Recenze: xXx je nečekaný akční nářez. Nic v něm nedává smysl, ale těží z nadsázky

21. 1. 2017 10:00
Vin Diesel se po patnácti letech vrací do role, jež pomohla nakopnout jeho kariéru. Nové xXx následuje vzor Rychle a zběsile a dopadlo mnohem lépe, než by se dalo očekávat.
xXx: Návrat Xandera Cage - trailer | Video: CinemArt

xXx bylo v roce 2002 nečekaným úspěchem. Nikoho ale nepřekvapilo, že pokračování z roku 2005, kde Vina Diesla nahradil raper Ice Cube, skončilo finančním fiaskem. Pražské dobrodružství superagenta naverbovaného z řad superzločinů se zdálo být jedinou trefou do černého, která se nebude opakovat. Série skončila u ledu.

Nakonec se ale Diesel (jenž je i jedním z producentů) po patnácti letech rozhodl svou průlomovou roli zopakovat. A vůbec nejde o tak špatný nápad, jak by se mohlo zdát.

Rychleji a zběsileji

Stačí se podívat na jinou podobnou značku, v níž rovněž hraje Diesel a jež startovala takřka ve stejnou dobu jako xXx, tedy Rychle a zběsile. Ta přežila až k chystanému osmému (zdaleka ne poslednímu) dílu. Její komerční potenciál přitom neuvěřitelně narostl – z průměrně výdělečné série blockbusterů se stala jednou z vlajkových lodí studia Universal s potenciálem na tržby okolo miliardy dolarů.

Nebylo tedy nic logičtějšího než zapřemýšlet, co vedlo k úspěchu Rychle a zběsile, a pokusit se to aplikovat i na eskapády Xandera Cage. Nové xXx tedy volí stejnou nadsázku a sebereflexi, kdy předkládá špičkový akční film a zároveň parodii na něj.

Studio najalo režiséra D. J. Carusa, známého svými "meta" filmy Disturbia (pocta Hitchcockovi) a Oko dravce (pocta špionážním thrillerům), jenž má tendenci s přesností mechanika složit svůj film z přesně vybraných dílků, aby vznikl dokonale funkční stroj, který moc dobře zná svou funkci.

A právě tím xXx je – nevázaným, ale přitom pevně kočírovaným blockbusterem, v němž každá zdánlivá nahodilost má své místo a nic není zahrnuto náhodou. Každá postava má svou charakteristiku, každá lokace se výrazně odlišuje, každý souboj má jinou premisu. Ne s cílem vytvořit bohaté umělecké dílo, ale co nejnabitější popcornovou jízdu.

Kung-fu na dálnici v beztížném stavu

První scéna se odehrává ve vesmíru, pak se spustí honička na lyžích pralesem, následuje svištění na skateboardu rychlostí závoďáku, aby se Xander nakonec střetl v kung-fu s mistrem asijských bojových umění Donnie Yenem (známým západnímu publiku ze série Ip Man) uprostřed čtyřproudové dálnice v plném provozu. A nakonec, vždyť proč by ne, svede poslední bitku několik kilometrů nad zemí ve stavu beztíže, aby bez padáku opustil vybuchující letadlo a nějak si poradil.

Zní to absurdně a ještě absurdněji vypadá. Tvůrci pracují se sebemrskačskou ironií a snahou, aby každá tato sekvence byla především zábavná. Pomáhá i kvalitní 3D, jež pracuje s několika plány obrazu a spolu s ostrými kontrasty zdůrazňuje hloubku jako už dlouho žádný stereoskopický film.

Bohužel se xXx nevyhnulo několika začátečnickým chybám. Předně je v něm moc vedlejších postav. Možná s tím má co do činění asijská finanční podpora, v jejímž důsledku bylo nutné zahrnout i několik místních herců. Naštěstí se výrazným castingem i stylizací jednotlivců daří ledasco zachránit, jistě by ale prospělo, kdyby Xanderových kamarádů i protivníků byla zhruba polovina.

Rovněž zamrzí, že když už se na filmu tak silně projevuje asijská složka, neinspiroval se Caruso tradicí pomalejšího střihu a leckdy v akčních scénách zbytečně stříhá. Nejde sice o zběsilý americký standard, v němž se ztrácí jakákoliv radost ze sledovaného pohybu, přesto by však neuškodilo mít víc času na vychutnání choreografie a výkonů herců i kaskadérů.

Co chtít víc?

Není těžké xXx z principu odmítnout. Jde o zakázkový, mechanicky sestavený film, jehož cílem je kopírovat úspěch Rychle a zběsile. Z hlediska naší reality v něm nic nedává smysl a o hrdiny se není třeba bát, protože jde o až příliš dokonalé nadlidi. Spíš než o napětí lze tedy mluvit o zahlcení akcí.

Sebereflektivní prvek už může na leckoho působit ošuntěle, uchyluje se k němu stále víc filmařů. Doba "post-pravdy" se projevuje i v té nejčistší americké mainstreamové popkultuře. Tvůrci jako by říkali: "Víme, že vás lacině bavíme nesmysly, ale protože dopředu rozbíjíme jakoukoli možnost, abyste nás brali vážně, tak nám nakonec ani nemůžete vytýkat, že to nejde. Radši se v klidu posaďte a bavte."

Pokud se dá mluvit o nějakém vyznění, tak že ničemu a nikomu (natož vládě) nemá smysl věřit a nejlepší je žít pro radost z okamžiku. Recenze zatím nezmínila děj, protože nemá cenu předstírat, že má váhu. Xander v něm každopádně pátrá po přístroji, s jehož pomocí jde na vybrané cíle shazovat satelity z oběžné dráhy. Nakonec ale musí čelit volbě, jestli tuto technologii svěří americké vládě, která ji možná chce sama zneužít.

Mohla by to být tvrdá satira a obžaloba systému, ale na takové úrovni se o xXx nedá uvažovat. Tato zápletka byla zvolena zkrátka proto, že působí efektně a odpovídá trendům.

Od amerického akčňáku ale asi nejde chtít víc než řadu charismatických herců, kteří se rozeběhnou a skoro dvě hodiny ani na chvíli nezastaví. A dokonce se zdá, že se u toho upřímně baví a že není ostuda se k nim přidat.

Hodnocení: 70 %

před 14 minutami

Bolivijský prezident Morales věří, že mandát obhájil v nedělním prvním kole voleb. Volební soud ale přestal zveřejňovat výsledky sčítání

Bolivijský prezident Evo Morales, který stojí v čele země už téměř 14 let, vyhrál první kolo nedělních prezidentských voleb. Podle předběžných výsledků, které po sečtení zhruba 84 procent hlasů oznámil volební soud, ale nezískal přes padesát procent hlasů, ani nezvítězil s desetiprocentním náskokem. Pokud se tyto výsledky potvrdí, bude se 15. prosince poprvé v této zemi konat druhé kolo prezidentských voleb. Podle pozorovatelů Organizace amerických států (OAS) ale volební soud už několik hodin nezveřejňuje další sčítání výsledků.

Podle dosud zveřejněných výsledků získal Morales 45,3 procenta hlasů a jeho největší soupeř Carlos Mesa 38,2 procenta hlasů. A zatímco Mesa po zveřejnění těchto výsledků už vyzval ostatní opoziční kandidáty, aby ho podpořili ve druhém kole, Morales prohlásil, že druhé kolo nebude, protože "věří v sílu venkova". Zatím totiž nebyly sečteny všechny výsledky z venkovských oblastí, kde má nynější prezident více příznivců než Mesa.

před 46 minutami

Provoz na lince metra A byl před sedmou hodinou znovu obnoven

Vyplývá to z informací na stránkách Dopravního podniku hlavního města Prahy. Metro v pondělí ráno krátce nejezdilo mezi stanicemi Želivského a Depo Hostivař kvůli srážce soupravy s člověkem.