Recenze: Svůdný Miláček Pattinson je prázdný a falešný

5. 4. 2012 17:56
Miláček není přitažlivý, nejen kvůli Pattisonovi

Recenze - Největším selháním filmu Miláček je, že není vůbec jasné, co na jeho hrdinovi všechny ty mocné, bohaté a duchaplné ženy vidí. A nemůže za to zdaleka jenom Robert Pattinson v hlavní roli. Jeho postavě by měli problém dodat přesvědčivost i mnohem lepší herci.

Snímek debutujících režisérů Declana Donnellana a Nicka Ormeroda, kteří jsou známí hlavně jako uznávaní principálové divadelního souboru Cheek by Jowl, selhává na mnoha frontách, ale potápí ho hlavně špatný scénář, který z komplexní a sžíravé předlohy Guye de Maupassanta udělal ambiciózní, ale bezkrevnou kostýmní telenovelu, v níž si britští a američtí herci hrají v kulisách Budapešti na francouzskou Belle époque.

Sexistická utopie v pařížských salonech

Přitom v syžetu je potenciál na společenskou satiru s přesahem do dneška jasně znát. Příběh mladého válečného vysloužilce Georgese Duroye, který se díky přímluvě kamaráda z fronty uchytí jako redaktor v novinách a přes postele manželek vlivných mužů se nakonec dostává k moci a penězům, rozhodně od svého vydání v roce 1895 nijak nezestárl.

Spíše naopak. Scénář přináší v druhém plánu paralely k současnosti, když se ve vzájemných intrikách postav filmu obnažuje symbiotické propojení médií, vysoké politiky a byznysu. Jenže autoři tento motiv jen nedbale odbývají a soustředí se hlavně na Duroyovy milostné úspěchy.

Všechny ženské hrdinky nahlížíme vlastně jenom prizmatem intrikánského děvkaře Duroye. Je to škoda zejména u Madeleine Forestierové (Uma Thurmanová), volnomyšlenkářské inteligentní ženy, která nesnáší pocit, že ji někdo vlastní, a která si vezme Duroye za manžela hlavně proto, aby mohla pod jeho jménem psát články a ovlivňovat veřejné dění. Náš hrdina ale nesnese její nezávislost a brzy se před ní začne ztrapňovat žárlivými výlevy. Jejich vzájemné přestřelky patří mezi nejlepší scény filmu, už jen proto, že ukazují Duroyovu nezralost a frackovitost.

Kdyby se celý film držel podobně shazujícího tónu a ukazoval, jak směšná je Duroyova nabubřelost a představa o sobě samém, mohl být Miláček docela zábavný psychologický portrét labilního hysterika toužícího po moci.

Jenže Duroyův vztah k dalším dvěma milenkám podporuje machistické stereotypy. Autoři zobrazují svět smetánky konce devatenáctého století jako takovou sexistickou utopii, která jako by vypadla z mokrých snů Radima Uzla. Neukojené vdané nebo rozvedené paničky v ní jihnou pod nyvým pohledem alfa samce Pattinsona a netouží po ničem jiném, než aby se mohli přitisknout k jeho mladému, pevnému tělu.

Clotilde de Marellová (Christina Ricci) miluje Duroye láskou bezpodmínečnou a nepřestane ho zbožňovat, ani když jí několikrát zradí. A z odkvétající manželky šéfredaktora novin Virginie Waltersové (Kristin Scott Thomasová) udělá tenhle sexuální kanec po pár nocích bezmocně se ponižující stalkerku. Problém ale je, že Duroyova postava, jejíž sociální inteligence je v románu zcela zřetelná, působí ve filmu jen jako nesympatický hlupák.

Parazit, nebo hrdina?

Na Robertu Pattinsonovi je opravdu hodně vidět, že se snaží zbavit image kluka z plakátů ze ságy Stmívání. Nemá ale bohužel charisma ani herecké schopnosti na to, aby vytvořil věrohodnou figuru ze špatně napsané role. Pattinsonovo snaživé ochotnictví přitom chvílemi koresponduje se snaživou přetvářkou jeho postavy, která na veřejnosti také hraje někoho lepšího, než kým je.

Po většinu stopáže ho ale tvůrci vykreslují jako neodolatelný objekt touhy a docela neproblematického týpka, který se prostě jenom pohybuje jako ryba ve vodě v prostředí, v němž vládnou intriky, sex a peníze. Je schopný manipulátor a ničitel lidských osudů Georges Duroy společenský parazit nebo typický hrdina doby, s nímž se dá soucítit, protože není o moc lepší nebo horší než všichni ostatní? Film k tomu vodítko neposkytuje. Docela zajímavé by bylo ale zjistit, co si o tom myslí producent Miláčka Simon Fuller, popkulturní impresário stojící třeba za úspěchem Spice Girls nebo pěvecké frančízy Pop Idol. U něho by si jeden tipnul, že by se v Duroyovi mohl docela vidět.

Problémů je v Miláčkovi víc než dost. Není příliš jasné, o čem film chce být. Autorské duo celkem věrně kopíruje osnovu knihy, načrtává ale příliš moc dějových linek na to, aby se nějakému aspektu příběhu mohl snímek věnovat do hloubky. Dialogy jsou často patetické a hercům někdy nejdou moc přes ústa. Ale to, že se tvůrci odmítají přiklonit k jasné interpretaci chování hlavní postavy, je alibismus, který celý film potápí nejvíce.

Miláček
Bel Ami
Žánr: Drama, Historický, Romantika