Recenze: Sranda musí bejt, i kdyby lotra fotra věšeli!

Jan Bušta
9. 1. 2011 10:00
Ze třetího dílu komediální série je herecká trafika
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Český distribuční název třetího dílu lehce ostřejší rodinné komedie je dokonalým zástupným obrazem směřování celé série. Toho, jak se několikerým omletím téhož nápadu ztrácí původní „kvality" jeho humoru, respektive vše nabývá čím dál křečovitější a bizarnější podoby.

„Překlad" názvu prvního filmu (v originále Meet the Parents) byl relativně hravá, žánrově i obsahově přiléhavá a na svou cílovku fungující říkačka Fotr je lotr. Titul druhého dílu (Jeho fotr, to je lotr! alias Meet the Fockers) už evidentně sváděl bitvu, jak udržet značku i rým - přesto se mu stále dařilo přímočaře okomentovat obsah.

Foto: Aktuálně.cz

U prozatímního závěru série (Little Fockers - v češtině Fotři jsou lotři) už je cítit jen krkolomná spekulace, která s konkrétním obsahem filmu souvisí pouze asociačně; nadto bych tipoval, že jde o zamítnutého kandidáta na název dvojky.

A ať máme formality z krku: Fotři jsou lotři celkem nepřekvapivě působí jako nadbytečný datadisk k předchozím filmům. Jakékoli případné pokračování by už mělo problém nejen s českým názvem - nabízí se Jejich fotři, to jsou lotři! -  ale i s prostou obhajobou existence, která by zněla jinak než „tohle zase nakrmí celý štáb do další fachy".

Postavy jsou herci

Celá trilogie byla od zárodku postavena na dvou ingrediencích. Vtipy a „urban legends" o šílených tchánech se opřely o hereckou historii Roberta De Nira - tedy tu její část, která ho představila jako lehce vyšinutého hyperaktivního drsoně,  jakým je např. většina jeho postav u Martina Scorseseho.

Foto: Aktuálně.cz

Humor je tedy  přivoláván jak zveličením stereotypu „ze života", tak toho popkulturního. Agent CIA v důchodu Jack Barnes má být pro alespoň trochu poučenějšími diváky vnímán jako „De Niro parodující image, v jaké ho máme rádi".

A zábavnost očistce, v němž se ocitá potenciální zeťák Gaylord „Greg" Yebal v podání Bena Stillera, spočívá z velké části i v tom, že je snadné si s odstupem představit, jak se při natáčení asi bavili sami herci a členové štábu. Chybí jen důkaz v podobě dušeného vyprsknutí zpoza záběru.

Aby byla zábava té partičky ještě větší, ve druhé části se k tomu večírku za peníze studia připojili ještě další zasloužilí Hollywooďani - Dustin Hoffman a Barbra Streissandová v roli starýchYebalů. Přičemž samozřejmě opět nejde o vciťování a metodu, ale o jakési „aurické bytí" samého herce, které spolehlivě přehluší jejich tezovité role nadržených geronto-hippíků.  

Tudíž ani nepřekvapí, že tenhle „dokument" o tom, jak si herci užívají role, je navíc snímán v duchu sitcomového standardu převážně v „polo-záběrech" (polodetailech a polocelcích), které jsou zpravidla ideální pro zachycování „herectví".

Foto: Aktuálně.cz

Herec se nemusí bát dělat větší gesta, zároveň není nezbytné pracovat s nějakou přílišnou jemností v mimice, a přitom má jistotu, že kamera nebude nikdy tak daleko, aby na jeho výkon „nebylo vidět". 

Jeho režisér, to je režisér!

Trojka si bere předchozími filmy vyčerpaný koncept - viděli jsme už obě rodiny a Gaylordovy děti za sebou nikdy nebudou mít charisma a kariéru představitelů biologických i přiženěných rodičů. Jediné, čím ho může obohatit, je účast ještě dalších hereckých hvězd. Tentokrát nezávislejších (Harvey Keitel), vyšeptalejších (Laura Dernová) a špatně hrajících i v nastavených podmínkách „ne-hraní" (Jessica Alba) - až se ty výstupy začínají blížit zážitku ze sledování defilé svatých na orloji.

Přitom např. Keitel je ve filmu jen proto, aby se jeho postava laxního řemeslníka mohla v jedné scéně (a ještě dost nevinně) střetnout s De Nirovým Burnsem. „Jako za starých časů u Martina, kluci," měl by si cílový divák utřít slzu stékající přes lehce nostalgický úsměv. Kde je ale příběh, kde režie…

Foto: Aktuálně.cz

A propos, že byl vyměněn režisér a „powersovského" Jaye Roache nahradil univerzální řemeslník Paul Weitz, který po tvůrčím odloučení od bratra Chrise stále ne a ne narazit na hitovku, to valná většina diváků pravděpodobně ani nezaznamená. Někde se tlačí na pilu lehce míň, někde lehce víc, ale výsledek je totožný v tom, že postrádá cokoli pamětihodného. Jediný výraznější posun nastal ve vyprávěcí struktuře, která se oproti předchozím částem ještě okázaleji rozpadá a drolí na jednotlivosti.

Čili story tom jak se Jack rozhodne udělat z nezdárného zetě Yebkmotra (v originále Goodfocker) alias novou  hlavu klanu a do toho se nakupí narozeninová oslava vnoučat, rekonstrukce domu, Gregova údajná nevěra s dealerkou „viagry pro kardiaky", Yebal st. učící se ve Španělsku sambu… vlastně ani nemá cenu převyprávět. Tedy mohla by zabrat třeba půl recenze, ale nedozvíte se víc než z tohoto skromného itineráře situací.

Eroze se samozřejmě dotkla i charakterů postav, soudržných dosud alespoň v karikaturní škatuli. Dostatečně neusměrňovaní herci si radostně improvizují a blbnou a je jim úplně jedno, jestli se figura chová na dvě minuty zcela proti své dva filmy budované osobnosti; sranda musí bejt, i kdyby lotra fotra věšeli!

Geny jsou degeni

Onen rozklad, který se v celistvém pohledu stává hlavním rysem celé trilogie, je nakonec - předpokládám, že nechtěnou - metaforickou glosou k americké společnosti a rodině, kterou lze z lotrovských fotrů vyčíst. Celý film je skrze ni možné vnímat jako apokalyptickou zprávu o tom, jak (euro)americká civilizace směřuje k nezvratné degeneraci.

Vyprávění, kterak patriarcha rodu, protřelý válečník (genealogií pravděpodobně Ir - Burns) skříží své geny skrze dceru s rodinou budižkničemů (a tady naprosto neutrálně konstatuji fakt, že nadto ještě židovského původu - Yebalové), popisuje vlastně, jak dochází k oslabení celého národa.

Pomyslné předání Jackova rodinného žezla Gaylordovi, což je zřejmě jediná skutečně podstatná část zápletky, symbolizuje konec starého uspořádání, v němž vládl přísný, ale spravedlivý řád, a počátek éry „tekutých" hodnot, kterým se chtě nechtě musejí přizpůsobit i staří republikánští pardálové.

Konec boje s problémy, které nám způsobují nepřátelé, a začátek vnitřních nepokojů, které si skrze svou zmatenost z „přílišné svobody" uštědřujeme sami. Tenhle film nakonec ukazuje nejtruchlivější vítězství liberalismu, jaké jsem v poslední době viděl. Kdo by to byl čekal od třetího dílu vánočních komedií!

"A zasmál ses aspoň?", zeptala se mě po dočtení téhle recenze moje žena. "Ale jo," uchechtnu se při vzpomínce na adrenalinovou injekci v Jackově/De Nirově zerektovaném penisu!

Fotři jsou lotři
Little Fockers
Žánr: Komedie
Režie: Paul Weitz
Obsazení: Robert De Niro, Ben Stiller, Owen Wilson, Dustin Hoffman, Barbra Streisand, Blythe Danner, Teri Polo, Jessica Alba, Laura Dern, Kevin Hart, Daisy Tahan, Colin Baiocchi, Thomas McCarthy, Harvey Keitel, Yul Vazquez, John Di Maggio, Robert Miano ad.
Délka: 98 minut
Premiéra ČR: 23.12.2010
 

Právě se děje

Další zprávy