Režisér Spider-Mana zfilmuje nejslavnější on line hru

Kamil Fila David Slížek, Kamil Fila, das, kf
22. 7. 2009 17:20
Sam Raimi natočí snímek podle World of Warcraft
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Režisér Sam Raimi, který se po Spider-Manovi vrátil k hororovým začátkům v úspěšném snímku Stáhni mě do pekla, nyní podepsal smlouvu na hranou filmovou adaptaci slavné herní série Warcraft a hlavně její on line odnože.

Měl by se jí věnovat hned poté, co na začátku příštího roku natočí pro  Columbii čtvrtého pavoučího muže.

Od kompu na síť

Strategie Warcraft 2
Strategie Warcraft 2 | Foto: Aktuálně.cz

První hra Warcraft vznikla v roce 1994 jako klasická real-timeová strategie, v níž hráč řídí lidskou rasu nebo skřety, buduje jejich základnu a produkuje vojáky, bojuje s nepřáteli - a prochází tak v jednotlivých misích příběhem.

Po třech edicích hry pak k desátému výročí přišla společnosti Blizzard Entertainment s on line hrou World of Warcraft, která se záhy stala samostatným fenoménem.

Fantazijní svět byl přenesen na internet, kde do něj vstupují lidé skrze své postavy, takzvané avatary, utkávají se s monstry, plní různé úkoly, případně sdružují se s dalšími hráči a mohou hrát i proti jiným skupinám. Základní příběhovou linkou je konflikt mezi Hordou a Aliancí.

Není moc her, které by o sobě mohly říct, že od základu změnily způsob, jak hráči hrají. World of Warcraft k nim bezesporu patří. Je to nejúspěšnější a nejhranější MMORPG (massive multiplayer role-playing games) v historii. Kdyby byl WoW státem, byl by lidnatější než Česko - v současné době má po celém světě přes 11,5 milionu registrovaných hráčů.

Vytváření postavy ve WoW
Vytváření postavy ve WoW | Foto: Aktuálně.cz

WoW nebyl prvním MMORPG, ale změnil to, v čem předchůdci (například Ultima Online) chybovali: řadu věcí zjednodušil. Často se cituje příklad smrti, kdy ve starších MMORPG byla smrt postavy těžce penalizována, kdežto zde se mohl hráč velmi rychle vrátit.

Právě zjednodušení herních principů otevřelo WoW i mase příležitostných "pařanů", kteří se ve starších "hardcore" hrách nechytali. WoW je tak prvním skutečně masovým MMORPG.

Popularita neupadá

Od roku 2004, kdy byl WoW spuštěn, zatím nevznikla hra, která by ho v popularitě překonala. S trochou nadsázky se dá říct, že WoW zachránil herní průmysl.

S rozvojem internetu a nárůstem pirátství totiž vývojářům začaly klesat zisky. Pro hráče bylo jednoduché si hry opatřit nelegálně. Online hry ale vyžadují pro hraní registraci a neustálé připojení k serveru. Za jejich hraní se navíc neplatí jen jednorázová částka za DVD, ale i měsíční poplatky. A právě tyto pravidelné platby jsou pro vývojáře vítaným a stabilním zdrojem příjmů.

A zájem o WoW neupadá, naopak. Nejnovějšího rozšíření Wrath of the Lich King se jen za první den prodalo 2,8 milionu kopií.

WoW se tak stal se obrovským fenoménem, že na něj začaly odkazovat i filmy a seriály. Celá epizoda animované satiry South Park vypráví o tom, jak hrdinové hrají WoW a ve snaze porazit šíleného asociálního hráče sami ztratí veškeré civilizační zábrany.

Logo WoW a odkazy na to, že postavy hrají tuto hru, se objevily v komedii Superbad či sci-fi Den, kdy se zastavila Země; zmíněna byla i v populárním sitcomu How I Met Your Mother nebo nové verzi Beverly Hills 90210. On line hraní (byť ne přímo WoW) často provozují i postavy čím populárnějšího seriálu The Big Bang Theory o vtipné partě asociálních geeků.

Kam až odlevelují tvůrci

Warcraftovský film vyrobí společnost Legendary Pictures a Blizzard Entertainment; na financování a distribuci se budou podílet Warner Bros. „Warcraft je typickým příkladem filmu založených na již existujících značkách, kterými se naše studio proslavilo," říká Warner Bros. Pictures Group.

Sam Raimi při natáčení Spider-Mana
Sam Raimi při natáčení Spider-Mana | Foto: Aktuálně.cz

Na rozdíl od comicsů se ovšem záhy po zveřejnění začali někteří fanoušci ptát, o čem film bude, a jestli není warcraftovská značka jen marketingovou nálepkou.

Atraktivita tohoto herní světa totiž nestojí na příběhu, ale spíš možnosti a širokém výběru stát se „kýmkoli jiným" - a tato změna identity je v interakci s jinými hráči ještě lákavější než u klasických „off line" her.

Typický rozhovor na téma chystaného snímku vypadá například takto: „Jsem zvědavej, jak za jeden film zvládnou odlevlovat aspoň na třicítku." - „Tak první půlhoďka filmu bude trochu nuda, jak budou hlavní hrdinové pobíhat po lese a mydlit krysy." - „To může být IMHO retrospektivou vyprávění u ohně, jak jako malý kluk chodil do lesa na krysy."

300: Bitva u Thermopyl
300: Bitva u Thermopyl | Foto: Warner Bros

Raimi zatím fanouškům moc nenapověděl. Řekl jen, že v jádru je Warcraft fantastický příběh, jehož podstatou je akce. Účast producenta batmanovského Temného rytíře Charlese Rovena nicméně napovídá, že by nemuselo jít o pouhou řež, ale o nové „čtení" a propašování dalších motivů jako v případě některých comicsů.

Nechvalně známý Uwe Boll

Příběh by mohl sledovat války mezi jednotlivými frakcemi z perspektivy klaďasů, tedy Alliance; opravdu zajímavé by ovšem bylo, kdyby se úhly pohledů střídaly. Styl by se podle prvních dohadů měl blížit vizuální podobě nedávného drsného hitu 300: Bitva u Thermopyl - právě jeho úspěch prý byl studio pro studio impulsem ke smlouvě.

Mělo by se tedy natáčet kompletně před zeleným pozadím, za nějž se pak dodají počítačově generované kulisy. Studio se nevydá cestou epického „chodícího filmu" a la Pán prstenů a předběžně hodlá investovat do snímku „jen" 100 milionů dolarů. To ovšem v porovnání se sedmdesátimilionovou Třístovkou pořád znamená, že bude víc velkých bitev.

Vzhledem k tomu, že natáčení začne až za delší dobu, je také dost pravděpodobné, že by film vznikl ve 3D formátu, na nějž brzy začnou masivně přecházet hollywoodské velkoprodukce ve snaze konkurovat atraktivitě nových médií.

Raimi se každopádně díky fantasy snímku Armáda temnot (1992) zdá být na Warcraft velmi vhodným režisérem. Původně projevil zájem o adaptaci i nechvalně známý Uwe Boll, kterého herní komunita hluboce nenávidí za jeho zprzněné filmové verze her House of the Dead, Alone in the Dark, Bloodrayne, Dungeon Siege (Ve jménu krále), Postal či Far Cry.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 25 minutami

Ekonomika EU i eurozóny vzrostla nejrychleji od roku 1995

Ekonomika Evropské unie se ve třetím čtvrtletí částečně zotavila z koronavirového propadu, hrubý domácí produkt (HDP) se ve srovnání s předchozím čtvrtletím zvýšil o 12,1 procenta. V prvním rychlém odhadu to dnes oznámil evropský statistický úřad Eurostat. Podobně v zemích eurozóny ekonomika vzrostla o 12,7 procenta. Je to nejvýraznější vzestup od roku 1995, kdy se tento údaj začal sledovat.

Ve druhém čtvrtletí se ekonomika EU propadla kvůli koronaviru o 11,4 procenta. V eurozóně se HDP snížil o 11,8 procenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy