Recenze: Vojáci z Benghází jsou jako nezničitelní bozi v nepřehledné videohře. Bay to jinak neumí

4. 2. 2016 11:54
Michael Bay by rád natočil intenzivní a drásavou vojenskou akci alias Zero Dark Thirty, nedokáže ale nedělat „bayoviny" a utápí snímek ve svém monotónním stylu. „Násilí zobrazuje jako vzrušující cool reklamu na zbraně a neumí orchestrovat akci tak, aby v ní jeho hrdinové nepůsobili jako nezničitelní bozi, kteří ani pořádně necítí bolest," píše v recenzi Martin Svoboda.
13 hodin: Tajní vojáci z Benghází
13 hodin: Tajní vojáci z Benghází | Foto: CinemArt

Tvorba Michaela Baye připomíná nikoliv stylem, zato však svým principem dílo jednoho dobře známého tuzemského filmaře: Zdeňka Trošky. Bay rovněž plní svou rutinu a uspokojuje své fanoušky, zatímco odpůrci mohou prskat, jak chtějí.

Vznikají dva světy: „Těch, kteří si chtějí užít film a nenechají si říkat, co je dobré“ a „těch, kteří se považují za náročné diváky s nároky“. Nesmiřitelný souboj „vypínání mozku“ a „pohoršení“ je zkrátka všudypřítomný na celém světě, jen na sebe bere různé podoby.

Není to tam

Týká se to i „malých filmů“, jež se Bay rozhodl produkovat mezi díly Transformers, aby se alespoň trochu vymanil pověsti režiséra série, v níž proti sobě stojí obří roboti z vesmíru, kteří se mezi lidmi maskují do podoby aut. Po Pain and Gain tak přichází 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází, jimiž se snaží dokázat, že má v sobě i kus citu. A snad o krok poodstoupit sám od sebe.

13 hodin: Tajní vojáci z Benghází

Samozřejmě v tom selhává. Snímek o tom, jak Američané bránili a ubránili svou ambasádu v Benghází, když se ji rozhodli teroristé „poctít návštěvou“ na jedenácté výročí útoku na Světové obchodní centrum, postrádá byť náznak lidských emocí. Vše se ocitá jako vždy mimo měřítka a bolestnější je to tím spíš, že Bay se tentokrát upřímně snaží rozpohybovat hluboký lidský příběh a volí námět tak nevhodný k jemu vlastnímu velikášství.

Jeho akční flák se opět jeví především bezmyšlenkovitě. Abychom však k nebyli přespříliš příkří, v jistém smyslu lze vždy ocenit alespoň jeho schopnost zaplnit obraz „věcmi“ na úrovni, kdy z toho přechází zrak. Můžeme si říkat, že špatně záběruje a stříhá, že neumí vyprávět ani gradovat, ale nemůžeme říct, že by své filmy odbýval, že by jim nevěnoval dostatečnou tvůrčí pozornost a prostě náhodně rozestavěl předměty a namířil na ně kameru, čímž se naopak od zmíněného českého kolegy liší.

Bezelstně kupí na hromadu všechna svá klišé jako macho pózy a šovinismus, anonymní nepřátele bez tváří a americký patos. Neexistuje scéna, v níž by si spolu někdo navzájem pomyslně „nepoměřoval pindíky“. A nekonečné akční sekvence jsou jako tradičně natolik posedlé záblesky stovek střel a desítek explozí, že kameraman ztrácí potřebu udržet přehlednost. V hyperaktivních přestřelkách po pár vteřinách netušíme, kdo střílí po kom, kdo přežil, koho bychom měli oplakat. Víme jen, že tenhle výbuch stál nepochybně hodně peněz a v další scéně ho nejspíš něco trumfne.

Křehkost nesmrtelných

Bay se neštítí uchýlit ke flashbackům, kde vojáci skotačí se svými rodinami, aby dal najevo, jak moc chybí doma. Ve vhodnou chvíli se hrdinové začnou bavit o bohu, aby byla ve filmu nějaká hloubka. S jemností buldozeru režisér sděluje, že život je křehký a válka špatná. Zároveň však nedokáže nezobrazovat násilí jinak než jako vzrušující cool reklamu na zbraně a neumí orchestrovat akci tak, aby v ní jeho hrdinové nepůsobili jako nezničitelní bozi, kteří ani pořádně necítí bolest. Na povrchu mluví o životě a míru, v jádru je ale fascinovaný krví a chce jí vidět co nejvíc.

Pokouší se místy o dokumentárnější look, zároveň však barvy žene do své typické zeleno-oranžové sestavy, takže obraz vypadá uměle a neautenticky. A rád by vybudoval opravdové charaktery, ale nedokáže nechat hrdiny mluvit jinak než skrze drsné one-linery.

Jako by rád natočil intenzivní a drásavou vojenskou akci alias Zero Dark Thirty, možná by se spokojil i s citovaným Black Hawk Down, nedokáže ale nedělat „bayoviny“ a utápí snímek ve svém monotónním stylu složeném z notoricky známých trademarků, jež už mají hodnotu jen jako záminka k parodii.

Že snímek rámovaný frází „podle skutečné události“ připomíná spíš nepřehlednou počítačovou hru, asi málokoho překvapí. Michael Bay zkrátka nedokáže nebýt sám sebou, i když se zrovna zdá, že se o to alespoň trochu pokouší.

Hodnocení: 40 %

13 hodin: Tajní vojáci z Benghází | Video: CinemArt

Festival Malá inventura začal udílením cen České divadelní DNA

Asociace nezávislých divadel Českých republiky, režisér Jakub Čermák za inscenaci souboru Depresivní děti touží po penězích a Divadlo X10 se stali držiteli cen Česká divadelní DNA za mimořádný počin na poli nového divadla. Ocenění za dlouhodobý přínos, rozvoj a podporu nového divadla získal časopis Svět a divadlo, cenu za podporu a prezentaci české kultury v zahraničí obdržela předsedkyně občanského sdružení Tanec Praha Yvona Kreuzmannová. Předáním cen ve čtvrtek večer v pražském divadle Studio Hrdinů začal 18. ročník festivalu Malá inventura. Ten na více než 20 místech v Praze nabídne pět desítek inscenací, potrvá 10 dnů.

Irský premiér Leo Varadkar podal demisi

Irský premiér Leo Varadkar ve čtvrtek podal demisi. V čele vlády nicméně zůstane do doby, než se podaří zvolit jeho nástupce. V Irsku se na počátku února konaly předčasné parlamentní volby. Tři velké strany získaly zhruba stejný počet mandátů a cesta k vytvoření nové vlády je vzhledem k jejich vzájemné nevraživosti složitá. Kvůli rozložení sil není vyloučené ani to, že se budou konat další předčasné volby.

Poslanci takzvaného Dáilu, tedy dolní komory irského parlamentu, se ve čtvrtek sešli na ustavující schůzi. Podle očekávání se žádné ze tří velkých stran nepodařilo získat dostatek hlasů, aby byl její kandidát zvolen novým premiérem.

Tesla může vykácet část lesa na pozemku pro továrnu u Berlína, rozhodl soud

Americký výrobce elektromobilů Tesla může pokračovat v kácení lesa na pozemku nedaleko Berlína, kde chce vybudovat první továrnu v Evropě. Rozhodl o tom dnes berlínský vrchní správní soud, který zamítl stížnosti dvou ekologických organizací. Proti rozhodnutí se nelze odvolat, informovala agentura DPA.

Přípravu pozemku na výstavbu továrny v braniborské obci Grünheide, která leží několik kilometrů jihovýchodně od německé metropole, pozastavil vrchní správní soud v pondělí, aby mohl posoudit stížnosti ochránců přírody. Dnes rozhodl, že americká firma splnila všechny zákonné požadavky nutné ke kácení lesa. Před začátkem vegetačního období hodlá Tesla vykácet borovicový les na rozloze 90 hektarů.

Nové Mexiko žaluje internetovou společnost Google, firma prý sbírala osobní údaje školáků

Generální prokurátor Nového Mexika Hector Balderas zažaloval americkou internetovou společnost Google. Tvrdí, že firma v tomto státě získala osobní údaje školáků, čímž porušila jejich právo na soukromí. Informovala o tom dnes agentura Reuters.

Google podle Balderase využil řadu svých produktů, jako je například e-mailová služba Gmail, ke sběru informací o studentech ve věku do 13 let, a to bez souhlasu jejich rodičů.

Balderas již předloni podal podobnou žalobu na Google a několik dalších technologických podniků, ve které firmy obvinil z nezákonného sběru údajů z mobilních aplikací určených dětem. Firmy pochybení popírají, na rozhodnutí soudu se stále čeká.

Aktualizováno před 3 hodinami

Bývalý poradce prezidenta USA Trumpa byl odsouzen na 40 měsíců do vězení

Bývalý poradce amerického prezidenta Donalda Trumpa byl odsouzen ke 40 měsícům vězení. Roger Stone byl loni shledán vinným v sedmi bodech obžaloby včetně lhaní Kongresu, ovlivňování svědka a maření vyšetřování. Prokuratura původně požadovala trest v rozmezí sedmi až devíti let.

Trump navržený trest kritizoval jako příliš přísný a ministr spravedlnosti William Barr doporučil nižší trest.

Podle dnešního rozsudku dostal Stone 18 měsíců za ovlivňování svědka, 12 měsíců za lhaní a 40 měsíců za maření vyšetřování. Tresty si bude odpykávat souběžně. K verdiktu patří ještě pokuta 20 tisíc dolarů (465 tisíc korun).

Trump na rozsudek reagoval sdělením, že bude případ sledovat a v určité chvíli učiní patřičné rozhodnutí. Stone má podle něj velkou šanci na "naprosté očištění".