Recenze: Seriál Single Lady s Janou Plodkovou neví, co chce od života ani od diváků

9. 5. 2017 10:58
Tvůrci povedeného filmu Rozkoš v čele s režisérkou Jitkou Rudolfovou se opět dal dohromady, tentokrát pro internetovou televizi Playtvak. Seriál Single Lady s Janou Plodkovou však dopadá neslavně. Nejasný koncept a špatně rozvinutá hlavní role po čtyřech epizodách nedávají moc důvodů seriálu dál věřit.
Single Lady Jana Plodková.
Single Lady Jana Plodková. | Foto: Mojmír Bureš

Tým režisérky a scenáristky Jitky Rudolfové přišel v roce 2013 se snímkem Rozkoš s Janou Plodkovou v hlavní roli. Širší veřejnost i kritika ho sice přehlédli, (pozornosti se tenkrát těšil Hořící keř), řemeslně i vypravěčsky však šlo o nezvykle vyspělé dílo.

Po čtyřech letech dostali nadějní filmaři díky internetové televizi Playtvak možnost znovu spojit síly. Sledují eskapády ředitelky hudební stanice Óčko Sabiny (stejně jako Playtvak součást mediálního domu Mafra), opět s tváří Jany Plodkové. Venku jsou již čtyři epizody, ale bohužel se zdá, že prvotní zklamané reakce byly na místě.

Co tam dělá?

Atraktivní prostředí televize Óčko je nakonec tou nejhůře využitou částí námětu, předně v důsledku špatného vykreslení pracovního "terénu". Není ani jasné, co vlastně Plodková jako ředitelka dělá, a pokud zrovna něco dělá, není jasné proč.

Hned v prvním dílu chce například tým Óčka obsadit na post moderátora svého pořadu youtubera. Plodková to označí za nesmysl a youtubery za parazity mediálního prostředí. Epizoda však končí, aniž by se k tomuto tématu vrátila, a neukáže, jestli hrdinka ustoupila tlaku, nebo našla lepší řešení.

Vzniklý konflikt nedojde katarze a divák jeho prostřednictvím nemá šanci protagonistku pochopit. Proč šéfuje týmu mainstreamové hudební televize, když se jí protiví mainstreamová zábava? Jak si při vší negaci udržuje pozici? Jak pod jejím vedením televize vypadá? Těžko se věří, že by Óčko pod vedením této šéfové bylo stejné jako Óčko v našem světě.

Dělat si srandu z politiků mě baví, tvůrcům v Česku ale chybí odvaha, proto je satiry málo, doba je citlivá a nervózní, říká herečka Jana Plodková.
20:16
Dělat si srandu z politiků mě baví, tvůrcům v Česku ale chybí odvaha, proto je satiry málo, doba je citlivá a nervózní, říká herečka Jana Plodková. | Video: Daniela Drtinová

Ve třetím dílu omylem v živém přenosu sprostě nadává na hosta pořadu, aniž by to pro ni mělo jakékoliv následky. Obecně se zdá, že se pohybuje v prostředí, do nějž nepatří, toto prostředí na ni nereaguje a postava tak zůstává vágní a nedefinovaná. To může být skvělý námět pro artové existenciální drama Michelangela Antonioniho, hůř se však takový koncept obhajuje u anekdotického internetového seriálu.

Měla být blbá

Zmatení dokončuje i určité vnitřní pnutí v rozvržení Sabinina chování, které mnohdy vykazuje známky neempatie, lehkomyslnosti, náladovosti, škodolibosti a dětinskosti. Ještě výraznější jsou tyto vlastnosti ve scénách z osobního života, z nějž divák nevidí nic jiného než opilecká dobrodružství. Jako by veškerý svůj volný čas trávila v barech. Nicméně Plodková postavu šéfové ztvárňuje do značné míry inteligentně, jako o kus hlubšího člověka, než by se v takovém případě zdálo přesvědčivé.

Single Lady by paradoxně mnohem lépe fungovala, kdyby protagonistka byla otevřeně "blbá". Její pasivní plavba světem naplněná jen vyhlídkou na další večer, kdy se zpije pod obraz a osouloží prvního alespoň trochu pohledného muže, by pak dávala smysl.

Jistě je chvályhodné natočit dílo se silnou ženskou figurou v čele. Tím spíš po masovém úspěchu filmů jako Teorie tygra a Padesátka, v nichž mají ženy otevřeně podřadnou roli. Jenže když jsou v Single Lady výstupy této "silné ženské figury" stejné, jako kdyby šlo o stereotyp z druhořadé komedie, vzniká dojem, jaký asi Rudolfová nezamýšlela.

Single Lady nemá tvar ani chuť, epizody přicházejí a odcházejí a po čtyřech dílech dokonce není jasné, o jaký jde vlastně žánr. Na opravdové drama jsou vztahy mezi postavami příliš nerozvinuté a na komedii je zde relativně málo humoru.

Single Lady není trapná, jak by námět "humorné příhody bulvární mediální lvice" vybízel. Pracovali na ní schopní tvůrci a Jitka Rudolfová se zřejmě snažila najít poctivý kompromis mezi mainstreamovým tématem a vlastní uměleckou vizí. Vnímat ho ovšem lze jen jako kusé nenavazující scény, jež táhne charisma Plodkové. Chybí koncept, timing a přesnost, nutné pro krátký formát. Zbývá čtvrthodina tápání týdně, občas proložená povedeným gagem.

Aktualizováno před 3 hodinami

Summit EU se shodl na dosažení klimatické neutrality do roku 2050

Lídři zemí Evropské unie se dnes po dlouhém vyjednávání shodli, že EU bude do poloviny století klimaticky neutrální. Informoval o tom předseda Evropské rady Charles Michel. Podle informací ČTK obsahují závěry zmínku o jaderné energii jako součásti energetického mixu, kterou prosazovalo Česko. Dočasnou výjimku si podle diplomatických zdrojů vyjednalo Polsko.

Summit projednal víceletý rozpočet EU, shodu nenašel

Evropští lídři ve čtvrtek na bruselském summitu projednali návrh příštího víceletého rozpočtu Evropské unie. K textu předloženému finským předsednictvím má většina unijních zemí připomínky a k jednání se chtějí vrátit počátkem příštího roku. Podle informací ČTK uvažuje předseda Evropské rady Charles Michel o svolání mimořádného summitu na únor.

Prezidenti a premiéři se k otázce rozpočtu na období 2021 až 2027 dostali po neúspěšném podvečerním vyjednávání o klimatických závazcích. Na stole měli návrh, který již po zveřejnění sklidil kritiku od Evropské komise i většiny členských států. Finský text počítá s celkovým objemem rozpočtu ve výši 1,07 procenta hrubého národního důchodu (HND) EU. Zatímco komisi, která navrhovala 1,11 procenta, se nelíbí snížení celkového objemu rozpočtu, státy střední a jižní Evropy jsou rozladěny zejména poklesem peněz pro strukturální fondy. Západoevropské země pak namítají, že by se měl rozpočet i vzhledem k odchodu Británie jako čistého plátce snížit až na jedno procento.

Lídři EU se shodli na prodloužení sankcí vůči Rusku

Prezidenti a premiéři zemí Evropské unie se dnes jednomyslně shodli na půlročním prodloužení hospodářských sankcí vůči Rusku. Oznámil to mluvčí předsedy Evropské rady Barend Leyts. Podle unijních lídrů Moskva stále nedodržuje mírové dohody z Minsku, které se týkají východu Ukrajiny ovládaného od roku 2014 separatisty a jejichž naplnění je podmínkou pro zrušení postihů.

Německá kancléřka Angela Merkelová a francouzský prezident Emmanuel Macron informovali své kolegy o výsledcích pondělní pařížské vrcholné schůzky. Takzvaná normandská čtyřka tvořená ještě ruským prezidentem Vladimirem Putinem a jeho ukrajinským protějškem Volodymyrem Zelenským se v Paříži nedokázala shodnout na ukončení konfliktu na východě Ukrajiny. V oblasti Donbasu za více než pět let bojů mezi vojsky prozápadní vlády v Kyjevě a separatisty podporovanými Kremlem zemřelo na 13 000 lidí.