Retro děs z Londýna. Šedesátá léta nebyla idyla, vzkazuje film s Anyou Taylor-Joy

Pavel Sladký Pavel Sladký
14. 11. 2021 14:11
Londýn umí být náročný. A byl takový i ve „zlatých šedesátých“, zní premisa filmu Poslední noc v Soho, který od uplynulého čtvrtka promítají kina. Britský režisér Edgar Wright mísí retro náladu s hororovou story.

Mladá Eloise, která však dává přednost oslovení Ellie, miluje 60. léta minulého století. Vyrostla s babičkou na venkově v Cornwallu, teď přijíždí do Londýna studovat módní návrhářství, splnit si sny a překonat ztrátu matky, která kdysi také vyrazila dobýt anglickou metropoli.

Protože divoký život na koleji pro ni není to pravé, neotrkaná Ellie se stěhuje do levného pronájmu ve čtvrti Soho. Paní domácí pamatuje doby, o kterých dívka sní, idyla se ale nekoná.

Už první noci v Sohu, vyhlášeném nočním životem, se hrdinka začíná propadat do příběhu začínající zpěvačky Sandie, která se v 60. letech chystala prorazit ve zdejších klubech.

Růžová budoucnost a fráze "dostane, co si zaslouží" rychle nabývají nejrůznějších, většinou mnohem temnějších odstínů, než by si protagonistka ze současnosti i ta z minulosti přály. Stíny minulosti se zhmotňují v podobě, která je drží pod krkem. Do psychologického retro thrilleru s přibývajícími minutami pronikají hororové prvky, stíny mrtvých a ruce natahující se z hrobů.

Sedmačtyřicetiletý Edgar Wright je jedním z nejpopulárnějších současných anglických režisérů. Rád pracuje s pop music, která hraje důležitou roli nejen v jeho hudebním dokumentu The Sparks Brothers a videoklipech pro zpěváky Pharrella Williamse nebo Becka, ale také v celovečerních snímcích jako čtyři roky starém Baby Driverovi.

Úvodní sekvence loupeže a automobilové honičky z tohoto filmu o mladém řidiči zlodějské bandy patří mezi nejlépe sestříhané scény poslední dekády. Wrighta ale diváci mohou znát i díky zombie komedii Soumrak mrtvých nebo Jednotce příliš rychlého nasazení o elitním policistovi přeloženém na venkov.

Film Poslední noc v Soho promítají kina od uplynulého čtvrtka. | Video: CinemArt

Režisér často odkazuje na klasickou kinematografii a buduje vlastní stylotvorné momenty. Novinku Poslední noc v Soho vystavěl na kontrastní kombinaci retro nálad a hororu.

Konkrétně pracuje s narážkami na britské a italské horory, v jednom záběru ale neváhá předznamenat vývoj příběhu napodobením klasické stínohry z Upíra Nosferatu, slavného němého filmu Friedricha Wilhelma Murnaua z roku 1922. To vše Wright balí do estetiky 60. let.

Paralelně s proměnou amerického hororu se i ten britský v posledních letech dočkal citelného oživení. Velké debaty na ostrovech vyvolal například snímek Cenzor, odkazující k "nasties" neboli filmům ze 70. a 80. let, které před cenzurou unikaly na videokazety. Do žánru také úspěšně vstoupily mladé režisérky jako Rose Glass s dramatem Saint Maud.

Tématem a četností odkazů má však Poslední noc v Soho nakonec nejblíž k sice nevyrovnanému, ale nápaditému uměleckému hororu Takové krásné šaty, jehož režisér Peter Strickland udělal ze šatů vraždícího antihrdinu a skládal zvláštní poklonu všemu od pornografie po okrajové žánry jako giallo horor.

Jak Stricklanda, tak nyní Wrighta, tak před čtyřmi roky třeba Paula Thomase Andersona ve filmu Nit z přízraků přitahovala dobová kultura Londýna, a zejména jeho móda. Protagonisty jejich snímků byli lidé z módní branže či nákupních domů.

Poslední noc v Soho má spoustu důmyslně řešených scén, klade důraz na výpravu, kostýmy i triky. Zvlášť vyzdvihnout zaslouží práce devatenáctičlenného týmu zvukařů.

Potěšení ze sledování spočívá především v tom, jak režisér prolíná hudbu 60. let se současným sound designem, hraje si s obrazy v zrcadlech a nechává vzájemně prolínat dvě časové roviny.

Anya Taylor-Joy v roli Sandie a Thomasin McKenzie jako Eloise.
Anya Taylor-Joy v roli Sandie a Thomasin McKenzie jako Eloise. | Foto: CinemArt

Dobré jsou herecké výkony představitelů v čele s jednadvacetiletou britskou hvězdou Thomasin McKenzie a o čtyři roky starší Anyou Taylor-Joy, známou ze seriálu Dámský gambit. Limituje je ale, že režisér neusiluje o to, aby měly postavy propracovanou psychologii, ale aby fungovaly ve výtvarném a žánrovém celku. A také aby napodobovaly dobové způsoby chování, o čemž svědčí postava Jacka v podání Matta Smitha.

Důkazem je opakovaný motiv se zrcadly: Ellie v odrazech střídavě vidí svou matku i zpěvačku z 60. let Sandie. Význam zrcadlení však film po efektní první hodině už dál neprohlubuje.

Dobové skladby dostávají nový, ambivalentnější kontext. Netýká se to jen titulní písně od kapely Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich, ale také Downtown (v Česku známé jako Pátá), There’s a Ghost in My House nebo A World Without Love. Nejednou film vybírá méně známé hity, které používá lehce ironicky.

Pokud bychom hledali, čím novinka Edgara Wrighta překračuje rámec žánrové zábavy, je to atakování retra jako nostalgické oázy, vytvářející hřejivý, až bezproblémový obraz minulosti.

Šedesátá léta nebyla žádná idyla jen proto, že existovali Beatles nebo Rolling Stones. Tím spíš pro ženy pokoušející se uplatnit v džungli tehdejšího Londýna, říká film.

Když spěje k vyvrcholení, je patrné, že děsivá story dívčí postavy se završuje, ale tragickou katarzi necítíme. Poslední noc v Soho je v mnoha momentech rafinované potěšení, s odchodem z kinosálu však zážitek končí.

Poslední noc v Soho

Režie: Edgar Wright
CinemArt, česká premiéra 11. listopadu.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Neapol přišla o výhru v Sassuolu a vede už pouze o bod před Milánem

Fotbalisté Neapole přišli v závěru utkání 15. kola o výhru v Sassuolu a po remíze 2:2 vedou už pouze o bod před AC Milán, který zvítězil 3:0 v Janově. O další bod zpět je třetí mistrovský Inter, jenž porazil 2:0 Spezii a připsal si třetí vítězství za sebou.

Neapoli získali po přestávce Fabián Ruiz a Dries Mertens dvougólové vedení, ale Sassuolu se podařilo srovnat. V 89. minutě skóroval na 2:2 hlavou Gian Marco Ferrari. Domácí se dokonce v nastaveném čase radovali z třetího gólu, ten ale nebyl po konzultaci s videm uznán kvůli útočnému faulu.

Svůj první start v základní sestavě Milána ozdobil dvěma góly Junior Messias, jenž už minulý týden rozhodl o výhře nad Atléticem Madrid v Lize mistrů. Skóre otevřel v 10. minutě precizně provedeným přímým kopem veterán Zlatan Ibrahimovic a nastartoval Milán k výhře nad týmem, který vede slavná postava "rossoneri" Andrej Ševčenko. Vítěz LM a Serie A s Milánem se tak ani v třetím zápase na lavičce sestupem ohroženého Janova nedočkal vítězství.

Inter vyhrál pod pod trenérem Simonem Inzaghim v Serii A poprvé tři zápasy po sobě. Mistra na San Siru ve 36. minutě poslal do vedení Gagliardini. Krátce po změně stran domácí Correa ještě trefil břevno, ale v 58. minutě už přidal pojistku favorita Martínez proměněnou penaltou po ruce Hristova.

Pátý AS Řím podlehl v Boloni 0:1 a klopýtnul po sérii dvou ligových výher. Utkání rozhodl ve 35. minutě Svanberg.

Italská fotbalová liga - 15. kolo:

Boloňa - AS Řím 1:0 (35. Svanberg), Inter Milán - Spezia 2:0 (36. Gagliardini, 58. Martínez z pen.), FC Janov - AC Milán 0:3 (45.+1 a 61. Messias, 10. Ibrahimovic), Sassuolo - Neapol 2:2 (71. Scamacca, 89. Ferrari - 51. Ruiz, 59. Mertens).

Tabulka:

1. Neapol 15 11 3 1 32:9 36
2. AC Milán 15 11 2 2 33:18 35
3. Inter Milán 15 10 4 1 36:15 34
4. Bergamo 15 9 4 2 32:17 31
5. AS Řím 15 8 1 6 24:16 25
6. Fiorentina 15 8 0 7 24:20 24
7. Juventus Turín 15 7 3 5 20:16 24
8. Boloňa 15 7 3 5 21:24 24
9. Lazio Řím 14 6 3 5 25:25 21
10. Hellas Verona 15 5 5 5 28:25 20
11. Sassuolo 15 5 4 6 24:23 19
12. Empoli 14 6 1 7 21:26 19
13. FC Turín 14 5 2 7 17:14 17
14. Udine 14 3 6 5 16:20 15
15. Sampdoria Janov 15 4 3 8 21:29 15
16. Benátky 15 4 3 8 12:25 15
17. Spezia 15 3 2 10 15:34 11
18. FC Janov 15 1 7 7 17:29 10
19. Cagliari 15 1 6 8 16:29 9
20. Salernitana 15 2 2 11 11:31 8
před 5 hodinami

Real díky Benzemovi zdolal Bilbao a vede ligu o sedm bodů

Fotbalisté Realu Madrid v dohrávce devátého kola španělské ligy doma porazili Bilbao 1:0 gólem Karima Benzemy. "Bílý balet" vede neúplnou tabulku o sedm bodů před městským rivalem a obhájcem titulu Atléticem, který má zápas k dobru.

Francouzský útočník Benzema se pohotově trefil ve 40. minutě po Modričově nepovedené střele. Pro nejlepšího kanonýra soutěže to byla 12. branka v sezoně. Bilbao si na Santiago Bernabéu vytvořilo řadu velkých šancí, ale nevyzrálo na madridského brankáře Courtoise. Real tak zvítězil v pátém ligovém utkání po sobě.

před 5 hodinami

Na opoziční mítink v Kyjevě přišly stovky lidí, žádaly demisi prezidenta a volby

Stovky lidí přišly ve středu večer na opoziční demonstraci na kyjevském náměstí Nezávislosti, zvaném Majdan. Demonstranti požadovali předčasné parlamentní volby, aby vznikla nová vláda, odstoupení prezidenta Volodymyra Zelenského a odvolání šéfa prezidentské kanceláře Andrije Jermaka, uvedla agentura Unian.

Deník Ukrajinska pravda odhadl, že na začátek mítinku přišlo asi 2000 lidí, na které dohlíželo asi 4500 policistů. Každou minutou ale počet demonstrantů narůstal.

Kvůli bezpečnostním opatřením byla omezena doprava v centru hlavního města. Policie především částečně zahradila přístupové cesty k vládní čtvrti. Stovky policistů chránily sídlo prezidentské kanceláře. Na její dveře demonstranti házeli drobné mince, což vysvětlovali jako peněžní sbírku, aby Zelenskyj a Jermak mohli odcestovat do Ruska.

Na transparentech nechyběla obvinění Zelenského z vlastizrady či výzvy k odeslání Jermaka na Sibiř. Organizátoři varovali účastníky před počínáním, které by mohlo vyprovokovat konflikt s policii. K žádným potyčkám nedošlo, uvádí na svém webu Ukrainska pravda.

Zdroj: ČTK
Další zprávy