániku Země) stvořil po sedmičce další příběh se silnou hrdinkou v čele, tentokrát Jyn Erso ztvárněnou Felicity Jones. Děj bude podle upoutávek okořeněný samurajsky vyhlížejícími figurami či Forestem Whitakerem v špinavé zbroji, kdy oboje vypadá ve vesmíru Star Wars poněkud nezvykle.

Rogue One: Star Wars Story
Rogue One: Star Wars Story | Foto: Disney

Právě o nezvyk a oživení ale producentům jde. Opět se stačí podívat na Marvel. Iron Man, který mánii odstartoval, byl svěřen rutinérovi Jonu Favreauovi, aby byly následující díly propůjčeny svébytnějším tvůrcům, kteří okoření monotónní vlnu vlastní příchutí.

Teď už to vyjde!

Pro Rogue One byl tedy záměrně vybrán tento exoticky vyhlížející námět o rebelce cvičené samuraji a odbojáři, který doplňuje exoticky vyhlížející tým tvůrců. Krom scenáristy Whitty byl text ošetřen třeba Chrisem Weitzem, známým především skrze režii Prci, prci prcičky, druhého (toho nejhoršího) Twilight a Zlatého kompasu. Naštěstí se podílel i bourneovský Tony Gilroy. Každopádně se ale zdá, že co do scenáristického týmu nemá Disney předsudky a nebojí se důvěřovat autorům, kteří v minulosti selhali.

Platí to vlastně i pro režiséra. Gareth Edwards oslnil svými nezávislými Monstry a dostal příležitost vstoupit do mainstreamu remakem Godzilly. Ta vzbudila svou kampaní velké pozdvižení, ale samotný snímek si odnesl vlažné přijetí a velmi rychle se na něj zapomnělo.

Měl podle mnohých špatný scénář a Edwards v něm zašel příliš daleko ve své tendenci záměrně neuspokojovat publikum. Místo pocitu drzosti a napětí vyvolal nudu. Mnozí ale na jeho přístup nedají dopustit, a možná i proto neztratil šanci režírovat Star Wars ani v době, kdy se začaly hromadit negativní kritiky. Což přitom není samozřejmost - například režisér Josh Trank měl točit jeden z dalších dílů, po propadáku Fantastické čtyřky ale dostal padáka.

Vědí, co dělají

Pokud to vše budí nedůvěru, tak nemusí. Lucasfilm pod vedením Disneyho samozřejmě nedává svému tvůrčímu týmu úplnou svobodu. Kupuje si především Edwardsův syrový rukopis, jenž na nás dýchne už z prvního teaseru, ale diktuje mu s velkou přesností, co jím má přesně napsat. V takto velké produkci není nikdo individuum, nikdo z tvůrčího týmu nemůže být osobně zodpovědný za případný neúspěch.

Ví se ostatně o dotáčkách, které snímek podstoupil, aby byl méně temný. Fanoušci na internetu ohledně toho vyvolali pozdvižení, ale dotáčky jsou zcela běžné a podstupuje je velká část blockbusterů – po prvních testovacích projekcích se dolaďují detaily, podtrhávají oblíbené postavy, mažou se přebytky.

Disney až moc dobře chápe sílu značky Star Wars. Poslouchá své fanoušky a přizpůsobuje se jim. Proto ten důraz na praktické efekty – protože digitální triky v nové trilogii jsou dodnes většinou diváků nenáviděny. Proto důraz na vlastní fanouškovství, které na place i v rozhovorech bez ustání zdůrazňují jak Gareth Edwards, tak i Rian Johnson u připravované Epizody VIII.

Hvězdné války mají totiž pro Američany značně nostalgický nádech, jde o kult, jejž sdílí takřka každý (i když spíš muži než ženy, možná proto důraz na ženské postavy - aby se dívky měly s kým identifikovat). Proto se přinejmenším naoko ani filmaři neoddělují od svých diváků.

Zrádné ikony

Posledním velkým útokem na srdce fanoušků bylo promítnutí (zatím veřejně nepřístupné) upoutávky, která končí záběrem odlesku Darth Vadera na naleštěné podlaze imperiálního křižníku. O jeho přítomnosti se už neoficiálně vědělo, její první důkaz ale v davu vyvolal nadšení.

Odhaluje se ale i riziko, jemuž se Star Wars vystavují – když si budou svou ikoničnost příliš uvědomovat a budou na ni příliš reagovat, mohou ztratit ráz živoucího díla. Opět nemusíme chodit daleko. J. J. Abrams v druhém Star Treku pracoval s postavou Khana způsobem, jaký dával smysl pouze vně filmu – šlo o notoricky známou figuru z předlohy. Z pohledu uvnitř filmu ale jeho protežování nedávalo příliš smyslu.

Do této pasti padla už nová trilogie, když se všemi rekvizitami z původní ságy pracovala jako s relikviemi. Nesmíme přitom zapomínat například na to, že byl Darth Vader ve čtvrté epizodě v podstatě „jen“ jedním z vysokých představených císařství, který se účastnil spolu s řadovými piloty akce. Někteří vojáci se mu posmívali do očí a nebrali ho příliš vážně, žádný smrtelný strach z obávaného Sitha neexistoval.

Protože si ho fanoušci zamilovali, bylo mu věnováno neustále víc prostoru a přikládána větší důležitost. Když nyní skočíme zpět na začátek, vlastně před začátek, jakého Vadera vlastně očekáváme? Víme, kdo ta postava je? Zachovala si vůbec nějakou kontinuitu?

Síla se probouzí se v úctě ke starému mírně ztrácela, ale všechny její chyby byly vlastně nevyhnutelné při snaze uklidnit rozbouřenou hladinu. Edwards už tolik shovívavosti očekávat nemůže – Rogue One už musí být povedený film sám o sobě. A má k tomu nepochybně našlápnuto. Producenti jím ale především definují, nakolik se rozhodli dát prostor tvůrčím vizím a nakolik jen tlačí dopředu neměnný kolos. Víc se dozvíme 15. prosince.

Rogue One: Star Wars Story | Video: Disney
 

Právě se děje

Další zprávy