Recenze: Terminátor zapomněl, že i stroj může mít srdce

Martin Svoboda Martin Svoboda
9. 7. 2015 7:30
Terminator Genisys se rozhodl navázat na dva vynikající snímky Jamese Camerona. Ve srovnání s nimi je ukázkou zbabělé snahy vytěžit úspěšnou značku.
Foto: Paramount Pictures

Recenze - T2, neboli Terminátor 2: Den zúčtování, bývá nezřídka označován za vůbec nejlepší blockbuster, jaký kdy vznikl. A není se čemu divit: Nestárnoucí triky nepůsobící ani v dnešní době komicky, tempo a v neposlední řadě skvělý scénář pracující s prvkem překvapení, plnohodnotným rozvinutím předchozího příběhu, silnými motivy a skvěle profilovanými postavami. Když se někdo ze začínajících režisérů ptá „Jak má vypadat dokonalý hollywoodský spektákl?“ krátká odpověď zní: „Právě takhle.“

Možná tím těžší vždy bylo na vynikající příběh Jamese Camerona o stroji naprogramovaném lovit/bránit do posledního dechu navázat. Třetí díl v režii Jonathana Mostowa raději uhnul k mírně sebeparodickému nadhledu, což mu fanoušci mají často za zlé (ačkoliv lze říct, že Mostow předběhl dobu a dnes by jeho „znevážení“ snáz zapadlo mezi trendy), televizní seriál Příběh Sáry Connorové prošuměl a čtvrté Salvation, jež mělo děj plynule přesunout do budoucnosti, skončilo finančním i kritickým neúspěchem.

Pátý návrat bere v potaz pouze první dva kanonické díly, na něž navazuje a zároveň je rebootuje. Producenti dopředu oznámili záměr nezastavit se zde – šestý díl můžeme čekat v roce 2017. Ačkoliv bychom měli doufat, že přijetí Genisys bude dostatečně odrazující a nechají značku spát přinejmenším do doby, než se práva vrátí samotnému Cameronovi.

Víme, o co vám jde

Zní to velmi nepatřičně, někdy však po zhlédnutí filmu musíme konstatovat, že neměl vzniknout. Terminator: Genisys mezi ně patří. Rozhodně tedy neměl vzniknout z dané výchozí pozice: Režisér Alan Taylor se proslavil seriálem Hra o trůny, ale svým celovečerním druhým Thorem naznačil, že není výrazným filmařem s citem pro plátno. Arnold Schwarzenegger vyhlíží po neúspěchu několika svých pokusů o comeback trhák, jinak jeho kariéra skončí. A studio potřebuje udržet při životě značku, dokud úplně neztratí relevanci.

Když tohle vše vezmeme v potaz, není ani trochu zvláštní, že Genisys dopadlo, jak dopadlo. Tedy jako veskrze průměrná a ustrašená podívaná, jež se křečovitě drží úspěšné značky, až by se chtělo říct, že na ní parazituje. Její scenáristické veletoče, pokoušející se využít co nejvíc ze známých rekvizit a zároveň rebootovat s novými herci a novým směrem, se prohřešují proti elementární logice a snaha vecpat do děje co nejvíc akce, aby se neřeklo, narušuje plynulost a znemožňuje seznámit se s postavami a zajímat se o ně. Dlouhé nenápadité expoziční dialogy přerušují dlouhé nenápadité akční scény zas a znovu v nekonečné smyčce.

Hodnocení: 50 %
Autor fotografie: Paramount Pictures

Hodnocení: 50 %

Terminator Genisys je průměrná a ustrašená podívaná, jež se křečovitě drží úspěšné značky, až by se chtělo říct, že na ní parazituje. Postrádá genialitu prvních dvou terminátořích filmů a pro slavnou filmovou sérii jde o velkou prohru. 

Sci-Fi / Akční, USA, 2015, 126 min

Výsledek tak sice není „pomalý“ nebo „nudný“, pořád se v něm něco děje, střílí to, padá to, hláškuje to, chybí však přirozenost a vztah k postavám, jež jen vysvětlují pravidla světa, ale zapomínají v něm žít.

City Emilie Clarke v roli Connorové (Taylor ji přivedl z Hry o trůny) a nového Reese v podání Jaie Courtneyho postrádají věrohodnost i kvůli typově ne zcela vhodnému obsazení. Sarah Connorová byla vždy prototypem silné ženské figury, zde působí velmi křehce, a z Reese se stal nemyslící voják plnící rozkazy Johna Connora. Nejde o to, že by se postavy nemohly s novou vizí posunout, problém spočívá v tom, že herci nepřirozeně imitují dávno definované hrdiny a viditelně nejsou ve své kůži.

Když si připočteme rutinní záporáky, jediným na svém místě zůstane Arnold, s nímž však děj nakládá jako s kusem nábytku a motiv stroj/otec, ústřední pro T2, je v podstatě konstatován a nerozvíjen.

Bez srdce

Těžko popsat děravý scénář bez prozrazení zvratů, na druhou stranu však netřeba jmenovat logické lapsy a časové paradoxy. Terminátoří vesmír jich byl vždy plný a u prvních dílů nestály v cestě zážitku. Lze namítnout, že ignorování logiky, fyziky, lidské anatomie a bůh ví čeho všeho ještě, se v Genisys posunuje na o řád nesnesitelnější úroveň, i to by ale šlo prominout. Kdyby tedy plnohodnotně rozvádělo své motivy a klidně na základě nesmyslů vzbudilo emoce.

T2 je skvěle zrežírovaný film plný dechberoucích triků a akce, v tom ale nespočívá jeho síla. Ta tkví v samotném příběhu, jenž se po nekompromisní jedničce zeptal, jestli stroj přece jenom nemůže mít srdce a cítit emoce. Dokázal, že ano. A tím, jak mnoho diváků bez okolků přiznává, že na konci mají slzy na krajíčku, dokázal navíc, že srdce může mít i těžkotonážní americký blockbuster.

V tom hledejme pravou genialitu prvních dvou terminátořích filmů. A proto je tak těžké přijmout snímek, jenž se emocí vzdává a nabízí jen špatně vykalkulovaný produkt snažící se uplácet citacemi slavných vět a scén. Nejenže nedokáže navázat na ducha, kterého se pokouší polapit (a plně tedy legitimizuje srovnávání s originálem), ale nedokáže ani vyvolat vlastního.

Terminator Genisys je průměrný film, což není ortel, za nějž by se mělo střílet. Jenže „průměrný“ se v kontextu minulosti série jeví nedostatečně a pro fanoušky urážlivě. Především proto, že takový je ze své podstaty, jako by se ani nepokoušel být něčím dalším. Někdo to může tolerovat, pro sérii jde ale o velkou prohru.

Ono je tam hodně triků, ale to už dneska nestačí. Když se tam potřetí rozteče nějaký ten terminátor, tak si říkáte fajn, ale co z toho, říká k filmu Terminator Genisys publicista František Fuka. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy