Recenze: Serge Gainsbourg hrál žida z plakátu

Kamil Fila Kamil Fila
27. 4. 2010 9:27
Netradiční filmový životopis slavného šansoniéra
Foto: HCE

Recenze – Životopisné filmy o umělcích samy málokdy bývají umělecké, většinou se spoléhají na tradiční vyprávění a informativnost; trochu atraktivnější a zároveň lživější a manipulativnější formou nahrazují dokumenty. Nesnaží se příliš rozluštit tajemství tvorby, ale spíš ukázat, že určitý zbožštěný idol byl také smrtelník a že byl o to víc člověkem, jenž hodně hřešil.

Záměrů, proč točit životopisy, je víc: znovuzpřítomnit určitou dobu, možnost beztrestně ukazovat dekadentní výjevy, protože "tak to přece bylo“ - a jde také o lehký způsob, jak nalézt velký silný příběh a příležitost pro herce předvést celou šíři svého výrazového rejstříku. Mnohdy se přitom zapomíná, v čem byl jedinečný přínos nějakého člověka v dějinách, když z něj uděláme "obyčejného člověka“; jindy naopak vznikne neživotný pomník, kde se potkávají velikáni jako na orloji, který by sestrojil Jára Cimrman.

Foto: HCE

Snímek Serge Gainsbourg (v originále Gainsbourg: Vie héroïque) se od tradičních filmů o hudebnících jako je Ray (2004), Walk The Line (2005) či Edith Piaf (2007) liší tím, že vědomě říká: na tomto hudebníkovi není zajímavá pravda o jeho životě, ale jeho lži.

Nemáme se tedy dobrat konečného kronikářského poznání, spíš zakoušet jistou vizi, jak se takové kroniky píší a jak vznikají mýty a legendy. Vtip je v tom, že film je i v této své metodě poměrně zákeřný a zprvu nečitelný.

Židácký ksicht

Vlastně by to byl skoro normální životopis, kdyby v něm nebyly animované titulky a scénky, kdy vystupují postavy z plakátů. Tyto zvláštně drhnoucí výtvarné prvky se zprvu zdají jen jako otravná kudrlinka na hladkém povrchu vyprávění. Ale posléze proniknou do děje natolik výrazně a vrací se jako nepříjemná recidiva psychického problému hlavního hrdiny, že je vezmeme jako příznak základní povahy díla.

Foto: HCE

Režisér Joann Sfar totiž ve svém filmovém debutu adaptoval vlastní comicsový román a ještě víc zvýraznil motiv Gainsbourgova věčného potýkání se s tím, že si připadal ošklivý. Nešlo jen o běžný komplex z toho, který může mít někdo z velkého nosu či uší. Gainsbourg, který se až ve středním věku stal idolem žen, si od dětství vštípil, že vypadá jako karikatura žida z antisemitských plakátů a až do smrti nenáviděl svůj "židácký ksicht“.

Film a comics reflektují tohle zhnusení sebou samým na více úrovních. Jednak v životě tohoto slavného šansoniéra a hudebního skladatele na úplné minimum potlačuje natáčení filmů a práci pro film (Gainsbourg přitom složil hudbu k více než 50 snímkům a v 45 sám hrál), naopak je nebývale zdůrazněna jeho raná dráha neúspěšného malíře.

Právě malování je ukázáno jako jeho "špatný talent“, jako nějaké pokřivené vnímání světa. A hlavně z této životní etapy Gainsbourgovi zůstane jeho kreslené alter ego, které má zdůrazněné všechny "židovské“ znaky, ale přitom není žádný ušlápnutý chudák, naopak suverén, který se nenechá nikým omezovat.

Foto: HCE

Tohle temné alter ego mu pak prý našeptávalo dělat spoustu špatností a výtržností. Malý Lucien (ještě než si vzal mužnější pseudonym Serge) si zároveň udělá imaginárního kamaráda z žida-klíštěte z propagandistického plakátu.

U Viana žili trpaslíci

Zatímco v comicsu je ale práce s různými způsoby zobrazení přece jen organičtější, neboť všechno je kresba, ve filmu vyvstanou silné rozdíly v materiálu mezi animací, mezi živými lidmi a pak taky loutkami (maskami). Celý dojem je posílen i tím, Gainsbourg byl ve Francii velmi populární jako jeden z Gumáků, což na konci ostatně zazní.

Zkrátka vše tu směřuje k co nevýraznější konfrontaci skutečného-živého Gainsbourga s jeho různými karikaturami, ale přitom je jasné, že i to, co z jeho života vidíme, jsou oživená tabla z dobových záznamů. (Pokud si dáte malinko práci a prokoušete se k nim na internetu, pobaví vás, jak pečlivě je v hrané verzi vše rekonstruováno.)

Foto: HCE

Má to svůj smysl jako politické gesto – Gainsbourg coby rebel (někdy odvážný a spravedlivý, jindy jen oplzlý a sjetý) vyvolával mezi běžnými Francouzi i v tisku ohlasy typu "antisemitismus je vždycky někým vyprovokován a jsou to právě tyhle typy židů jako on". Jenomže když někdo vezme karikaturu za svou a udělá z ní něco na způsob comicsového supermana, tak na něj nemůžou. Komplex méněcennosti se přemění ve zdvižený prostředníček.

Popsaný koncept působí ohromně nápaditě a možná vás naladí na mnohem zajímavější film, než jaký vzniknul. Potíž je hlavně v tom, že ony "comicsové vsuvky" vlastně dost zpomalují tempo a jejich úloha je zpočátku nejasná.

Pokud se zobrazí jedno médium v jiném médiu, nemusí jít automaticky o něco obohacujícího, v mnoha případech zůstávají některé scény jen bizarní a nevysvětlitelné (např. Gainsbourg přichází do bytu Borise Viana, kde jsou v regálech živí trpaslíci) - přičemž pokud nejste dokonale obeznámeni s Gainsbourovým životem, ani nevíte, čeho by měl určitý výjev být reflexí a parafrází.

Dějiny kinematografie

Foto: HCE

Podobně z tempa vyhozené a stylově rozhárané filmy točí i jiný francouzský comicsový autor Enki Bilal (Bunker Palace Hôtel, Tykho Moon, Immortel), a co se týče mnohosti identit a práce s autorskými mýty, je ještě mnohorozměrnější a hůře čitelný snímek Todda Haynese Bob Dylan – Šest tváří.

Přiznám se dokonce, že jsem někdy ve třetině měl chuť z Gainsbourga odejít, jak mi připadal celý ten nápad s "židovskými ksichty“ otravný, a nezabránilo by mi v tom ani vědomí, že Sfar má židovství jako jedno ze svých ústředních témat mnoha jiných comicsů a že bych si měl rozšířit obzory.

Ale pak se odpor najednou prolomil, když mi došlo, že film má stejně různorodý styl, jako byl Gainsbourg žánrově přelétavý a nezařaditelný hudebník. Ale především – film se stylově vyvíjí a lehce kopíruje i vývoj kinematografie, čili po těžkopádných 30. až 50. letech, kde převládají příliš konvenční způsoby vyprávění a náhlé expresivní umělecké prvky, nastoupí rozevlátá a uvolněná 60. léta a pak dekadence 70. a 80. let, kde je nejdůležitější pocitová atmosféra.

Ne, že by šlo dějiny 20. století a kinematografie popsat takto jednoduše, ale film se rozhodně v průběhu času odlehčuje, zbavuje sešněrovanosti a učí se provokovat stejně jako Gainsbourg.

Objevíme u něj křehkost i komediální vlohy. Zjistíme, že bojoval se špatným svědomím Francie, ať už se týkalo koloniální minulosti nebo skrytého antisemitismu, ale sám byl zároveň šovinista a sexistický macho.

Nelze než vyjádřit obdiv herci Ericu Elmosinovi, že ve svých 44 letech zvládl Gainsbourga ztvárnit od jeho raných třiceti až do smrti – jde o výkon z rodu životních, pohlcujících a totálně přesvědčivých.

Jen se trochu bojím, že mýtus jménem Serge Gainsbourg se tímto dílem pouze zdánlivě složitě rekonstruuje, ale ve skutečnosti se tu pořád podléhá všem základním klišé o umělci jako hříšníkovi, který hřeší tak moc proto, že to za nás ty běžné smrtelníky přece musí někdo oddřít.

Serge Gainsbourg
Gainsbourg (Vie héroďque)
Žánr: Drama, Hudební
Režie: Joann Sfar
Obsazení: Eric Elmosnino, Mylčne Jampanoď, Laetitia Casta, Lucy Gordon, Anna Mouglalis, Yolande Moreau, Sara Forestier ad.
Délka: 130 minut
Premiéra ČR: 22.04.2010
 

Právě se děje

Další zprávy