Recenze: Svatá čtveřice jsou tři filmy v jednom

2. 9. 2012 7:53
Spolupráce Jana Hřebejka a Michala Viewegha ani jednomu z nich nesvědčí

Jan Hřebejk si po dramatech Kawasakiho růže a Nevinnost odskočil ke komediální tvorbě. A svého dvorního scenáristu pro tu příležitost nahradil tuzemským nejplodnějším bestselleristou Michalem Vieweghem.

Podle záměru tvůrců a producenta Rudolfa Biermanna měla být Svatá čtveřice lehkonohou letní komedií s pikantním námětem: dva spřátelené partnerské páry se při svém pobytu na karibském ostrově rozhodnou osvěžit nudu dlouholetého intimního soužití sexem ve čtyřce. I přes relativní vnějškovou otevřenost v sexuálních scénách jde o film až trestuhodně nevzrušivý.

Trapno versus lascivita

Za pocit, že téměř všechno se v tomhle řídkém příběhu míjí diváckým účinkem, může do velké míry nekompatibilita autorských rukopisů režiséra a scenáristy. Hřebejk v poslední době směřuje k civilnímu realismu, alespoň co se obrazového pojetí a vedení herců týče. V rozhovorech se neskrývá obdivem k britským autorům sociálního realismu jako je Mike Leigh nebo Ken Loach a po jejich vzoru se snaží své herce přinutit k projevu bez manýr a přehrávání.

Hřebejk velmi rád pracuje s trapnem jako s jednou ze základních konstant mezilidské komunikace. Jeho trademarkem jsou hromadné interiérové scény většinou u jídelního stolu, v nichž dochází k nečekané konfrontaci a vycházejí najevo různá tajemství. I ve Svaté čtveřici jsou tři takové hromadné odhalující scény, v nichž trapno stříká proudem a komický efekt se snoubí s pocitem studu za postavy a dění na plátně. Kdyby si celý film držel podobný tón, mohla z něj být správně zcyničtělá černá komedie ve skandinávském stylu.

Jenže v úplném kontrastu k Hřebejkovu tragikomickému naladění je prvoplánově lascivní scénář Michala Viewegha. Zatímco Hřebejka by evidentně bavilo prozkoumávat projevy studu a nejistoty v situaci, kdy si kamarádi mezi sebou nezávazně prostřídají partnerky, Viewegh je prostě Nestyda. Jeho příběh je nereálná a utopická libertinská fantazie o nevěře bez následků.

V některých recenzích se hovoří o nepropracované historce bakalářského formátu a je to bohužel přesné. Subzápletka s plotem, který rodiče (Luděk Munzar a Jana Gýrová) jednoho z hrdinů nechají v době karibského pobytu postavit mezi pozemky obou spřátelených rodin, jako by vypadla z análů normalizačního cyklu povídek napsaných životem.

Postavy jsou charakterizované hlavně a v podstatě jenom ve vztahu k ústřednímu lechtivému tématu, kterým je výměna manželek (a manželů). Dita (Viktorie Čermáková) se se svým manželem nudí a ráda by si grupáč vyzkoušela, Marie (Marika Procházková) je pobožná a ostýchá se. Ondra (Hynek Čermák) dělá machra, ale vskrytu duše žárlí a Vítek má vše na háku. Aby ne, když disponuje vypracovaným elektrikářským tělem Jiřího Langmajera, kterého tvůrci obdařili z nějakého zvláštního důvodu obzvlášť slizkým pornografickým retroknírkem.

Co je tvoje, to je moje

Člověk by z takto rozehrané situace čekal vytěžit alespoň nějaké drama, ale ono se až na pár dějových škobrtanců nekoná. Všechno tak nějak bezproblémově ústí do selanky vyjádřené sloganem „co je tvoje, to je moje", který v ústřední písni zpívá kapela Eggnoise.

Ta obstarává písničkový podklad k asi nejvíc iritujícím pasážím filmu: nadužívaným videoklipovým montážím, v nichž se hrdinové nejčastěji projíždějí po ostrově a všechno to s citem pro jeho krásu fotogenicky snímá kamera Martina Šáchy. Tyhle klipy, které povětšinou nijak neposouvají děj, musí působit i na docela naivního diváka jako průhledná vata, která má natáhnout stopáž.

Na Svatou čtveřici je těžké se emociálně napojit už jen proto, že je tak stylisticky nekonzistentní. Nabízí tři filmy v jednom. Vztahovou tragikomedii, páralovsky laděnou pohádku pro proutníky, kteří mluví o stereotypu manželské erotiky, aby si ospravedlnili své nutkání podvádět, a pohodový letní bedekr z romantického ostrova.

Dějové obroušení konfliktních hran ztěžuje identifikaci s postavami, které spíše než charaktery z masa a kostí připomínají jednostrunně napsané figurky na šachovnici nepříliš věrohodného syžetu. Je to škoda, protože herecké výkony celé ústřední čtveřice jsou nejlepším elementem filmu.

Jan Hřebejk říká, že chtěl natočit jednoduchou komedii pro masy, ale právě v tom se podle mého subjektivního pocitu nejvíc trefuje mimo mísu. Koneckonců i spolehlivý publicistický barometr vkusu průměrného diváka Mirka Spáčilová tentokrát napálila Čtveřici pouhých dvacet procent.

Vieweghovu sitcomovou, hláškařskou poetiku zcizuje režisér dokumentární civilností, čímž ji občas zbavuje i toho laciného, ale přece jenom humoru. Na druhou stranu ale látce nevzdoruje natolik, aby jí vtiskl svůj vlastní výrazný názor. Jiří Vejdělek by s tímhle materiálem naložil lépe. Jan Hřebejk by si měl přiznat po druhém filmu podle Viewegha, že jejich vzájemná tvůrčí spolupráce ani jednomu z nich příliš nesvědčí.

Svatá čtveřice
Žánr: Komedie, Romantika
Režie: Jan Hřebejk
Obsazení: Jiří Langmajer, Marika Procházková, Hynek Čermák, Viktorie Čermáková, Luděk Munzar, Jana Gýrová, Valerie Šámalová, Jenovéfa Boková, Gregor Bauer, Barbora Poláková
Délka: 78 min
Premiéra ČR: 23.08.2012

před 28 minutami

Křeslo v britském parlamentu po doplňovacích volbách získali konzervativci

Křeslo v britském parlamentu ve čtvrtečních doplňovacích volbách v severoanglickém Hartlepoolu získala kandidátka Konzervativní strany Jill Mortimerová. Informoval o tom zpravodajský server BBC. Je to poprvé, co konzervativci v tomto tradičně levicovém volebním obvodu zvítězili.

Mortimerová v Hartlepoolu, jednom z nejchudších anglických měst, a jeho okolí získala 52 procent (přes 15 500) hlasů, kandidát opoziční Labouristické strany 29 procent (okolo 8500 hlasů). O křeslo se celkem ucházelo 16 politiků. "Labouristé příliš dlouho Hartlepool považovali za samozřejmost… Lidé už toho mají dost. A nyní skrze tyto výsledky promluvili a dali najevo, že je čas na změnu," uvedla Mortimerová, která zveřejněné výsledky označila za "historické".

Analytik BBC Chris Mason výsledek nazval zemětřesením, které sice nezmění poměr sil v parlamentu, zato změní náladu. Prohra labouristů podle něj povede k vzájemnému obviňování uvnitř britské levice. Konzervativní premiér Boris Johnson má po předloňských volbách v parlamentu pohodlnou většinu.

před 40 minutami

Twitter zablokoval účet, který na platformě sdílel Trumpova vyjádření

Sociální síť twitter zablokovala účet, který sdílel příspěvky, jež začal před několika dny zveřejňovat na svých webových stránkách americký exprezident Donald Trump. Ten byl přitom z twitteru nadobro vykázán letos v lednu, když vyjádřil podporu svým přívržencům, kteří násilně vtrhli do budovy Kongresu. Mluvčí twitteru uvedla, že účet porušil pravidla společnosti ohledně obcházení zákazů. Server BBC však napsal, že Trumpova sdělení na twitteru sdílí nadále řada dalších podobných účtů.

Zablokovaný účet nesl název @DJTDesk a jeho popisek zněl "příspěvky kopírované (…) jménem 45. prezidenta Spojených států. Původně napsané přes DonaldJTrump/Desk".

Trump v úterý představil novou sekci na svých stránkách, kam posílá svoje krátká vyjádření, jež nese název "ze stolu Donalda J. Trumpa" (From the Desk of Donald J. Trump). Vzhled stránky i formát jeho sdělení je podobný twitteru, uživatelé však nemohou na jeho příspěvky nijak reagovat. Mají však možnost je pomocí dvou tlačítek sdílet na twitteru i na facebooku, kde jsou Trumpovy účty rovněž pozastaveny.

před 48 minutami

Čína vypustila poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země

Čína vypustila do vzduchu poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země dohromady. V roce 2019, ze kdy jsou poslední vyhodnocené údaje, jich z této země pocházela více než čtvrtina. Vyplývá to z nové studie, kterou zveřejnil americký institut Rhodium Group.

Nejlidnatější země světa přispěla v roce 2019 k celosvětovým emisím ekvivalentů CO2 sama 27 procenty, odhaduje americká společnost. Spojené státy na druhém místě byly zodpovědné jen za 11 procent skleníkových plynů a třetí Indie za 6,6 procenta emisí. Ještě o dvě desetiny procentního bodu méně činil příspěvek Evropské unie na čtvrtém místě.

Podle studie vypustila Čína do vzduchu více než 14 gigatun (jedna gigatuna je miliarda tun) ekvivalentu CO2. Ve srovnání s rokem 1990 je to trojnásobek, a za uplynulé desetiletí nárůst o 25 procent. Celosvětově se emise skleníkových plynů v roce 2019 zvýšily o 11,4 procenta na 52 miliard tun.