Recenze: Vrásky, pot a kulturistika. Festival ve Varech odstartovaly silné ženy

2. 7. 2022 17:00
Kamera zblízka hledí na lidskou tvář. Ženskou tvář. V tom detailu je ale zvláštní paradox. Maďarské drama Něha z prostředí profesionální kulturistiky jediným záběrem zneklidňuje, neboť obličej protagonistky vlivem dopingu ztrácí ženské rysy.
Film Něha se odehrává v prostředí profesionální kulturistiky. | Video: Films Boutique

První den karlovarského festivalu nabídl příběhy atypických hrdinek, které vzezřením i herectvím vzdorují stereotypům.

Režiséři László Csuja a Anna Nemesová do svého snímku obsadili skutečnou vrcholovou body builderku Eszter Csonkaovou. A lze si představit, že i zápletka Něhy je žitou realitou většiny sportovců, kteří v tomto odvětví pomýšlejí na vrcholové výkony.

Hrdinku Něhy hraje Eszter Csonkaová.
Hrdinku Něhy hraje Eszter Csonkaová. | Foto: Films Boutique

Hrdinka Edina chce vyhrát světový pohár a k tomu se nemusí jen rozhodnout experimentovat se zakázanými látkami, jejichž přítomnost v těle se v tomto sportu nijak nekontroluje. Další potíží jsou finance.

Edina tak přijímá místo ve specifické eskortní agentuře. A s tajuplným mužem prožívá chvilky, jaké se svým trenérem, bývalým kulturistou a také partnerem, dosud neprožila. Zatímco trenér Adam vnímá její tělo především jako stroj, který musí podávat výkony a přijímat živiny ve správný čas i správném množství, milostné eskapády se záhadným cizincem připomínají spíše podivuhodné sny.

Kontrast úsporných, až dokumentaristicky laděných scén ze šaten, tělocvičen a pódií s romantickými úniky, kde Edina objevuje vlastní potlačované stránky, občas působí lehce nuceně či modelově. Ale film stojí na výkonu a fyzickém projevu Csonkaové. Ta každou naběhlou žílou a každou vráskou v obličeji podává zprávu o oběti, kterou pro sportovní úspěch podniká.

Něha je tak nejsilnější právě uprostřed příprav na výkon, kdy sledujeme mnoho takřka odhalených těl i v jiných momentech, než když na ně září reflektory a když se soustředí na perfektní zvládnutí nacvičených póz. Mnohdy jen letmo a ve druhém plánu, neboť filmaři nechtějí na tématu parazitovat. Dovedou být střídmí.

Přesto vynikne ten zvláštní rozpor, kdy sport postavený čistě na estetice a "uměleckém" dojmu vytváří podivné napětí mezi tím, co hodnotí odborná porota, a tím, jak vypadají pro běžné oko těla vrcholových body builderů či body builderek v okamžicích, kdy nepózují. V ten jediný okamžik, kdy dehydratace a ztráta až 74 procent tělesného tuku na kýžený moment vyrýsují dokonalou sochu, která se však s prvním napitím začne vzdalovat ideálu. Pak přichází pragmatická, bolavá realita asketického života.

Paradoxů spojených s tímto sportem odhaluje Něha vícero. Především ten, že jde o jedno z vůbec nejnáročnějších odvětví, kdy se člověk stává otrokem vlastního těla, ale peníze v něm zdaleka neodpovídají mukám, jimž se sportovci vystavují. Zůstává tak jen touha být nejlepší na světě coby motor, který ovšem nevede ke slávě, spíše ke krátkodobému potlesku, uznání, uspokojení. Ale z dlouhodobého hlediska jde o kolotoč, který tělo nemusí vydržet.

Něha ukazuje zdrcující realitu tohoto sportu bez senzacechtivosti. Stačí citlivý pohyb kamery kolem těl, o nichž snímek vypráví. A za nimiž se pokouší najít i mysl, duši, osobnost. Zkrátka ty věci, k nimž nevede nonstop příprava a dny rozplánované takřka na minuty.

Snímek z Něhy.
Snímek z Něhy. | Foto: Films Boutique

Na ženskou tvář opakovaně a zblízka hledí také další film, který karlovarský festival nabídl hned v pátek, americké nezávislé drama A Love Song. Plně využívá specifického vrásčitého výzoru šedesátileté herečky Dale Dickeyové, která v roli tulačky čekající uprostřed coloradské pustiny na dávného přítele z dětství nemusí příliš předstírat větrem ošlehanou ženu, co strávila život na cestách.

Opět jde o jednoduchý příběh, jakých už v americké nezávislé kinematografii pár vzniklo. Mlčenlivé drama o lásce, jež nestihla dojít naplnění, o tom, jak nepropásnout ten správný okamžik, si vystačí s málem.

Hrdinku A Love Songu ztvárnila Dale Dickeyová.
Hrdinku A Love Songu ztvárnila Dale Dickeyová. | Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

Fotogenické prostředí jezera, kde protagonistka parkuje s karavanem, nabízí pár pohledů na kvítí vzácně vyrůstající z popraskané půdy. Debutující režisér Max Walker-Silverman si vypůjčuje fígle z indie slovníků zakladatelů tohoto kinematografického proudu v čele s Jimem Jarmuschem. A tak hrdinka mezi všednodenními úkony jako lovem raků, které má prakticky ke každému jídlu, ráda slovy katalogizuje rostlinstvo i ptactvo, jež vidí či slyší v okolí.

Vedle těchto roztomilých exkurzů do tajů severoamerické fauny a flóry jemný humor pramení hlavně ze setkání s indiánskou rodinkou, která by z místa pod karavanem potřebovala vykopat pohřbeného tatínka, neboť se změnil ráz krajiny a ta už nenabízí tak hezký pohled pro poslední spočinutí.

Drobné gagy nepřekvapí, ale potěší. A byť se snímek odvíjí trochu jako podle příručky, jak natočit nezávislé, divácky vděčné drama, všechny triky mu vycházejí. Opět především díky silnému výkonu hrdinky.

V momentech, kdy vycházejí najevo bolestivé okolnosti, herečka Dale Dickeyová jen sedí, hledí do nebe a tváří jí proběhne celá plejáda drobných změn mimiky. Pokud lze někde spatřit zhmotnění onoho klišé, jak člověku ve zlomových okamžicích proběhne celý život před očima, tady jsme toho svědky.

A Love Song měl premiéru na nejznámějším americkém festivalu Sundance. Je to přesně ten typ filmu, jaké tam mívají úspěch. Hořkosladký, ale nuancovaný snímek s precizními hereckými výkony teď oživil začátek karlovarského festivalu i díky tomu, jaké "párování" páteční odpoledne v Karlových Varech nabídlo. První den se odvíjel ve znamení výrazných ženských hrdinek, které vyprávějí silné příběhy už tím, že jsou. Stačí, aby na ně pohlédla kamera.

V polské Odře uhynuly tuny ryb, zřejmě kvůli znečištěné vodě. Na vině může být i toxická látka

V řece Odře hromadně hynou ryby, úřady zatím zkoumají vzorky vody a tvrdí, že stav řeky průběžně kontrolují, uvedla ve středu zpravodajská televize TVN 24. O úhynu začali rybáři hovořit již koncem minulého měsíce a nyní množství mrtvých ryb počítají v tunách. Ale zdroj znečištění stále není znám, upozornil list Gazeta Wyborcza. Lidé podle opozičního deníku bili na poplach už dávno, ale instituce mlčely, až řeku postihla ekologická katastrofa. Na sociálních sítích se objevily i snímky mrtvých bobrů v řece.

Zástupkyně hlavního inspektora ochrany životního prostředí Magda Gosková před novináři uvedla, že problém se týká pěti vojvodství, ale ve vodě se aktuálně nenachází dříve objevená toxická sloučenina mesitylen, používaná podle televize při výrobě benzínů s vysokým oktanovým číslem. Šéf povodí Przemysław Daca přičetl stav Odry tomu, že do řeky byla nejspíše vypuštěna nějaká látka zvenčí, která způsobila i vysoké okysličení vody, zcela netypické v období vysokých teplot podnebí.

Z Odry bylo podle Dacy vyloveno okolo pěti tun uhynulých ryb. Vzhledem k tomu, že další ryby nehynou, má za to, že látka, která úhyn zavinila, se už v řece rozpustila. Řeka na tom podle něj není tak zle, jak by se mohlo zdát, nejde o úplnou zkázu Odry. "Spoléháme na to, že příslušné služby a orgány co nejdříve vypátrají a potrestají zločince, který nám Odru znečistil," prohlásil.

Soud opět zamítl žalobu Imexu za Babišovy výroky po výbuchu ve Vrběticích

Obvodní soud pro Prahu 2 opět zamítl žalobu firmy Imex Group za výroky bývalého premiéra Andreje Babiše (ANO) po explozích muničních skladů Imexu ve Vrběticích na Zlínsku. Uvedla to Česká televize s odvoláním na vyjádření mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 2 Marcely Pröllerové. Babiš v prosinci 2014 v pořadu ČT Otázky Václava Moravce tvrdil, že Imex je kontroverzní. že obdobným problémům jako ve Vrběticích čelil podnik i v Bulharsku a že vyvážel zbraně do Konga navzdory embargu. Podle Imexu Babiš lhal a firmu svými výroky poškodil. Společnost se za to u soudu domáhala odškodnění 15 milionů korun od státu.

"Dle informace od soudkyně byla žaloba v této věci zamítnuta," oznámila mluvčí Pröllerová. Další podrobnosti ale zatím nechtěla sdělit, protože ještě nebyl přepsán protokol ze zvukového záznamu.

Zbrojařská firma Imex Group žalovala za Babišovy výroky ministerstva obrany a vnitra. Podle podniku ministerstva neuhlídala důvěrné informace z vyšetřování a Babiš jako ministr financí je poté v televizním pořadu překroutil a zveřejnil. V roce 2017 Obvodní soud pro Prahu 2 i Městský soud v Praze žalobu označily za nedůvodnou. Podle jejich tehdejších rozhodnutí nelze na prohlášení veřejných činitelů ve sdělovacích prostředcích ani na předcházející neformální toky informací z ministerstev aplikovat zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci.

Firma proti verdiktům podala dovolání k Nejvyššímu soudu, který v roce 2020 Imexu částečně vyhověl. Věc se tak vrátila k Obvodnímu soudu pro Prahu 2. Nynější opětovné zamítnutí žaloby zatím není pravomocné.

Firma proti verdiktům podala dovolání k Nejvyššímu soudu, který v roce 2020 Imexu částečně vyhověl. Věc se tak vrátila k Obvodnímu soudu pro Prahu 2. Nynější opětovné zamítnutí žaloby zatím není pravomocné. Dva sklady ve Vrběticích na Zlínsku explodovaly v říjnu a prosinci 2014. Ostravská firma Imex Group je měla pronajaté. Při prvním výbuchu zemřeli dva lidé.

Dříve uhašené požáry u francouzského Bordeaux se opět mocně rozhořely, na vině mohou být žháři

Dříve uhašené požáry v departementu Gironde u francouzského Bordeaux se opět mocně rozhořely. Zasahuje tam 500 hasičů, pomáhají jim letadla Canadair a vrtulníky. Od úterního odpoledne oheň pohltil 6000 hektarů borových lesů, zničil 16 domů a 8000 lidí se muselo evakuovat. Oheň se také blíží k dálnici A63, úřady se rozhodly ji uzavřít, informovala agentura AFP. Další požár je poblíž Nantes na severu Francie, vypukl ve skladu válečné munice.

"Požár je velmi silný a rozšířil se do departementu Landes," uvedla v prohlášení prefektura v Gironde. Evakuace probíhaly i během středečního dopoledne. Nikdo nebyl zraněn, všichni zasažené vesnice včas opustili, uvedla prefektura. Média často upozorňují na "závratnou rychlost" šíření ohně.

Předpovědi meteorologů nejsou nijak povzbudivé, podle hasičů je situace "velmi nepříznivá". Na jihozápadě Francie se ve středu teploty vyšplhají místy až na 40 stupňů Celsia. Očekává se nárazový vítr o rychlosti 30 až 40 kilometrů v hodině, který by přispěl k rychlejšímu šíření plamenů, píše BFM TV.

V departementu Gironde začalo během úterka hořet na 40 místech, což naznačuje úmyslné založení požáru, oznámil velitel hasičů v Gironde Marc Vermeulen. Prefektura vzápětí oznámila, že se zaměří na vysledování možných žhářů. "Musíme je odradit a dopadnout. Jsme pod tlakem kvůli počasí a žháři nemůžou tento tlak ještě stupňovat," uvedl podle BFM TV Martin Guespereau, zástupce prefekta Gironde.