Recenze: V zajetí démonického vtipu bez pointy

Martin Svoboda
28. 7. 2013 21:00
Filmový verdikt: Režisér Saw točí skvěle, ale bez smyslu
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - James Wan vyhrál. Nastartoval sadistickou sérii Saw a vysloužil si za ni nečekanou diváckou a vesměs i kritickou přízeň. Stihl ji pak opustit dřív, než začala hororové fanoušky iritovat. Od té doby se mu dostává dostatečné pozornosti ze strany distributorů i publika, takže není divu, že úspěch zvládl nejednou zopakovat. Především před třemi lety snímkem Insidious.

Foto: Aktuálně.cz, Magic Box

Podobně dopadá V zajetí démonů. Možná jde o docela rutinní horor, jakých v podobné a vyšší kvalitě vzniká každý rok několik, jenže ty nejsou spojeny s natolik silným jménem a nedisponují tolika prostředky na všech úrovních, aby se je dařilo vysílat do celého světa a kasírovat za ně tolik peněz.

Wanovy výsledky především potvrzují, že úspěch v hororu se dnes zakládá na ochotě studia k danému titulu přistupovat už předem natolik sebevědomě, aby jeho výjimečné kvalitě diváctvo uvěřilo, protože se o ní píše na plakátu.

Čistota nade vše

Sledujeme průměrnou americkou rodinu (Ron Livingston, Lili Taylor), kterou začaly v novém domově pronásledovat nevysvětlitelné příznaky, paralelně s partnerskou dvojicí vyšetřovatelů paranormálních jevů (Vera Farmiga, Patrick Wilson), snažící se jim pomoct a zároveň se vyrovnat s vlastnímy problémy.

Foto: Aktuálně.cz

Ve zkratce by šlo V zajetí démonů popsat jako „Paranormal Activity oproštěná od found footage formátu", což samo o sobě nevěstí mnoho dobrého. Většina scén je založena na procházení některé z postav osiřelými místnostmi, většinou bez výsledku, a hledání zdrojů tajuplných zvuků, rovněž naprázdno. Ovšem bez přítomnosti pseudodokumentární ruční kamery.

Právě found footage Paranormal Activity však onen ne moc objevný průběh alespoň pro někoho a alespoň v nějaké míře ozvláštňuje. Zpodobnění námětu už tak klasického ještě víc klasicky z něj dělá poněkud zbytečnou nástavbu. Čímž se dostáváme k jádru problému.

Platí, že hororový žánr už je zcela vyčerpaný. Originalitu v něm v klasickém slova smyslu nenalézáme už mnoho let a chtě nechtě se spoléháme na recyklaci. Pokud nás něco zajímá, týká se to spíš práce se známými motivy, jejich kombinací a variací. Právě v tom Wan zcela selhává, nebo spíš takové hrátky ignoruje.

Soustředí se na technicky precizní provedení každé jedné scény podle nejvyšších řemeslných standardů, ale neláme si hlavu s kompletací a kontextem, které by je nějak ozvláštňovaly, nebo třeba nabourávaly či stavěly do nového kontextu.

Foto: Aktuálně.cz

Záměrná selhání

Zvolit scénář sourozenců Hayesových nebyla šťastná volba. Děj a vše okolo něj lze označit bez okolků za velký průšvih, především co do logiky chování postav. Zúčastnění kupříkladu zběsile pobíhají po domě a hledají hrdinovu ženu, místo aby okamžitě vyrazili do sklepa, kam jedině mohla šachta, do níž nešťastnice spadla, vést - scénář potřebuje časový prostor pro samotnou protagonistku v prázdné místnosti, aby mohl rozehrát x-té tápání v temnotě.

Foto: Aktuálně.cz

Podobně hapruje práce s prostorem. Probíhá velmi brutální, tedy hlasitý exorcismus za přítomnosti pěti postav, přitom hned ve vedlejší místnosti je hrobové ticho, aby se v ní odehrála diametrálně odlišná situace ohledně hledání ztraceného dítěte.

Jde o selhání základních postupů tak zásadní a tak častá, že jen těžko mohou být neuvědomělá. Wana prostě logika nezajímá, chce se režijně vyblbnout a předvést, jak dobře ovládá řemeslo. Nabízí primárně (a jedině) další a další  falešné poplachy, nečekané lekačky, hlasité zvukové efekty a dotahování klišé k čistokrevnosti.

Je to zajímavé a do jisté míry zábavné, ale jen tak dlouho, dokud nám nedojde, že tahle hra nemá cíl, nikam nemíří. Jde o vtip bez pointy. Dobře  vystavěný a záživně vyprávěný, ale nedovedený do konce. V mnoha ohledech nejen přeneseně - nevzrušivý a zcela nepřekvapivý závěr, který nejenže ničím nešokuje, ale ničím se asi šokovat nesnaží, vše vybudované napětí nekompromisně pohřbívá.

Kvalita bez příčiny

Přesto se snímek drží nad vodou a může počítat s relativně vysokým hodnocením. Opravdu se na něj dá totiž rozzlobit, až když ho prokoukneme. Což nastává v poslední třetině, kdy naděje, že budované v něco vyplyne, pomalu mizí. Do té doby jde o více než slušnou žánrovou zábavu.

Mozek hororového diváka dávno navyklý na všechna schémata a motivy má během těch téměř dvou hodin tendenci neustále přemýšlet, co se za kterou scénou skrývá, jak budou nakonec očekávání překlopena a překonána. V zajetí démonů po vzoru podobně dějově líného Wanova Insidious žádné podobné kejkle neobsahuje a každý moment, každé zavrzání a každý vyděšený pohled bude vždy přesně tím, čím se na první pohled zdál.

V dnešní době metavýznamů a práce s obeznámeným publikem je absence sebemenší snahy jít proti prvoplánovému řešení či tvořit další vrstvy vyprávění vlastně docela nezvyklá a absolutním nevybočením Wan svým způsobem vybočuje.

Záleží, koho podobné "narušení nenarušením" zaujme natolik, aby pro něj čistě technické zpracování odvedlo pozornost od všeho dalšího. Nemožné to zdá se není, protože si snímek krom skvělých tržeb drží i na žánr nadstandardně vřelá hodnocení. Jde však spíš o prodání blyštivého pozlátka, pod povrchem Wanových režijních hrátek není vůbec nic.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

60 %

 

Právě se děje

před 28 minutami

Microsoft představil novou verzi svého operačního systému Windows

Americká softwarová společnost Microsoft ve čtvrtek oficiálně představila novou verzi svého operačního systému Windows. Na virtuální prezentaci potvrdila, že nová verze ponese označení Windows 11. Podle agentury Reuters by se měla objevit na trhu koncem letošního roku.

Nejnovější verze Windows přináší řadu změn, a to mimo jiné v designu a ovládacích prvcích. Tlačítko Start a ikony aplikací jsou ve Windows 11 nově umístěny ve střední části spodního panelu, nová verze rovněž začala používat zaoblené rohy.

Windows jsou nejrozšířenějším operačním systémem pro osobní počítače na světě. Nynější verzi Windows 10 uvedla firma na trh v roce 2015. Vývojář Microsoftu Jerry Nixon tehdy tvrdil, že půjde o poslední verzi tohoto operačního systému.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Nedávný masakr v Burkině Faso spáchaly děti ve věku 12 a 15 let

Většina ozbrojenců, kteří na začátku června v Burkině Faso zabili přes 130 lidí, byly děti ve věku od 12 do 15 let. Oznámila to s odvoláním na OSN a místní vládu agentura Reuters.

Skupina ozbrojenců v noci na 5. června zaútočila ve vesnici Solhan na hranici s Nigerem, postřílela civilisty a vypálila domy. Šlo v Burkině Faso o dosud největší akci radikálů hlásících se k teroristickým organizacím Islámský stát a Al-Káida.

Vládní mluvčí Ousseni Tamboura řekl, že většina útočníků byly děti, na což rychle reagovala OSN. Dětský fond OSN UNICEF ve svém prohlášení uvedl, že "s rozhodností odsuzuje verbování dětí a dospívajících do nevládních ozbrojených skupin". "Je to závažné porušení jejich základních práv," uvádí se v prohlášení.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Nové sankce EU proti Bělorusku zakazují dovoz i přepravu ropných produktů pocházejících z této země, dovoz potaše nebo udělování půjček.

Další zprávy