Recenze: V nové řadě seriálu Westworld roboti zvlčili, vyprávění nabírá na dravosti

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
23. 4. 2018 16:30
První řada seriálu Westworld se často brala příliš vážně. V té druhé, kterou od pondělí uvádí HBO, začíná akce a zábava. Novinka se evidentně ponese ve znamení žen, které se vzbouřily proti zavedeným škatulkám.
Po vzpouře robotů už Westworld není pouťovou atrakcí, kam si bohatí lidé jezdí léčit mindráky.
Po vzpouře robotů už Westworld není pouťovou atrakcí, kam si bohatí lidé jezdí léčit mindráky. | Foto: HBO

Bylo to trochu jako v té odrhovačce, v níž "černý muž pod bičem otrokáře žil". Jen místo černochů z Afriky v televizním seriálu Westworld a stejnojmenném zábavním parku otročili roboti. Pro pobavení movitých lidských návštěvníků, kteří v tomto umělém westernovém světě hledali kousek Divokého západu a možnost beztrestně projevit nejnižší pudy.

Tvůrci seriálu z produkce HBO v čele s Jonathanem Nolanem však z otřepaných westernových "odrhovaček" slepili víc než žánrovou jízdu: vznikl ambiciózní vypravěčský labyrint, plný filozofických úvah o povaze vědomí i hranicích mezi člověkem a umělou inteligencí.

První řada Westworldu překypovala nahotou i střelným prachem, ale také odtažitým chladem umělého světa, v němž stroje - podobné futuristickým tkalcovským stavům - sešívají jiné stroje, byť k nerozeznání podobné lidským bytostem.

V úvodní části druhé řady, kterou dnes večer v Česku odvysílá HBO, jako by se filmaři od toho ambiciózního leporela zamotaných dějových linií a častého rozumování pokusili odstřihnout hned v titulkové sekvenci.

Nebývá zvykem, že televizní seriál mění podobu znělky řadu od řady. Ta v druhé sezoně Westworldu se zdánlivě dočkala jen kosmetických změn: za stejných tónů klavíru uprostřed šedivě elegantního vizuálu futuristické stroje tkají své výtvory. Jen tentokrát tím výtvorem není umělý člověk, ale bizon. A s tímto ikonickým zvířetem Divokého západu jako by do Westworldu vpadla pořádná porce masa.

Náhle se celých deset předešlých dílů jeví jen jako dlouhý, místy nápaditý, ale hlavně notně upovídaný prolog, který diváky pouze seznámil s postavami a neobvyklým prostředím, mísícím western se science fiction.

Nyní začíná akce a zábava. První řada Westworldu se často brala až příliš vážně - zapomínala, že nejlepší myšlenky si stejně vypůjčila z kanonických děl typu sci-fi snímku Blade Runner a že je neumí podat s podobnou razancí a elegancí.

První díl druhé řady odvysílá HBO toto pondělí ve 20 hodin. | Video: HBO

Po vzpouře robotických "výtvorů" už Westworld není pouťovou atrakcí, kam si bohatí lidé jezdí léčit mindráky. Žádná pravidla scenáristů tohoto zábavního parku neplatí a svět se stává bojištěm.

Hned z prvního dílu je jasné, že tvůrci chtějí hnát příběh více kupředu, byť se stále odehrává v několika paralelních liniích.

S odchodem postavy zakladatele parku Roberta Forda v podání Anthonyho Hopkinse ubylo přemítání nad povahou robotů. Ti naopak vzali osud do vlastních rukou, byť se v pozadí stále vznáší otázka, zda a nakolik jsou jejich činy naprogramované.

"Léta jsem neměla sny, jen jsem cestovala z pekla do pekla," říká farmářská dcera Dolores, nejstarší postava v zábavním parku, zatímco se ohání puškou. Druhá řada seriálu bude evidentně ve znamení žen, které se vzbouřily proti zavedeným škatulkám a vytáhly kolty.

Emancipace žen patřila už k základním tématům první řady, kde jak Dolores, tak bordelmamá Maeve odhalily, že nejsou lidmi, což vedlo k zásadním změnám v jejich chování. Na druhou stranu svět, v němž mrtví roboti projdou "tovární úpravou" a vracejí se zpět do svých rolí v parku, nabízel spoustu příležitostí k vyobrazení nahých těl - a mnohem častěji těch ženských.

Problematická nahota v druhé řadě takřka mizí a nahrazuje ji větší porce krve a násilí. Hned v úvodu jeden z lidských techniků velmi naturalisticky skalpuje indiána, jak už tomu ve westernech bývá. Ale nespokojí se s kůží, začne kutat v lebce a následně v mozku, aby dostal ven potřebnou součástku.

Do takto vykresleného, špinavého a drsného světa se probírá charismatický tajuplný muž v černém z první řady v podání Eda Harrise a každá vráska na jeho padoušském obličeji se tetelí blahem. Po vzpouře robotů z konce první řady se pouťová atrakce, kde lze bezpečně střílet na robotické obyvatele, konečně stává místem, v němž jde skutečně o život.

Druhá řada Westworldu zkrátka začíná o poznání svižněji než ta první, která diváky doopravdy vtáhla až zhruba od čtvrtého dílu. Teď jde o start s patřičným nadhledem, v němž se kupříkladu zmatený scenárista brání před jedním ze svých zdivočelých kanibalských výtvorů utrženou lidskou nohou.

Místo chaotického labyrintu motivů, postav a dějových linií se rozjíždí až postapokalypticky působící dobrodružství, které diváky láká též k návštěvě dalších tematických parků. Je zřejmé, že jich existuje přinejmenším šest. V jednom čekají japonští šógunové, o druhém se neví nic víc, než že ho obývá bengálský tygr. Další jsou prozatím tajemstvím.

Westworld II.
Autor fotografie: HBO

Westworld II.

HBO, 2018
Premiéra 23. dubna ve 20 hodin, další díly každé pondělí ve 20 hodin

Jeden z tvůrců seriálu Jonathan Nolan byl vždy milovníkem vypravěčských labyrintů. Je to patrné už ze snímků Memento či Dokonalý trik, které napsal se svým známějším bratrem Christopherem. Oba konstruují scénáře do značné míry jako vrstevnaté romány.

Jenže zatímco Christopher Nolan umí režijně ospravedlnit audiovizuální existenci svých výtvorů, z první řady Westworldu bylo často cítit, že by příběhu slušela spíše knižní či komiksová podoba.

Druhá řada Westworldu však prozatím vtrhla na obrazovky s razancí bengálského tygra. Snad jí ta dravost vydrží.

 

Právě se děje

Další zprávy