RECENZE: V San Andreas nejsou cítit emoce. Jen zemské otřesy

Aktualizováno 30. 5. 2015 22:18
Katastrofický film s Dwaynem Johnsonem v hlavní roli chce oslnit, ale místo spektakulární podívané nabízí prázdné emoce a nulové napětí, píše ve své recenzi Jan Gregor.
San Andreas
San Andreas | Foto: Freeman Ent.

Recenze – Ve filmu San Andreas dává pilot záchranného vrtulníku Ray (Dwayne Johnson) dohromady svou odcizenou rodinu. A protože jenom s tím by snímek coby kandidát na jeden z největších letních blockbusterů neobstál, přidávají tvůrci divákům miliony nevinných životů a zkázu půlky západního pobřeží Spojených států jako bonus.

Člověk nemusí být moc velký nostalgik, aby se mu nestýskalo po katastrofických filmech ze sedmdesátých let typu Skleněné peklo, Dobrodružství Poseidonu nebo Zemětřesení. V posledně jmenovaném snímku z roku 1974 se koneckonců odehrává katastrofa podobného rozměru: Kalifornii ležící na tektonickém zlomu postihne zemětřesení o síle více než devět bodů na Richterově škále.

Trailer k filmu San Andreas | Video:

Ale zatímco v Robsonově přes čtyřicet let starém snímku řeší skupinka hrdinů rébus, jak se dostat z vyšších pater výškové budovy přes zborcené schodiště, ve filmu San Andreas se celé mrakodrapy bezmocně hroutí k zemi jako domečky z karet. Zatímco klimaktickou scénou v Zemětřesení bylo protržení obří přehrady, servíruje trojice scénáristů San Andreasu zhroucení podobné vodní stavby už v prvních minutách jen jako takový dietní předkrm.

Jako by jedno obyčejné apokalyptické zemětřesení, které smete Kalifornii ze zemského povrchu, už bylo málo na to, aby po více než dvě hodiny udrželo pozornost roztěkané generace puberťáků, kteří jsou hlavní cílovkou blockbusterů. Tvůrci proto do stopáže rozprostřeli hned dva ničivé otřesy a jako návdavkem ještě obří tsunami.

Hodnocení: 45 %

San Andreas

San Andreas se chce vést na stejné vlně úspěchu jako Emmerichovy komerční hity (Den nezávislosti, Den poté, 2012), ale scénář neobsahuje špetku inspirace, originality nebo náznak nápadu. Všechny ty akční scény plné spektakulárních efektů, které vyplňují tak tři čtvrtiny stopáže, nemají žádnou váhu ani napětí.

Katastrofický, USA, 2015, 114 min

Režie: Brad Peyton
Hrají: Dwayne Johnson, Alexandra Daddario, Carla Gugino, Paul Giamatti, Kylie Minogue

Na zkázu olbřímích rozměrů na plátně jsme zvyklí od specialisty na tento žánr Rolanda Emmericha. Ale tento v Hollywoodu naturalizovaný Němec dokázal svým katastrofickým spektáklům vtisknout něco jako duši. Jeho opus magnum Den nezávislosti funguje jako akční dobrodružství i jako podvratná komedie. A i ve snímcích jako Den poté nebo 2012 se v záplavě na svou dobu špičkových efektů neztrácí smysl pro vypravěčství. Emmerich přivádí na plátno postavy, ke kterým lze něco cítit, lze se o ně bát a které také občas docela neočekávaně umírají.

San Andreas se chce vést na stejné vlně úspěchu jako Emmerichovy komerční hity, ale scénář neobsahuje špetku inspirace, originality nebo náznak nápadu. Hlavním hrdinou je pilot vrtulníku Ray v podání Dwayne Jacksona známého spíše pod přezdívkou The Rock, který je kromě epizodní role Paula Giamattiho v roli seizmologického experta jediným hvězdně obsazeným hercem. Nejen díky tomu připomíná San Andreas „béčko“ s ambicí vydělat hlavně na trhu s DVD, jehož producenti se ovšem nějakou zvláštní shodou okolností dostali k velkému balíku peněz a rozhodli se ho utratit.

Ray se právě rozvádí s manželkou Emmou (Carla Cugino), která si našla nového přítele – architekta mrakodrapů Daniela (Iona Gruffudd). Když se tektonické desky začnou hýbat, Rayova stále ještě manželka právě večeří s postavou, která se ve filmu objeví asi jen proto, aby Kylie Minogue mohla mít ve filmu kameo. Ray otočí služební vrtulník a aniž by ho zajímalo, jestli zrovna právě teď nebude třeba jeho profesionálních služeb, letí do L.A. zachránit manželku a spolu s ní potom vyrazí na strastiplnou cestu do San Francisca, kde uvízla jejich dcera Blake (Alexandra Daddario). Té pomáhá přežít apokalypsu sourozenecká dvojka Britů Ben (Hugo Johnston-Burt) a Ollie (Art Parkinson).

Kromě Giamattiho seismologa, který po většinu času na plátně se zkormouceným výrazem na tváři věští horší a horší peklo, je na výše uvedené šestici aktérů postaven děj příběhu o zkáze dvou mnohamilionových měst. Tvůrci věnují minimální pozornost jakýmkoli dalším postavám a skutečnost, že jsou svědky úmrtí desetitisíců lidí, nechává hlavní postavy pozoruhodně chladnými. Což asi nejvíc překvapí u profesionálního záchranáře Raye, který se nenechá ničím, natožpak pomocí potřebným, rozptylovat od úkolu najít dcerku.

Vedlejším efektem vyretušovaného utrpení a bolesti anonymních obětí je to, že všechny ty akční scény plné spektakulárních efektů, které vyplňují tak tři čtvrtiny stopáže, nemají žádnou váhu ani napětí. O hlavní hrdiny není důvod se bát, už na začátku odhadnete – a proto to ani není moc velký spoiler – že zatímco dvě megapole lehnou popelem a ještě je zalije mnohametrová vlna, naše traumatizovaná rodinka to odnese jen s několika šrámy a ještě si stačí vyříkat všemožná traumata.

San Andreas je film, v němž skoro doslova cítíte zemské otřesy. Ale bohužel necítíte skoro žádné emoce.

Aktualizováno před 6 minutami

Vojtěch Filip po infarktu opustil nemocnici, lékaři mu povolili domácí péči

Předseda komunistů Vojtěch Filip v pátek kolem 11:00 po dvou dnech hospitalizace kvůli infarktu opustil nemocnici. Lékaři pražské Všeobecné fakultní nemocnice po dopolední poradě povolili jeho propuštění.

Lékaři Filipův infarkt zachytili v časném stadiu. Ve středu uvedli, že to dává pacientovi naději na časné propuštění do domácí péče.

V nemocnici, kam poslala pětašedesátiletého politika praktická lékařka, Filipa přijali ve středu před polednem s bolestí na hrudi. Na jeho případu je podle přednosty 2. interní kliniky VFN Aleše Linharta patrné, že v Česku funguje dobře propracovaný systém péče o nemocné s akutním infarktem. "Důležité bylo, že příjezd do kardiocentra neoddaloval a díky tomu je možné očekávat příznivý průběh," uvedl ve středu lékař.

před 15 minutami

Německem se táhne krvavá stopa pravicového extremismu, řekl ministr vnitra

Masakr v Hanau byl podle německého ministra vnitra Horsta Seehofera jednoznačně rasisticky motivovaným teroristickým útokem. Navíc už třetím pravicově extremisticky motivovaným útokem během pár měsíců. Seehofer to řekl v pátek na tiskové konferenci v Berlíně. Varoval před tím, že by se někdo čin mohl pokusit napodobit. Německo v reakci zpřísňuje bezpečnostní opatření v celé zemi.

"Ohrožení ze strany antisemitismu, rasismu a pravicového extremismu je v Německu velmi vysoké," uvedl ministr vnitra, podle něhož se od vražd neonacistické skupiny Národněsocialistické podzemí (NSU) z let 2000 až 2007 zemí až po dnešek táhne "krvavá stopa pravicového extremismu". Připomněl i loňskou vraždu regionálního politika vládních křesťanských demokratů Waltera Lübckeho a také útok na synagogu ve východoněmeckém městě Halle, kde zemřeli dva lidé. V obou případech jsou podezřelí pravicoví radikálové.