Recenze: Seriál o Picassovi s Banderasem je poctivý, avšak připomíná zfilmované encyklopedické heslo

Tomáš Seidl Tomáš Seidl
22. 4. 2018 12:27
Vzdělávací přínos hraného seriálu o malíři Pablu Picassovi je nezpochybnitelný, jako kubisticky roztříštěný portrét ale postrádá uhrančivější barvy i odvážnější tahy štětcem.
Dospělého Picassa v seriálu ztvárnil Antonio Banderas.
Dospělého Picassa v seriálu ztvárnil Antonio Banderas. | Foto: National Geographic

"Stačilo, aby se něčeho dotkl, a bylo z toho umělecké dílo," prohlásil výtvarník Alberto Giacometti o svém španělském kolegovi Pablu Picassovi.

Životopisný seriál Génius: Picasso, jehož první dvě části dnes večer na svém televizním kanálu uvede společnost National Geographic, dává těm slovům za pravdu. Spoluzakladatele kubismu a jednoho z nejvlivnějších umělců dvacátého století v desetidílné sérii ztělesnila španělská filmová hvězda Antonio Banderas.

Druhá řada antologie Génius navazuje na loňského předchůdce, který byl nominován na deset televizních cen Emmy a přibližoval život a dílo fyzika Alberta Einsteina.

Podobně jako nonkonformní autor obecné teorie relativity také Picasso nahlížel svět nekonvenčním způsobem, bořil ustálená pravidla a zároveň se vyrovnával s bouřlivými dějinnými událostmi. A stejně jako u Einsteina rovněž v životě Picassa hrály klíčovou roli ženy.

Po vzoru první řady seriál Génius: Picasso paralelně prolíná dvě chronologicky se rozvíjející časové linie. Ta první začíná roku 1881 v Málaze, kde se budoucí, nevídaně plodný umělec narodil. Poté jej zachycuje jako talentovaného, avšak nedisciplinovaného a vzpurného studenta, jenž od útlého věku prokazoval cit, zručnost i vášeň pro umění.

Od mládí se Picasso toužil stát slavným malířem, osobitý styl však teprve hledal.

Druhá časová rovina přeskakuje do roku 1937, kdy pětapadesátiletý nešťastně ženatý Picasso navštěvuje svoji dlouholetou milenku Marii-Thérèsu Walterovou už spíše jen jako matku jejich dcerky Mayi. Tou dobou se Picassovou múzou stala excentrická francouzská intelektuálka, fotografka a malířka Dora Maarová, jejímž prostřednictvím byl umělec konfrontován s narůstající hrozbou fašismu ve Španělsku.

Ačkoli se v boji proti generálu Francovi malíř dříve odmítl angažovat, po nacistickém bombardování baskického městečka Guernica začal pracovat na monumentálním obrazu téhož jména, který se stal nadčasovým univerzálním symbolem válečných hrůz.

První dva díly seriálu odvysílá National Geographic v neděli ve 20 hodin. | Video: National Geographic

Série Génius: Picasso, jejímž hlavním scénáristou a režisérem je producent Ken Biller, v rychlém sledu zaznamenává mezníky v malířově osobním i uměleckém životě. "Mladistvá" linie vyobrazuje především Picassův tvůrčí vývoj i stádia, jimiž prošel v umělecko-bohémském prostředí Paříže a která budou posléze nazývána modernistické, modré, růžové, africké, kubistické, neoklasicistní a surrealistické období.

Tato část seriálu přibližuje i výtvarníkův vztah s modelkou Fernande Olivierovou, kterou zpodobnil na mnoha obrazech vytvořených v prvních letech dvacátého století.

Pozdější časová rovina nastoluje odlišná témata. Zamýšlí se nad otázkami, jaká je role umělce v době válečného běsnění a jestli má právo zůstat navzdory své prominentní společenské pozici nestranný, nebo zda se stane bojovníkem ozbrojeným štětcem a paletou s barvami. O Picassovi se tradovalo, že jediné války, do nichž vytáhl, byly ty proti konvencím v umění.

Velký důraz je kladen na Picassovo soukromí a jeho osudové ženy, které až "drákulovsky" vysával. Ze vzruchů plynoucích z mnohoženství čerpal energii k umělecké tvorbě.

Foto: National Geographic

Mezi múzy patřila i mladá studentka umění Françoise Gilotová, s níž se Picasso seznámil ještě během druhé světové války. Stala se jedinou z mnoha jeho milenek, která se dokázala vymanit z malířova - vůči ženám až tyranského - područí.

Této etapě umělcova života se ostatně věnovalo i celovečerní psychologické drama Přežila jsem Picassa, jejž roku 1996 natočil James Ivory.

Vzhledem k široké výseči z umělcova života se do postavy Picassa - znovu stejně jako v sérii o Einsteinovi - převtělili dva herci. Zatímco v mládí jej hraje impulzivní Alex Rich, ve zralém věku jej ztvárnil Antonio Banderas, který je rovněž rodákem ze španělského města Málaga.

Rozporuplnost malířovy sebestředné osobnosti, omámené vlastním sebevědomím i genialitou, se však přesvědčivěji podařilo vystihnout Anthonymu Hopkinsovi v titulní roli dramatu Přežila jsem Picassa.

Tvůrci seriálu se snaží také poodhalit tajemství vzniku malířova fascinujícího díla. A to především v klipově sestříhané sekvenci věnované jeho nejslavnějšímu obrazu Guernica, který tenkrát fotograficky zdokumentovala Dora Maarová. Scéna je to efektní, podstaty umělcovy geniality se ale střídmějšími prostředky důsledněji dotkl pamětihodný dokument Tajemný Picasso, který v roce 1956 natočil režisér Henri-Georges Clouzot s kameramanem Claudem Renoirem, vnukem impresionisty Augusta Renoira.

Génius: Picasso

Snímek ze seriálu Génius: Picasso

National Geographic, 2018
Premiéra 22. dubna ve 20 hodin, další díly každou neděli ve 20 hodin až do 17. června

Vzdělávací přínos série Genius, jejíž třetí řada příští rok přiblíží osobnost anglické spisovatelky Mary Shelleyové, tedy autorky přelomového hororového románu Frankenstein, je nezpochybnitelný. Ambiciózní doku-drama však - soudě po zhlédnutí prvních čtyř dílů - připomíná spíše doslovně zfilmované encyklopedické heslo, v němž jsou chronologicky zpřeházeny odstavce i stránky.

Využití identického vzorce vyprávění, původně vymyšleného pro dramatické zobrazení životních osudů jiné postavy, v případě seriálu o Picassovi vyznívá trochu kontraproduktivně. Neustálé přeskakování mezi dvěma časovými liniemi se podepisuje na nesoudržnosti celku.

Seriálová podobizna Picassa se tak podobá poctivě připravenému, avšak poněkud akademickému a kubisticky roztříštěnému portrétu, který postrádá uhrančivější barvy i odvážnější tahy štětcem.

 

Právě se děje

Další zprávy