Recenze: V seriálu Netflixu animované bratrstvo neohrožených putuje válečnou Evropou

Tomáš Seidl Tomáš Seidl
20. 11. 2020 13:55
Podle amerického režiséra Samuela Fullera lze válečného realismu ve filmu docílit pouze střelbou do publika. Tvůrci čtyřdílné minisérie Liberator: Operace Avalanche, která před několika dny přibyla v nabídce Netflixu, přibližují hrůzy války zprostředkovaně – pomocí animace.

Originální název seriálu The Liberator je na českém Netflixu doplněn o poněkud zavádějící podtitul Operace Avalanche, což bylo kódové označení pro vylodění Spojenců v okolí italského města Salerna. Této týdenní vojenské akci ze září 1943 se však seriál věnuje jen na začátku první epizody.

Liberator sestává ze čtyř epizod, přibližujících několik dalších bitev v posledních letech druhé světové války. Líčí osudy členů oklahomské jednotky zvané Thunderbirds, kteří se v červenci 1943 vylodili na Sicílii a v rámci 157. pěšího pluku se vydali na pětisetdenní strastiplnou pouť Evropou obsazenou nacisty.

V roce 1944 svedli s těžkými ztrátami kruté boje o předmostí u italského města Anzia. Na začátku následujícího roku - obklíčeni přesilou esesáků - hájili pozice ve zasněženém francouzském horském pásmu Vogézy a na konci války se prostříleli až na území rozpadající se Třetí říše.

Minisérii vytvořil a napsal Jeb Stuart, scenárista první Smrtonosné pasti nebo Uprchlíka, podle knihy Alexa Kershawa nazvané The Liberator: One World War II Soldier’s 500-Day Odyssey z roku 2012.

Původně byl Liberator zamýšlen jako osmidílný hraný seriál, z nedostatku peněz ale došlo k redukci epizod na polovinu a také k rozhodnutí vyprávět pomocí animace.

Výsledek tak bývá vnímán jako animovaná odpověď na americký seriál Bratrstvo neohrožených, jehož kolektivním hrdinou je jednotka Easy Company, podílející se na nejzásadnějších operacích druhé světové války. Inspiračních zdrojů lze však v Liberatorovi najít víc.

Útržkovitou strukturou připomíná znamenitý film Velká červená jednička, ve kterém roku 1980 režisér Samuel Fuller sugestivně zúročil vlastní válečné zkušenosti. Také jeho film prostřednictvím několika uzavřených, stroze natočených epizod sleduje osudy obyčejných vojáků, bojujících od roku 1942 na různých frontách druhé světové války.

Všechny čtyři epizody seriálu Liberator: Operace Avalanche jsou na Netflixu s českými titulky. | Video: Netflix

První část Liberatora pracuje s podobným východiskem jako jiný válečný film Tucet špinavců z roku 1967, v němž ostřílený velitel sestavil speciální komando výhradně z trestanců odsouzených za těžké zločiny. V minisérii je nesourodá jednotka vytvořena převážně ze svéhlavých vojáků indiánského a mexického původu, kteří skončili ve vězení mimo jiné i kvůli napadení svých rasistických velících důstojníků.

Téma rasismu v americké armádě, kde bok po boku bojují vojáci, již by se tenkrát v USA nemohli napít ve stejném baru, ale následující epizody opouštějí. Druhá a třetí část líčí vztahy v jednotce Thunderbirds, ve které působili také potomci texaských rangerů, skoro stejně zidealizovaně jako hollywoodské filmy ze 40. let.

Snímek ze seriálu Liberator: Operace Avalanche.
Snímek ze seriálu Liberator: Operace Avalanche. | Foto: Netflix

Tyto snímky však vznikaly pod kuratelou Úřadu válečných informací a americké jednotky prezentovaly coby paradigma vlastenectví, přátelství a odvahy, kde nezáleží na odlišném sociálním původu, barvě pleti, ani hodnosti vojáků.

Tvůrci současné minisérie soustřeďují pozornost výhradně na mladého amerického důstojníka Felixe Sparkse, jenž skutečně žil a válečným peklem opravdu prošel. Ke škodě věci však postava místy působí, jako by sem přeběhla z válečných filmů s Johnem Waynem. Navzdory nízkému věku je to typický, všemi obdivovaný "otcovský" velitel, jemuž jsou jeho muži blízcí stejně jako vlastní rodina a který kvůli nim opakovaně riskuje život nebo hrozbu, že skončí před válečným soudem.

Každá epizoda má trochu odlišný charakter. Ze schémat oslavného amerického válečného dramatu se nejvíce vymyká čtvrtá část, vrcholící osvobozením koncentračního tábora Dachau v Bavorsku. Vytrácí se z ní heroismus, který nahrazuje touha přežít a vrátit se domů. V kontextu předchozích epizod, v nichž záchvěvy lidskosti občas projevovali i němečtí vojáci, závěr seriálu až nečekaně konfrontuje diváky s drsně realistickým poznáním, že válečných zločinů se dopouštěly obě strany konfliktu.

Zároveň s tím se vyvíjí i postava Felixe Sparkse, kterému tvář i hlas propůjčil Bradley James. Po všech prožitých hrůzách velitel přestává být oním takřka westernovým hrdinou, jenž zoceloval nováčky v jednotce. Začíná mít strach, že je válkou natolik poznamenaný, až ho nepozná vlastní žena.

Liberator zjevně pracuje s všeobecně uspokojivými klišé hollywoodských filmů, zároveň se však občas pokouší o jejich určitou revizi.

Snímek ze seriálu Liberator: Operace Avalanche.
Snímek ze seriálu Liberator: Operace Avalanche. | Foto: Netflix

V kontextu válečného žánru jej ozvláštňuje především forma využívající novou hybridní animační technologii Trioscope. Ta kombinuje digitální animaci s 3D prostředím a akcí skutečných herců.

Některé bojové sekvence jsou působivé, zvolené vizuální prostředky však pro příběh nemají až tak zásadní odůvodnění jako v případě pozoruhodného animovaného válečného dramatu Valčík s Bašírem z roku 2008.

Pro jeho izraelského režiséra Ariho Folmana se "surreálně" stylizovaný film stal svébytným způsobem autoterapie. Tedy možností, jak se po letech vypořádat s vlastním válečným traumatem a vytěsněnými vzpomínkami, jež by nebylo možné realisticky přetransformovat na filmový materiál.

Kvalita animace, která navazuje na klasickou technologii rotoskopie, je však v Liberatoru rozkolísaná. Některé sekvence působí téměř fotorealisticky, jiné připomínají rozpohybovaný komiks. Problematická je i proměnlivá úroveň detailů a odlišný způsob stínování tváří jednotlivých vojáků. V důsledku toho lze některé vedlejší postavy od sebe mnohdy jen těžko rozpoznat.

Navzdory tomu ale právě animace umožňuje nahlédnout na vcelku konvenční válečný příběh z nové perspektivy: mnohem poutavější, než kdyby šlo o běžný hraný film.

Seriál

Liberator: Operace Avalanche
Tvůrce: Jeb Stuart
Seriál je k vidění na Netflixu.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 5 minutami

Uvízlé kamiony zablokovaly silnici mezi Bílou a Ostravicí v Beskydech

Dva kamiony uvízly v pondělí ráno na zasněžené silnici 1/56, kterou v úseku mezi obcemi Bílá a Ostravice zablokovaly. Policie tam dopravu řídila kyvadlově. Vznikaly kolony. Okolo 11:00 se podařilo provoz obnovit, řekla mluvčí moravskoslezské policie Soňa Štětínská.

Situace podle ní vznikla nedisciplinovaností řidičů. "Vjeli na úsek komunikace, kde to není v tomto ročním období možné. Je tam zákaz vjezdu pro vozidla s váhou nad 12 tun. Nerespektovali dopravní značení," řekla mluvčí.

Oba vozy v serpentinách u přehrady Šance uvízly. "Jeden se už podařilo odstranit ještě ráno. Na uvolnění druhého se pracovalo během dopoledne. Policisté na místě řídili dopravu kyvadlově. Vznikaly ale kolony," uvedl Štětínská.

Zdroj: ČTK
před 9 minutami

Praha rozšíří zákaz reklamy v centru, přibudou dvě nová pásma

Pražský magistrát rozšíří nařízení, kterým jsou zakázány plakáty, plachty a další reklamní nosiče v Pražské památkové rezervaci, na velkou část metropole. Ke stávajícímu nejpřísnějšímu omezení v historickém centru přibudou dvě pásma, první ve čtvrtích okolo rezervace a druhé sahající na jihu až na Nové Dvory, na severu do Troji, na východě do Malešic a na západě do Motola. Rozšíření by mělo začít platit v červenci příštího roku.

Rozšířením se podle schváleného dokumentu zvýší území podléhající regulaci ze zhruba devíti na více než 111 kilometrů čtverečních, tedy asi na dvanáctinásobek.

V Pražské památkové rezervaci se zákaz bude nově týkat i reklamních stojanů. V prvním novém pásu bude ze zákazu vyňata reklama šířená zvukem či obrazem, reklama na dopravních prostředcích, reklamní periodický tisk a reklamní převleky. V pásmu nejdále od centra budou zakázány pouze dodatečné konstrukce na dopravních prostředcích a reklamní plachty.

Zdroj: ČTK
před 24 minutami

Kryštof přesouvá vánoční koncerty v O2 areně na prosinec 2021

Kvůli opatřením proti šíření koronaviru kapela Kryštof přeložila oba prosincové vyprodané koncerty v pražské O2 areně na příští rok. Prodáno bylo přes 30 tisíc vstupenek, které zůstávají v platnosti i na nové termíny. Lístky z pátku 4. prosince 2020 platí na nový termín 18. prosince příštího roku. Vstupenky ze soboty 5. prosince platí na 19. prosince 2021.

Na koncertě měla zaznít i píseň Vánoční, kterou Richard Krajčo a skupina Kryštof před dvěma lety nahráli s Karlem Gottem a po dohodě ji představili až nedávno, rok po Gottově loňském úmrtí. Skupina Kryštof kvůli opatřením proti šíření koronaviru vedle O2 areny již přeložila osm letních festivalů Kryštof Kemp.

Zdroj: ČTK
Další zprávy