RECENZE Život je život trapně oslavuje české maloměšťáctví

22. 5. 2015 19:45
Recenze nového filmu režiséra Milana Cieslara Život je život, ve kterém hrají Ondřej Vetchý a Simona Stašová.

Recenze - Každý máme své sny. Hlavní hrdina nového snímku Milana Cieslara Život je život, morousovitý policajt František (Ondřej Vetchý), například sní o tom, že je neohroženým tajným agentem ve stylu Jamese Bonda.

Mnozí filmoví fanoušci zase v skrytu duše sní o tom, že se v Česku zase začnou natáčet komedie, které nebudou podceňovat vkus a inteligenci publika.

Bláznivých situací a komických hlášek je sice v nové crazykomedii, jak tvůrci film označují, víc než dost. V dětinsky šablonovitém scénáři ale většinou vyznívají do ztracena.

Život je život - trailer k filmu | Video: Bontonfilm

Příběh vymyslel a napsal ve spolupráci s režisérem – stejně jako předchozí Cieslarův film Láska je láska – scenárista Martin Horský. A pokud si člověk příběh tři roky starého snímku ještě vybaví, může mít pocit filmového déjà vu. Nejen proto, že v obou filmech představují manželský pár Ondřej Vetchý se Simonou Stašovou. Ale proto, že nabízí podobný sitcomově laděný humor postavený na klišé a stereotypech a postavy jsou téměř bez výjimky pouhé zkarikované figurky. Pak už nepomáhá ani to, že má režisér k dispozici výborné herce, kteří prokazují svůj nesporný komický talent.

Ondřej Vetchý se skvěle převtělil do role nerudného a despotického fotra Františka, který svým pedantstvím a věčným ponižováním terorizuje své tři dcery i jejich nápadníky a poddajnou manželku (Simona Stašová) a jehož duševním obzorem je lahváč u televize a pobyt na Mácháči. Je trochu záhadou, kde se v hlavě tohoto mentálního giganta, který dovolenou u moře odmítá se slovy, že je tam teplo, nemluví tam česky a člověk tam dostane průjem, vzaly fantaskní představy, že je hlavním aktérem bondovského dobrodružství. Buď je schizofrenik, nebo dokonalý pokrytec, který své pravé já skrývá pod dokonalou maskou čecháčkovského „Homolky“.

Hodnocení: 40 %

Život je život

Život je život nabízí sitcomově laděný humor postavený na klišé a stereotypech. Postavy jsou téměř bez výjimky pouhé zkarikované figurky a nepomáhá ani to, že má režisér k dispozici výborné herce, kteří prokazují svůj nesporný komický talent.

Komedie, Česko, 2015, 95 min

Náš hrdina má trable nejen v intimním životě (v práci se objeví mladá sličná kolegyně a neuspokojená manželka už už najde azyl u plačtivého paroháče a úspěšného spisovatele Kaliny v podání Vladimíra Táborského), ale z řetězu se mu začínají utrhávat i jeho dcery. Nejstarší (Bára Poláková) má za partnera submisivního herce, prostřední (Tereza Voříšková) má smůlu na idioty a ta nejmladší (Sara Sandeva) je v šestnácti v jiném stavu s neznámým dredařem.

Dost důvodů k tomu, trochu si zafantazírovat.

A tak Františka sledujeme, jak po boku své policejní femme fatale (Kristýna Peláková) bojuje s mexickým zloduchem Dovzorem (Táborský) a tajemným oplodnitelem Sperminátorem (Rosťa Novák). Problém je v tom, že všechny snové scény, v nichž František coby agent s povoláním zabíjet se jménem Frank bojuje s démony, jež ho pronásledují v běžném životě, jsou natočené tak lacině a amatérsky, že shazují dojem z průměrné, ale přece jenom řemeslně zvládnuté a jakž takž snesitelné realistické linie.

Tyhle dobrodružné manifestace lucidního snění nemají vlastně žádné zvláštní opodstatnění. Neposouvají děj a nemají vliv na reálné činy hlavního hrdiny. Jejich parodická poetika je někde na úrovni zvláštního mixu Tajemného hradu v Karpatech a Bláznivé střely. Obzvlášť v honičce natáčené v tunelu Blanka vykradli autoři slavnou americkou tvůrčí trojku Zucker – Abrahams – Zucker tak nepokrytě, že to ani nejde brát za poctu nebo citaci.

Život je život
Život je život | Foto: Bonton

Problém ale stojí ještě jinde. Aby hrdinovy úniky do fantazijního světa fungovaly, nesměly by vyznívat jen jako nepovedený výsměch braku. Takhle totiž František z nudné reality rutinní práce a nevzrušivého manželství utíká do snového světa představ, které nejsou heroické, ale jenom směšné až dementní. Inu, policajt. Ale nezdá se, že by si tvůrci chtěli dělat z Františka nebo našich strážců pořádku legraci.

Film totiž spíše působí jako nepokrytá oslava českého maloměšťáctví. Končí podivným happyendem, v němž se Františkovi podaří všechno vyřešit a vrátit se do vyjetých kolejí poklidného života, jednou ročně zpestřeného dovolenou v Doksech.

Jestli je v poselství filmu alespoň náznak podvratné ironie, tak je velmi dobře skrytý. Většina diváků totiž nejspíš nebude mít problém se s životními hodnotami občas nesnesitelného, ale sympatického bručouna Františka v podání jednoho z našich nejcharismatičtějších herců ztotožnit.

Turín poprvé prohrál. Doma nestačil na nováčka z Lecce

Fotbalisté FC Turín ve třetím kole italské ligy nestačili na domácím hřišti na nováčka z Lecce a po porážce 1:2 poprvé v sezoně ztratili body. Jediným týmem se stoprocentní bilancí zůstal v Serii A Inter Milán, na jehož hřišti se v úterý představí pražská Slavia při vstupu do Ligy mistrů.

Hosté z Lecce přijeli do Turína k dohrávce se skóre 0:5 po prvních dvou kolech a jejich čekání na gól ukončil ve 35. minutě brazilský útočník Diego Farias dorážkou vlastní střely vyražené brankářem. Po změn stran vyrovnal z penalty za faul Andrea Belotti, ale čtvrt hodiny před koncem Marco Mancosu další pohotovou dorážkou po zákroku gólmana Salvatoreho Sirigua rozhodl o tříbodovém zisku pro outsidera.

před 5 hodinami

Útok na ropná zařízení je odvetou Jemenců za agresi Saúdů, tvrdí íránský prezident

Útok na saúdskoarabská ropná zařízení byl odplatou Jemenců za agresi Saúdské Arábie, uvedl íránský prezident Hasan Rúhání. Informovala o tom agentura Reuters. K víkendovému útoku se sice přihlásili jemenští povstalci, Rijád ale vyjádřil pochybnosti, že úder byl veden z Jemenu, a Spojené státy tvrdí, že za akcí je Teherán. "Jemenci uplatňují své zákonné právo na obranu… útoky byly odvetným opatřením za dlouholetou agresi vůči Jemenu," uvedl Rúhání na tiskové konferenci v Ankaře, kde dnes s prezidenty Turecka a Ruska Recepem Tayyipem Erdoganem a Vladimirem Putinem jednal o syrské krizi.

před 5 hodinami

Volejbalisté dostali na ME lekci od polských mistrů světa

Čeští volejbalisté ve třetím zápase na evropském šampionátu dostali lekci od úřadujících mistrů světa Poláků. Při rozlučce s Rotterdamem od druhého setu nedostali šanci a prohráli 18:25, 12:25 a 15:25. O postup do osmifinále budou Češi po dni volna bojovat již v Amsterodamu proti domácímu Nizozemsku a Černé Hoře.

Poláci vyhráli poslední dva světové šampionáty, ale na evropskou medaili čekají od roku 2011, kdy získali ve Vídni bronz. Proti českému výběru si připsali třetí vítězství na tomto ME ze tří zápasů.

Svěřenci Michala Nekoly mají bilanci jedné výhry a dvou porážek, a pokud chtějí postoupit do play off, potřebují skončit v šestičlenné skupině do čtvrtého místa.