Recenze: Nový Vetřelec se pokouší filozofovat. Nejlepší je ale v momentech, kdy působí na pudy

16. 5. 2017 8:57
Není snadné funkčně propojit sci-fi vyvražďovačku s ambicí natočit dílo s přesahem Stanleyho Kubricka. Alien: Covenant je rozporuplný film, který by sice chtěl stimulovat intelekt, ale působí spíš na pudové rovině.
Vetřelec: Covenant | Video: 20th Century Fox

Když poslouchá Wagnera Woody Allen, má chuť přepadnout Polsko. Když poslouchá tohoto pompézního německého romantika android Michael Fassbender alias David v nejnovějším pokračování Vetřelce, má chuť dokázat lidem, jaký jsou nicotný a patetický druh.

V hlavní roli prequelu Ridleyho Scotta, volně navazujícího na pět let starého Promethea, už definitivně není xenomorfní potvůrka z hlubin vesmíru lačnící po čerstvém mase. Natožpak kdokoli z posádky lodi Covenant, která ke vzdálené planetě veze náklad dvou tisícovek lidských kolonizátorů a jen o něco menší počet embryí. Už prolog, v němž miliardář Peter Weyland v podání Guy Pearce ve flashbacku promlouvá se svým "výtvorem" Davidem o povaze androidího bytí, naznačuje, že klasické sci-fi téma emancipace umělé inteligence bude snímku dominovat.

A skutečně: když se David objeví po necelé hodince opět na scéně coby král zalesněné a zavodněné planety, na níž vetřelci zahubili vše organické, je zřejmé, že Ridley Scott se po povinné expozici konečně propracoval k příběhu svého hrdiny. Fassbender má v tu chvíli na tváři distinguovaně blahosklonný úsměšek Hannibala Lectera. Jeho pohrdání lidským plemenem je očividné a prosakuje skrze masku pokorného lidského služebníka ctícího Asimovovy zákony robotiky.

Zřejmá je jeho zlověstnost divákům, ale o dost méně postavám filmu. Scottovi a zkušenému scenáristovi Johnu Loganovi, který s režisérem spolupracoval na oscarovém Gladiátorovi, se sice na jednu stranu podařilo vyhnout klišé na vše připravených a všeho schopných profíků, míra stupidity, kterou členové posádky Covenantu projevují nejen pod tlakem, ale i v běžných provozních záležitostech, ovšem divákovu schopnost soucitu velmi snižuje.

Tvůrci si trestuhodně nechávají proklouznout mezi prsty nosný motiv partnerských dvojic, které z pochopitelných důvodů tvoří posádku kolonizační lodi. Emoce, jež by mohly prýštit z potenciálních obav o nejbližší, nefungují. I některé béčkové horory dokážou výstižnou charakterizací vzbudit více strachu o aktéry, než se to povedlo scenáristům zde. Platí to i o hlavní hrdince Danielsové, které sice Katherine Waterstonová vtiskuje zajímavý mix křehkosti a síly, její postava je však tak fádně napsaná, že ikonické hrdince Ripleyové z prvních dílů ságy nesahá po paty.

Série je jako lidstvo dychtící po vzkříšení

Je to škoda o to víc, že Ridley Scott strčí v citu pro tempo a atmosféru do kapsy o generace mladší kolegy. Skvěle mu slouží kamera Dariusze Wolského a hudba Jeda Kurzela. Krvavé scény vetřelčí fanoušky také uspokojí, stejně jako odkazy na nejklasičtější první dva díly série.

Vetřelec: Covenant

USA, Sci-fi/horor, 2017,122 minut
Režie: Ridley Scott