Recenze: Violet a Daisy se snaží vraždit cool, ale nudí

Jan Gregor Jan Gregor
24. 7. 2013 19:10
Film o vraždících holčičkách je bezduchá hříčka od majitele Oscara
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Je opravdu umění proměnit koncept filmu o dvou mladých nájemných vražedkyních konfrontovaných s vlastním svědomím v tak bezkrevný a otravný film, jako je Violet & Daisy. Člověk se ale tolik nediví, když zjistí, že snímek napsal a natočil oscarový scenárista jednoho z nejpřeceňovanějších filmů poslední dekády s názvem Precious.

Tenhle vypočítavý exploatační kýč o obézní šestnáctileté černošce týrané vlastní matkou a čekající druhé dítě je jen zdánlivě kontrapunktem cool příběhu o dvou náctiletých pistolnicích. Precious toho s Violet & Daisy má společného víc, než se zdá. Oba mají za hrdinky mladé dívky a obsahují snové scény, které nemají nic společného s realitou.

Foto: Aktuálně.cz

Zatímco ale Precious, pasivní a sadisticky mučená oběť svého společenského postavení, upadá do svých eskapistických snů jenom občas, Violet & Daisy se v jakémsi hravém surreálném světě popkulturních simulaker odehrávají celé.

Violet (Alexis Bledelová) a Daisy (Saoirse Ronanová) připomínají postavy z manga komiksu, kde postavy mají jenom motivace, ale chybí jim - až na náznaky - osobní historie a vztah ke světu, ve kterém žijeme. Nic v tomhle Fletcherově fikčním světě nemá žádnou tíhu, a tak se příběhu nedaří vygenerovat žádné uvěřitelné emoce.

Povrchní parodie na Tarantina

Hloubku průšvihu, do něhož se dostal režijní debutant Fletcher, naznačuje už úvodní scéna, která vypadá jako uctivá fanouškovská parodie Quentina Tarantina. Dvě holky v jeptiškovských hábitech jdou po ulici a vedou banální dialog, vejdou do hotelu a bez mrknutí oka rozpoutají v jednom z pokojů krvavý masakr s pistolemi skrytými v krabicích od pizzy. Je to výjev tak jasně epigonský, že divák pojme oprávněnou obavu, čeho se může v tomto filmu dočkat.

Foto: Aktuálně.cz

Zatímco každý Tarantinův film uvědoměle pracuje s odkazy na americkou kinematografii a má velmi silnou politickou a ideologickou agendu, Fletcher se na své vyprávění dívá pohledem povrchního fetišisty. Mladé holky v černých mundúrech zkrátka vypadají roztomile a tenhle „cool" faktor je jediná hodnota, která se dá z tohoto myšlenkově impotentního filmu vyčíst.

Dvě mladé dívky jsou součástí jakési zabijácké organizace a už by si chtěly od všeho toho komiksově laděného vraždění dát pauzu, kdyby jim nepadlo do oka, že jejich oblíbená zpěvačka Barbie Sunday dala na trh kolekci šatů, které určitě musí mít.

Foto: Aktuálně.cz

Člověk si hned maně vzpomene na Bling Ring Sofie Coppoly se svou satirickou kritikou teenagerského konzumerismu, ale Fletcher tenhle motiv nijak nerozvíjí ani neanalyzuje, jen ho konstatuje, a to se sofistikovaností novináře z Bravíčka.

Holky se tedy pouštějí do svého posledního úkolu a ve smutně zařízeném bytě je místo snadného terče čeká oběť smířená se svou smrtí. Hraje ji s dojemnou vervou James Gandolfini, nedávno zesnulý herec, který se nejvíc zapsal do povědomí diváků jako patriarcha Tony z Rodiny Sopranů.

Děvčata jsou najednou konfrontována s tím, že jejich anonymní cíl má problematický vztah s manželkou i s dcerou, a adolescentní vražednice mu tak přijdou vhod jako nástroje asistované sebevraždy.

Foto: Aktuálně.cz

Vraždící holčičky jsou v kurzu

Fletcher ale bohužel ani z tohoto docela vtipného a cynického nápadu nedokáže vytěžit nic než nanicovaté melodrama o důležitosti otcovského vzoru, které se odehrává mezi čtyřmi stěnami jednoho bytu a kterému šťávu nedodá ani vršící se počet mrtvol epizodních postav konkurenčních gangsterů.

Ti se ve filmu objevují jednak proto, aby natáhli stopáž příběhu, který unese tak půlhodinku času, a také proto, aby odvedli pozornost od konzervativního poselství snímku.  

Filmu schází napětí, protože se s plochými postavami nedá nijak ztotožnit, a sterilní režie ten scenáristický propadák nezachrání. Film stojí někde mezi naivní psychologickou sondou do duše teenagerek a bezradným komiksovým mišmašem, který neví, o čem by chtěl vyprávět.

Autorovi ale zjevně přijde, že vraždící holčičky jsou po snímcích, jako byl Kick-Ass nebo Hanna, v kurzu a oportunisticky se snaží na téhle vlně svézt.

Violet & Daisy jsou bezduchá hříčka, kterou stvořil tvůrce, jemuž po nezaslouženém Oscaru stouply ambice do hlavy. Je to zkrátka zbytečný film, který svou urputnou snahou být cool nudí k smrti.

Violet & Daisy
Violet & Daisy
Žánr: Akční, Komedie, Krimi, Thriller
Režie: Geoffrey Fletcher
Obsazení: Alexis Bledel, Saoirse Ronan, Danny Trejo, James Gandolfini, Cody Horn, John Ventimiglia, Marianne Jean-Baptiste, Tatiana Maslany, Cassidy Hinkle, Stu 'Large' Riley
Délka: 88 minut
Premiéra ČR: 25.07.2013

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 28 minutami

Netanjahu obvinil Írán z výbuchu na izraelské obchodní lodi

 Izraelský premiér Benjamin Netanjahu dnes obvinil Írán z odpovědnosti za páteční výbuch na izraelské obchodní lodi v Ománském zálivu. Vyhnul se ale přímé odpovědi na otázku, zda Izrael chystá nějakou odvetu. Informovala o tom agentura Reuters.

Už v sobotu uvedl izraelský ministr obrany Benny Ganc, že za výbuchem na lodi pravděpodobně stojí Írán. Plavidlo MV Helios Ray pro přepravu vozidel zasáhl výbuch nad hladinou vody, který prorazil otvor v obou stranách kýlu. Nikdo z posádky nebyl zraněn. "Jednalo se nepochybně o íránskou operaci. To je jasné," řekl dnes Netanjahu izraelské rozhlasové stanici Kan.

Na dotaz, zda Izrael bude nějak reagovat, Netanjahu zopakoval svá předchozí prohlášení, že je odhodlaný zabránit Íránu ve vývoji jaderné kapacity a dodal: "Írán je největším nepřítelem Izraele, a my proti němu budeme nadále zasahovat po celé oblasti," uvedla agentura AFP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy