Recenze: Lékem na vykolejený život a chaos je monogamie

Aktualizováno 7. 8. 2015 17:56
Nový film režiséra Judda Apatowa střídá komedii se sentimentálním psychologickým dramatem. Do hlavní role obsadil populární komičku Amy Schumerovou.
Vykolejená
Vykolejená | Foto: Universal Pictures

Recenze – Vykolejená je první film, který si Judd Apatow nepsal sám. Asi nejvlivnější hollywoodský tvůrce v současnosti v žánru komedie funguje jako hledač nových talentů a guru komunity spřízněnců, na jejichž filmech nebo seriálech se podílí často jako scenárista nebo producent. Jako člověk, který kariéru začal coby stand-up komik, si nemohl nevšimnout vzrůstající popularity komičky Amy Schumerové, která si našla zástupy fanoušků díky své osobně laděné show Inside Amy Schumer.

Byla jen otázka času, kdy se tahle talentovaná Newyorčanka objeví v nějaké výrazné roli ve filmu. Přesto bylo překvapení, že místo aby jí Apatow se scénářem k Vykolejené třeba producentsky vypomohl, rozhodl se ho rovnou zfilmovat. I u Apatowových fanoušků se objevily pochyby, zda dokáže pokorně podřídit své vidění světa a svou režisérskou vizi cizí látce.

A v tomto směru byly ty pochyby oprávněné. Jsou jen dvě možnosti: buď Apatow Schumerové nechal sice autorský kredit, ale scénář jí upravil k obrazu svému, nebo Amy Schumerová dokonale napodobila režisérovu poetiku.

Hlavní hrdinka Amy (sama Amy Schumerová) je typická hlavní postava filmu Judda Apatowa. Ty mají v sobě vždy kromě břitkého jazyka a schopnosti sázet v jakékoli situaci do placu vytříbené bonmoty i jistou asociálnost. Je hubatá, politicky nekorektní, pracuje v bulvárním plátku pro muže typu Maxima a je neskrývaně promiskuitní. Než jí pracovně zkříží cestu doktor basketbalových celebrit a člen týmu Lékařů bez hranic Aaron (civilní Bill Hader) a Amy si s ním na pár týdnů vyzkouší nelehkou disciplínu regulérního vztahu.

Coby dva extrémně rozdílné vzory chování na Amyině cestě k sebepřijetí slouží otec Gordon (Colin Quinn) a sestra Kim (Brie Larson). Milovaný otec je proutník, otevřený rasista a alkoholik dožívající s roztroušenou sklerózou v ústavu. Sestra se zcela oddala rodině a tvoří oporu lehce ňoumovitému manželovi a přechytralému nevlastnímu synovi.

Na Apatowově stylu byla vždycky zjevná určitá míra tvůrčí schizofrenie a u Vykolejené vystupuje na povrch obzvlášť zřetelně. Film má zřetelně sitkomovou povahu – až na ústřední romantickou dvojici jsou všechny ostatní postavy bizarní, zkarikované a přepálené do absurdna. Čistě komediální rovinu ale Apatow prošpikovává prvky sentimentálního psychologického dramatu. Člověk se pak v kině ošívá nad momenty, které vypadají jako nahrávka na načasovaný gag, ale režisér je přitom podivně zahraje do ztracena, aby tak posílil uvěřitelnost vyprávění.

Ve výsledku ale zůstanou v hlavě právě intimnější scény než excentrická camea známých osobností, mezi nimiž ve Vykolejené vyčnívá basketbalová superstar LeBron James nebo neskonale dementní parodie na nezávislé filmy, v níž ze sebe hlupáka dělá Daniel Radcliffe. Vykolejená je totiž v jádru docela sympatická romance o dvou nedokonalých lidech (i Aaron je naštěstí pan Božský jen svým společenským statusem), kteří hledají cestu, jak se vzájemně respektovat. Díky tomu, že se s jejich tápáním dá ztotožnit, jeden nakonec filmu odpustí jistou pubertální zastydlost, prvoplánovost a neskrývaně konzervativní poselství.

Dost mimo mísu jsou názory, které z Amyiny postavy dělají málem feministickou figuru. Ano, Amy je na začátku filmu promiskuitní, ožírá se, dokáže s chlapem necitlivě zamést tak, jak to většinou ve filmech náleží mužům. Ale Vykolejená tenhle životní postoj bere jako nedospělý a Amy se z něj v průběhu filmu samozřejmě vyléčí.

Každý, kdo viděl pár Apatowových filmů, tuší, že snímek, který se v první půlce točí kolem premisy „monogamie je nerealiastická“, nakonec skončí jako reklama na monogamní vztah, který je v režisérově pohledu na svět jedinou obranou proti chaosu a frustracím singlovství. Amy zkrátka není žádná emancipovaná ženská hrdinka, ale spíše inkarnace Judda Apatowa v sukních.

Hodnocení: 70 %

Trailer k filmu Vykolejená

Chcete mít přehled o aktuálním dění v kultuře? Sledujte kulturní rubriku Aktuálně.cz na Facebooku!