Recenze: Twilight se prázdnotou blíží špatnému umění

23. 11. 2011 15:10
Čtvrtý film romantické upírsko-vlkodlačí ságy

Recenze - Soutěž, kdo přinese vtipnější recenzi nového (předposledního) dílu Twilightu, která by celou tuto romantickou upírsko-vlkodlačí ságu náležitě znectila, nejde vyhrát. Většina vtipů totiž byla od roku 2008 vystřílena a tvůrci už z filmů beztak sami udělali sebeparodii.

Některé scény z posledního dílu - tedy úvodní části závěrečného dvojfilmu, který zachytí čtvrtou knihu - jako svatební soulož s rozbořením postele, zuřivá hádka mezi špatně animovanými vlkodlaky či titulkové přemítání starých upírů "co jako teď dál" mohou být bez úprav vysílány coby silvestrovské estrádní číslo nebo skeč na cenách MTV. Jinými slovy, tohle už vlastně není parodie, protože tak ty filmy prostě vypadají.

Nechte můj vkus na pokoji!

Ulítlost celého fenoménu došla tak daleko, že se zvedá vlna obránců, kteří používají omluvnou rétoriku v duchu "není to tak špatné, jen si na to musíte zvyknout". Zkrátka uondaní jsou Twilightem všichni a měřítka se stále snižují. Po Harrym Potterovi tu roste další nebezpečný precedens, že se jakž takž únosné věci z literatury přenesou do neúnosné filmové podoby a neustále se natahuje oddalování konce.

Fanouškovské (a především fanynkovské) výkřiky "Nechte Twilight na pokoji! Když se vám to nelíbí, tak na to nekoukejte!" samozřejmě nejsou ničím jiným než narcistní emo ufňukaností a výrazem absolutní neschopnosti naslouchat kritice. Sebestřednost je ostatně typická i pro hlavní hrdinku série, která coby člověk nemá co nabídnout, ale točí se kolem ní celý svět.

Twilight se tak v protireakci na přecitlivělost hlavních postav i cílové čtenářské a divácké skupiny stal hromosvodem nenávisti, která může mít různě uvědomované příčiny. Na nejnižší úrovni Twilight nesnášejí muži a kluci, kteří podvědomě cítí, že je toto dílo ponižuje a dělá z nich uplakánky a zženštilce.

Zažít poprvé v kině pocit, že se na mě ženy a holky dívají podobně zvěcňujícím pohledem, jako se já koukám většinou ve filmech na ženy, je jistě nepříjemné. Rozdíl spočívá v tom, že muži často koukají na ženy na plátně jako na sexuální objekty, zatímco ženy koukají na vyšamponované upírky a vlkodlačata jako na romantické ideály, jimž ovšem chybí, ehm, koule.

Ale pocit symbolické kastrace by vysvětloval jen část negativních reakcí. Ostatně tvrzení, že gayové (nahlížení často jako méněcenní muži) jsou předobrazem mužských postav Twilightu a zároveň jsou vedle náctiletých slečen jednou z hlavních cílovek tohoto vyumělkovaného produktu, padá přinejmenším na tom, že mnoho gayů naopak zbožňuje živočišný a sexem nabitý upírský seriál True Blood.

Něco se konečně děje...

Že se ze sledování filmů na zapřenou stává i jistý druh sportu a zábavy ("kdo se vydrží déle nesmát?"), vychází zřejmě z toho, že Twilight irituje řídkým způsobem vyprávění. Aktuální Rozbřesk má děj na 45 minut, ale trvá neskutečné dvě hodiny. Celý Twilight by byl nudný i jako trilogie, jako pentalogie se stává nesnesitelný. Rozbřesk přitom svými fanoušky začíná být považován za nejlepší díl - v podstatě jen proto, že se tu konečně něco děje.

Když Edward opouštěl Bellu, postrádalo to husí kůži
Recenze: V Zatmění se z kluků dělají panenky na hraní

S trochou fantazie si můžete domýšlet, že tento způsob produkování filmů o ničem, prodávaných ovšem jako velká událost, musí být pro hollywoodská studia úžasně výhodný a že to dělají schválně - vytváří se davové šílenství okolo. Rozbřesk například lákal na to, že ve filmu bude jedna erotická scéna! A potom se automaticky počítá i s vlnou odporu, která roztáčí kolo dalšího zájmu a zmanipulovaná část diváků produkt sama hájí.

Hypotézu ohledně levné výroby filmů bez děje narušuje jen fakt, že poslední díl stál přes 110 milionů (některé zdroje uvádějí mnohem vyšší částky) a v tuto chvíli máme co do činění spíše s absurdní pračkou na peníze, protože vložené prostředky nejsou na plátně vůbec vidět (jediná akční scéna, bitva vlkodlaků a upírů, se tu odehraje ve tmě a vidíte jen šmouhy). Spokojme se tedy s vizí, že Twilight je tunel jako Blanka.

A nyní už raději přímo k filmu. V Rozbřesku sledujeme svatbu hlavní hrdinky, středoškolačky Belly, se stoletým upírem Edwardem, který už přes osmdesát let pořád chodí na střední školu (zřejmě ze zájmu o proměny osnov). Rodiče Belly nevědí, že Edward je upír, ani že její největší kámoš a druhý nápadník, Jacob, je vlkodlak. Jacob se bojí, že Edward Bellu promění v upírku, čímž jí dá věčný život, ale také zatracení - asi proto, že žít s takhle nudnou holkou na věky musí být peklo.

Svatba zabere půl hodiny - je nutné ozkoušet si střevíce, šaty, načesat se, váhat, kousat se do rtů, koukat z okna, brát otce za ruku a tak. Však to znáte z každého home videa. Nastávající manželé si dají slib "Budeme spolu, dokud budeme živí" -  což z právního hlediska znamená, že už nyní by měl být sňatek anulován.

Na co vše Edward zapomněl

Potom se jede na svatební cestu (další půlhodina v čudu) do Ria de Janeira, kde světloplaší upíři Cullenovi mají na pláži letní sídlo. Edward zapomene, že se má třpytit na slunci (ale možná si jen nezabalil třpytky). Dokonce si zapomene i kondom; zapomene také na to, že nemá krevní oběh, a tudíž ani erekci a tvorbu spermatu, a tak proběhne vytoužená manželská soulož.

Při pohledu na to, co Edward provede s postelí, si člověk vzpomene na výrok z filmu Kevina Smithe Flákači, že "Lois Laneová nemůže mít Supermanovo dítě, protože by jí jeho sperma vystřelilo zádama jak z děla". Tady se ale o takových věcech nemluví - Bella otěhotní zázrakem, asi "upírem svatým".

Dítě v ní však roste moc rychle (to je pochopitelně relativní pojem; čtrnáctidenní těhotenství opět trvá půl hodiny) a vyžírá Bellu zevnitř, takže Kristen-Bellu přestanou maskéři líčit a konečně vypadá anorekticky jako v reálu. Jacoba tahle anorexie moc zlobí a chce Edwardovi zase ublížit.

Pak se ale rozhodne Bellu a její dítě chránit před ostatními vlkodlaky, jimž upíří dítě připadá nebezpečné. Aby ho zachránil fakt na beton, musí se Jacob do Renesmé (ano, takhle se to dítě jmenuje) tzv. otisknout. Nechtějte vědět, co to znamená; ale když se do někoho vlkodlak otiskne, pak ho ostatní neotravují, protože smrdí.

Málem bych zapomněl, Bella při porodu zemře. Edward jí ovšem promptně vpíchne stříkačkou svůj dopředu nachystaný "jed", čímž ji promění v upírku. Ale namísto aby zůstala tak hnusná jako v době úmrtí (základní pravidlo upírské mytologie), má jed revitalizující účinky, zacelí se císařský řez, Bella nabere deset kilo a tvář jí vyhladí neviditelný photoshop, takže ji Edward může dál milovat. Ještě jeden díl to snad vydrží.

Konečný rezultát bude WTF

Věřte, nepopisuju to nadsazeně - Rozbřesk je taková podivná antikoncepční agitka. Dekadence se vůbec neukrývá v Edwardovi, ale až v Jacobovi. Když jsem si potřeboval utřídit, co se tu stalo, pomohl mi kolega a kamarád Jan Bušta, kterého bych rád citoval:

"Když to vytrhnu z kontextu, tak tam mám naprosto perverzní vztahový drama jak vod Catherine Breillat: nadržená holka chodí s impotentem, který ale ve chvíli vášně láme postele. Do toho je tu frustrovaný zvířecí samec, který se sublimuje v soubojích a pak se beznadějně zamiluje do kojence. Holka se poprvé vyspí a stihne ji trest v podobě dítěte a komplikovaného těhotenství, ona to však přijme jako svou mučednickou úlohu a rozhodne se to dítě si nechat i za cenu obrovského utrpení; nakonec přechází do nové fáze života (tím, že umře) a stává se Ženou.

Jak tohle všechno souvisí s tím, že se tam řežou upíři a vlkodlaci? Kam vlastně vedou žánrové metafory (které neposilují ústřední témata, ale odváděj pozornost jinam)?  Proč byla takhle dlouhá svatební sekvence naposled v Lovci jelenů nebo u Altmana?  Proč to má rytmus nezávislého art-filmu? Co ta romantická hudba, která překrývá i okamžitě akceptované sdělení, že Edward je sériový vrah? Proč to režíruje potenciální oscarový řemeslník Bill Condon?

A proč to celé režíruje jako zcela vážně míněné drama s psychologickou hloubkou postav?  A opravdu vtipné je, že tenhle - de facto - postmoderní narativní experiment sledují nadšení puberťáci a mají pocit, že to bylo boží. Kdyby to nemělo značku Twilight, tak se budou ošívat a konečný rezultát bude WTF."

Dostáváme se možná k jádru problému, co je na sérii Twilight nejhorší. Autorka předlohy, Stephenie Meyerová, tvrdí, že každý díl byl inspirován a koncipován jako pocta literární klasice (Pýcha a předsudek, Na větrné hůrce, Romeo a Julie a Sen noci svatojánské; úvodní citát je ze Stepního vlka).

Jinými slovy, Meyerová chce dělat umění, respektive se na něm okázale přiživuje, odkazuje na něj, snad ve snaze povznést své publikum. Ale jen jim dláždí cestu ke kýči pomocí nejbanálnějších vyjadřovacích prostředků a motivů.

Perverze jako důsledek puritánství

Jsme opět svědky základního sporu: problém není v tom, když je něco čistě zábavného a recenzenti coby "zlí elitáři" nechtějí masám dopřát zábavu. Problém nastává, když si dílo hraje na něco mnohem hlubšího, než je. Zábavné filmy běžně obsahují různé podtexty, které jim dodávají na zajímavosti. V Twilightu se naopak žánrová mytologie znicotňuje a hororové potěšení mizí. Namísto dobré, třeba i praštěné zábavy tu máme špatné umění, které konzumují a s nadšením přijímají ti, kteří pro umění jinak nemají cit a dávají přednost kolotočářské estetice. A není to zjevně otázka věku, Twilight míří na děti i dospělé.

Občas se do tohoto hájemství nevkusu a umělosti sice vkrade něco dobrého, například na posledním soudtracku písnička od Becka a Bat for Lashes, ale právě ta ukazuje, jaký je rozdíl mezi neumětelstvím Meyerové ve zpracování dívčích snů a autentickou prací s vlastním podvědomím.

Dalo by se strávit ještě hodně času diskusemi nad nechtěnými a legračně perverzními významy, které se na Twilight nabalují. Například "otisknutí" v případě Jacoba při nejlepší vůli nelze interpretovat jinak než jako pedofilii, která se tváří, že je něčím vznešenějším, a vychází údajně z vývojové psychologie vztahu matky a dítěte; až na to, že Jacob není matka, Renesmé není jeho dítě a pouto mezi nimi není zdaleka tak duchovní.

Vybrat si ovšem v Twilightu mezi pedofilií, nekrofilií a zoofilií (a ano, filia znamená láska na všech úrovních), máte prašť jak uhoď. Perverze tu je jasným důsledkem puritánství a Twilight v tom zosobňuje ukázkový příklad díla současné americké kultury.

V něčem jistě skýtá mnoho zábavy, ale jen při "čtení proti srsti". I při značné míře nadhledu se na tento fenomén těžko dívat nějak jinak než jako zhoubnou záležitost. Snad i roztoužené slečny, které mají potřebu utíkat do pustého fantazijního světa Twilightu, objeví, že Tři oříšky pro Popelku nebo Jana Eyrová jim poskytnou do života mnohem víc.

Twilight sága: Rozbřesk - 1. část
Twilight Saga: Breaking Dawn: Part One
Žánr: Fantasy, Romantika, Thriller
Režie: Bill Condon
Obsazení: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Peter Facinelli, Kellan Lutz, Ashley Greene, Jackson Rathbone, Nikki Reed, Taylor Lautner, Elizabeth Reaser, Maggie Grace, Dakota Fanning, Anna Kendrick, MyAnna Buring, BooBoo Stewart, Michael Welch, Rami Malek, Christian Camargo, Mía Maestro, Christian Serratos, Billy Burke, Sarah Clarke ad.
Délka: 116 minut
Premiéra ČR: 17.11.2011