Recenze: Zejtra napořád v hlavě do zítřka nezůstane

25. 7. 2014 10:31
Filmovému debutu cestovatele a spisovatele Rudolfa Havlíka schází osobitost

Recenze - Uvést debut filmového naturščika Rudolfa Havlíka Zejtra napořád premiérově na festivalu v Karlových Varech byla od distributora poměrně dvojsečná strategie. Na jednu stranu si osmatřicetiletý cestovatel, spisovatel a bloger zcela jistě splnil svůj sen. Před tleskajícím auditoriem ve velkém sále v Thermalu mohl být na vrcholu blaha, zvlášť když karlovarské publikum je tradičně vstřícné k českým filmům a v záplavě depresivních festivalových snímků i k jakémukoli náznaku komediálního žánru.

Na druhou stranu konfrontace s filmy z celého světa dopadá pro Zejtra napořád dost neslavně. Člověk sledující filmy na festivalu se dostane do stavu, kdy začne věřit, že točit filmy znamená mít touhu vyjádřit se ke světu, v níž žijeme: a není to jen výsada artových snímků, ale také žánrových filmů, jako jsou třeba komedie. A pak ho z mentální bubliny karlovarské reality vytrhne právě třeba Havlíkův film, který zaujme hlavně tím, jak křečovitě se snaží nezávazně pobavit a hlavně nic neřešit.

Rudolf Havlík sestavil svou letní „pohodovku" z profláklých klišé romantických komedií (závěr na letišti) a vousatých gagů (scéna s kleptomanem Přeučilem). Dojem jisté autentičnosti generačního pocitu nezakotvenosti dnešních třicátníků neustále kazí slovní balast nic neříkajících banálních sloganů, kterými hlavní hrdina v komentářích mimo obraz glosuje dění na plátně. Tím je Petr Kraus (Pavel Batěk) – zapálený traveller, který si ze své poslední cesty do Hongkongu přiváží kromě příslibu několika dohodnutých schůzek naslepo i zásilku poškozených triček, za něž teď dluží českému podnikateli slušný majlant.

Havlík se nechal slyšet, že se chtěl vymezit vůči převládajícímu chcípáctví mladých mužů v českých filmech a přivést na plátno alespoň trochu chlapácko-romantickou postavu. To je chvályhodné a v podobě charismatického Pavla Batěka našel správný fyziognomický typ. Ale díky umrtvující záplavě bezobsažných mouder, která hlavní postava trousí z plátna, připomíná hrdina filmu místo plnokrevné postavy spíše aktéra celovečerní reklamy na fernet.

Po řemeslné stránce je to vše natočené na úplného filmařského amatéra solidně. Kamera Václava Tlapáka až na drobné výjimky slouží příběhu a přehnaně neexhibuje. Hudba Ondřeje Konvičky navozuje odpovídající atmosféru. Divák, který už dávno nad stavem české kinematografie zlomil hůl, by si mohl libovat, že děj poměrně svižně odsýpá a všechno v něm dává asi tak desetkrát větší smysl než třeba v Kašparovského Všivácích.

Zejtra napořád (40 %)

Film Zejtra napořád

Režisér Havlík se nechal slyšet, že se chtěl vymezit vůči převládajícímu chcípáctví mladých mužů v českých filmech a přivést na plátno alespoň trochu chlapácko-romantickou postavu. To je chvályhodné a v podobě charismatického Pavla Batěka našel správný fyziognomický typ. Ale díky umrtvující záplavě bezobsažných mouder, která hlavní postava trousí z plátna, připomíná hrdina filmu místo plnokrevné postavy spíše aktéra celovečerní reklamy na fernet.

Jenže ono to opravdu nestačí. Celé je to zabaleno do krotké podívané, která spadá do škatulky "oddechová komedie", což v reálu znamená, že tvůrci obrušují všechny potenciální hrany příběhu. Celá dějová linie s gorilami, které po Petrovi vymáhají dluh, je posazená celá do roviny karikatury a pointa téhle dílčí story je tak hloupá, že by neprošla ani v Bakalářích. A Havlík ani nijak neproblematizuje sobectví a nezodpovědnost svých postav: všechno plyne až příliš nevzrušivě k očekávanému happy endu.

Rudolf Havlík si udělal jméno jako čtivý autor cestovatelsko-lifestylových blogových zápisků. Ty nepostrádají pozorovatelský talent, názor a osobitost. Tedy všechno to, co jeho filmovému debutu bohužel schází.

Basketbalisté v generálce před kvalifikací na OH porazili Tunisko

Čeští basketbalisté završili generálku před olympijskou kvalifikací vítězně, když porazili v posledním utkání na turnaji v Hamburku Tunisko 85:55, a obsadili konečné třetí místo. Nejlepším střelcem zápasu byl Martin Peterka s 18 body, dalších 14 přidal Patrik Auda. Svěřence Ronena Ginzburga čeká v příštích dnech závěrečné soustředění v Praze a do dějiště kvalifikace v kanadské Victorii odcestují 25. června. První duel s Tureckem tam absolvují 1. července.

"Každý zápas, co jsme odehráli, nám dal hodně zkušeností. Času na tréninky jsme měli málo, ale myslím, že tenhle turnaj byl super. I když jsme některé zápasy prohráli, dalo nám to hodně zkušeností a dobře nás to připravilo na zápasy v Kanadě," uvedl v tiskové zprávě Auda, který se zotavil po zranění kotníku. "Těch pár dní volna a rehabilitace, které jsme měli s fyzioterapeuty, mi pomohly. Teď už jsem skoro stoprocentní na další dny, které budeme trénovat a hrát," uvedl Auda.

Češi, kteří se na turnaji představili bez hlavních hvězd Tomáše Satoranského, Jana Veselého, Jaromíra Bohačíka nebo Vojtěcha Hrubana, se snažili proti Tunisku napravit porážky s Německem (62:95) a Itálií (71:83). V úvodní čtvrtině se dostali díky 11 bodům Martina Peterky do šestibodového náskoku, soupeř ale ještě v závěru hracího období srovnal na 20:20.

Vyrovnaný boj pokračoval i ve druhé části, kdy Češi měli sice dál vysokou úspěšnost střel za tři body, soupeř ale s nimi stále držel krok. Klíčovou sekvenci proto Ginzburgův výběr zaznamenal hned po přestávce, kdy se po 13 bodech v řadě dostal do vedení 57:38. K Peterkovi se střelecky přidal Auda nebo Ondřej Sehnal.

"Po těch dvou prohrách to bylo těžké a tři zápasy ve třech dnech nás stály hodně sil. Celou dobu jsme to chtěli dotáhnout do konce a udělat vše pro to, abychom vyhráli. V poločase jsme se ještě trochu vyhecovali, že jsme chtěli zápas opravdu dotáhnout do vítězného konce," objasnil Auda.

V tuniském týmu byl následně vyloučen po pěti faulech osmibodový Salah Medžri, nicméně hvězda afrického celku se s verdiktem rozhodčích nehodlala smířit a v dalším průběhu zápasu se neustále vracela z kabiny na palubovku. Medžrimu musel nakonec domluvit i trenér Dirk Bauermann.

"Tak už to někdy bývá, že druhý tým, který prohrává, nemá co ztratit a začne hrát tvrději. Myslím si, že jsme to ustáli dobře až do konce," doplnil Auda

Třetí čtvrtinu Češi nakonec vyhráli 27:6 a náskok do závěrečného klaksonu navýšili na rozdíl 30 bodů. Na turnaji skončili s jednou výhrou třetí, Tunisané pořadí uzavřeli. O vítězství se od 20:30 utkají domácí Němci s Itálií.

Přípravný turnaj basketbalistů v Hamburku:

ČR - Tunisko 85:55 (20:20, 42:38, 69:44)

Nejvíce bodů: Peterka 18, Auda 14, Sehnal 12 - Mamáví, Mabruk a Hadidane po 9. Fauly: 24:25. Trestné hody: 18/13 - 18/8. Trojky: 12:3. Doskoky: 42:28.