Recenze: V seriálu Netflixu animované bratrstvo neohrožených putuje válečnou Evropou

Tomáš Seidl Tomáš Seidl
20. 11. 2020 13:55
Podle amerického režiséra Samuela Fullera lze válečného realismu ve filmu docílit pouze střelbou do publika. Tvůrci čtyřdílné minisérie Liberator: Operace Avalanche, která před několika dny přibyla v nabídce Netflixu, přibližují hrůzy války zprostředkovaně – pomocí animace.

Originální název seriálu The Liberator je na českém Netflixu doplněn o poněkud zavádějící podtitul Operace Avalanche, což bylo kódové označení pro vylodění Spojenců v okolí italského města Salerna. Této týdenní vojenské akci ze září 1943 se však seriál věnuje jen na začátku první epizody.

Liberator sestává ze čtyř epizod, přibližujících několik dalších bitev v posledních letech druhé světové války. Líčí osudy členů oklahomské jednotky zvané Thunderbirds, kteří se v červenci 1943 vylodili na Sicílii a v rámci 157. pěšího pluku se vydali na pětisetdenní strastiplnou pouť Evropou obsazenou nacisty.

V roce 1944 svedli s těžkými ztrátami kruté boje o předmostí u italského města Anzia. Na začátku následujícího roku - obklíčeni přesilou esesáků - hájili pozice ve zasněženém francouzském horském pásmu Vogézy a na konci války se prostříleli až na území rozpadající se Třetí říše.

Minisérii vytvořil a napsal Jeb Stuart, scenárista první Smrtonosné pasti nebo Uprchlíka, podle knihy Alexa Kershawa nazvané The Liberator: One World War II Soldier’s 500-Day Odyssey z roku 2012.

Původně byl Liberator zamýšlen jako osmidílný hraný seriál, z nedostatku peněz ale došlo k redukci epizod na polovinu a také k rozhodnutí vyprávět pomocí animace.

Výsledek tak bývá vnímán jako animovaná odpověď na americký seriál Bratrstvo neohrožených, jehož kolektivním hrdinou je jednotka Easy Company, podílející se na nejzásadnějších operacích druhé světové války. Inspiračních zdrojů lze však v Liberatorovi najít víc.

Útržkovitou strukturou připomíná znamenitý film Velká červená jednička, ve kterém roku 1980 režisér Samuel Fuller sugestivně zúročil vlastní válečné zkušenosti. Také jeho film prostřednictvím několika uzavřených, stroze natočených epizod sleduje osudy obyčejných vojáků, bojujících od roku 1942 na různých frontách druhé světové války.

Všechny čtyři epizody seriálu Liberator: Operace Avalanche jsou na Netflixu s českými titulky. | Video: Netflix

První část Liberatora pracuje s podobným východiskem jako jiný válečný film Tucet špinavců z roku 1967, v němž ostřílený velitel sestavil speciální komando výhradně z trestanců odsouzených za těžké zločiny. V minisérii je nesourodá jednotka vytvořena převážně ze svéhlavých vojáků indiánského a mexického původu, kteří skončili ve vězení mimo jiné i kvůli napadení svých rasistických velících důstojníků.

Téma rasismu v americké armádě, kde bok po boku bojují vojáci, již by se tenkrát v USA nemohli napít ve stejném baru, ale následující epizody opouštějí. Druhá a třetí část líčí vztahy v jednotce Thunderbirds, ve které působili také potomci texaských rangerů, skoro stejně zidealizovaně jako hollywoodské filmy ze 40. let.

Snímek ze seriálu Liberator: Operace Avalanche.
Snímek ze seriálu Liberator: Operace Avalanche. | Foto: Netflix

Tyto snímky však vznikaly pod kuratelou Úřadu válečných informací a americké jednotky prezentovaly coby paradigma vlastenectví, přátelství a odvahy, kde nezáleží na odlišném sociálním původu, barvě pleti, ani hodnosti vojáků.

Tvůrci současné minisérie soustřeďují pozornost výhradně na mladého amerického důstojníka Felixe Sparkse, jenž skutečně žil a válečným peklem opravdu prošel. Ke škodě věci však postava místy působí, jako by sem přeběhla z válečných filmů s Johnem Waynem. Navzdory nízkému věku je to typický, všemi obdivovaný "otcovský" velitel, jemuž jsou jeho muži blízcí stejně jako vlastní rodina a který kvůli nim opakovaně riskuje život nebo hrozbu, že skončí před válečným soudem.

Každá epizoda má trochu odlišný charakter. Ze schémat oslavného amerického válečného dramatu se nejvíce vymyká čtvrtá část, vrcholící osvobozením koncentračního tábora Dachau v Bavorsku. Vytrácí se z ní heroismus, který nahrazuje touha přežít a vrátit se domů. V kontextu předchozích epizod, v nichž záchvěvy lidskosti občas projevovali i němečtí vojáci, závěr seriálu až nečekaně konfrontuje diváky s drsně realistickým poznáním, že válečných zločinů se dopouštěly obě strany konfliktu.

Zároveň s tím se vyvíjí i postava Felixe Sparkse, kterému tvář i hlas propůjčil Bradley James. Po všech prožitých hrůzách velitel přestává být oním takřka westernovým hrdinou, jenž zoceloval nováčky v jednotce. Začíná mít strach, že je válkou natolik poznamenaný, až ho nepozná vlastní žena.

Liberator zjevně pracuje s všeobecně uspokojivými klišé hollywoodských filmů, zároveň se však občas pokouší o jejich určitou revizi.

Snímek ze seriálu Liberator: Operace Avalanche.
Snímek ze seriálu Liberator: Operace Avalanche. | Foto: Netflix

V kontextu válečného žánru jej ozvláštňuje především forma využívající novou hybridní animační technologii Trioscope. Ta kombinuje digitální animaci s 3D prostředím a akcí skutečných herců.

Některé bojové sekvence jsou působivé, zvolené vizuální prostředky však pro příběh nemají až tak zásadní odůvodnění jako v případě pozoruhodného animovaného válečného dramatu Valčík s Bašírem z roku 2008.

Pro jeho izraelského režiséra Ariho Folmana se "surreálně" stylizovaný film stal svébytným způsobem autoterapie. Tedy možností, jak se po letech vypořádat s vlastním válečným traumatem a vytěsněnými vzpomínkami, jež by nebylo možné realisticky přetransformovat na filmový materiál.

Kvalita animace, která navazuje na klasickou technologii rotoskopie, je však v Liberatoru rozkolísaná. Některé sekvence působí téměř fotorealisticky, jiné připomínají rozpohybovaný komiks. Problematická je i proměnlivá úroveň detailů a odlišný způsob stínování tváří jednotlivých vojáků. V důsledku toho lze některé vedlejší postavy od sebe mnohdy jen těžko rozpoznat.

Navzdory tomu ale právě animace umožňuje nahlédnout na vcelku konvenční válečný příběh z nové perspektivy: mnohem poutavější, než kdyby šlo o běžný hraný film.

Seriál

Liberator: Operace Avalanche
Tvůrce: Jeb Stuart
Seriál je k vidění na Netflixu.

 

Právě se děje

před 18 minutami

Bývalého politika Pavla Severu soud zprostil obžaloby z podvodu

Soud ve čtvrtek zprostil bývalého politika Pavla Severu obžaloby z podvodu se směnkami asi na deset milionů korun. Podle soudu skutek není trestným činem. Rozsudek není pravomocný, státní zástupce a zmocněnec poškozené rodiny si ponechali lhůtu pro podání odvolání.

Podle obžaloby Severa údajně v letech 2010 až 2012 na svém dlouholetém příteli, podnikateli Zdeňku Švecovi podvodně vymohl podpis na čtyři směnky. Švec měl podle spisu kvůli nemoci a závislosti na alkoholu snížené až vymizelé rozpoznávací a ovládací schopnosti. Severa vypověděl, že Švecovi v letech 2001 až 2010 půjčoval desetitisícové i statisícové částky, protože podnikatelova firma byla v potížích. Koncem 90. let totiž podle něj ručila za úvěr jiné společnosti, která nesplácela. Po roce 2010 je po dohodě se Švecem sdružil do čtyř směnek.

Podle soudu se nepodařilo prokázat, že by směnky byly falešné a že by Severa zneužil špatného zdravotního stavu Švece. Podnikatel také nikdy své jednání, tedy podpisy směnek, nerozporoval. "Soud nemohl dospět ke spolehlivému závěru, že by obžalovaný zneužil situace poškozeného, nechal ho podepsat uvedené listiny a naložil s nimi, jak je popsáno v obžalobě. Nebylo možné akceptovat popis skutku uvedený v obžalobě," řekl předseda senátu Jan Šlosar.

Zdroj: ČTK
Další zprávy