Recenze: Sci-fi Život nezmění kinematografii ani váš život. Přesto nabízí příjemný zážitek

24. 3. 2017 8:59
Přímočarý vesmírný horor Život bude pro jednoho nesnesitelně hloupý, pro druhého sympaticky upřímný. Na plátnech kin se s podobnými béčky v rukou áčkových filmařů už příliš často nesetkáváme a právě v tom spočívá největší klad snímku. Více v recenzi Martina Svobody.
Ukázka ze sci-fi filmu Život | Video: Falcon

Sci-fi Život evokuje už jen svým názvem filozofickou podívanou z ranku Vesmírné odysey, proto je nutné hned zkraje upozornit, že režisér Daniel Espinosa a jeho hvězdný štáb připravili hrdé béčko. Ať už záměrně, či omylem.

Mezinárodní vesmírná stanice ISS zachytí vzorky půdy z Marsu a tým špičkových vědců (Ryan Reynolds, Jake Gyllenhaal, Rebecca Fergusonová) z nich izoluje organickou buňku. Jako by nestačilo, že tím poprvé prokážou život mimo naši planetu, podaří se ji dokonce oživit. Začne se však neuvěřitelně rychle rozmnožovat, až z ní vyroste tvor ohrožující nejen astronauty, ale i celý svět.

Berte, nebo nechte ležet

Divák má dvě možnosti. Buď může kroutit hlavou nad nesmyslným chováním postav, podivným dávkováním informací a odhadnutelností děje, až ho bude bolet krk, nebo to vše přijme a snímek si jednoduše užije. Oboje je podobně legitimní přístup.

Bezelstná přímočarost Života se však v dnešní době vlastně rovná odvaze. Přesycená americká popkultura jako by už nedokázala nabízet jednoduché podívané, musí být "meta", sebeuvědomělá, nejlépe sebeironická. Tento trend symbolizuje především série Rychle a zběsile, ale stejnou tendenci nabízet žánrovou zábavu jen v případě, že dílo zároveň podvrací její zvyklosti, nezapře ani oscarový La La Land.

Může se tedy chystat nová Pobřežní hlídka, ale její tvůrci už od prvních upoutávek dávají najevo, že se neberou vážně, že oživením kultu devadesátých let si dělají z tehdejší doby legraci. Život si z ničeho legraci nedělá, žádná z postav "nepomrkává do kamery", scénář nedává záminky vnímat příběh jakkoliv nadsazeně. Občas dokonce některý hrdina prohodí roztomile vážné poselství. Postavám jde opravdu o krk, opravdu to má být strašidelné. A je.

Život patří mezi filmy, po nichž by se dítěti zdály noční můry ještě dlouhé měsíce, aby v dospělosti na tento zážitek nostalgicky vzpomínalo. Nejde sice o mistrnou hrůzu srovnatelnou s hojně citovaným Vetřelcem, nezničitelná životní forma, jež bez jiného cíle než přežít likviduje vše, co jí přijde do cesty, ale jistě budí respekt.

"Meta" není povinnost

Dosavadní reakce jsou spíš záporné. Často proto, že Život podle diváků nepříjemně vykrádá velké klasiky. Jde o zvláštní situaci, protože když před pár měsíci Damien Chazelle složil již zmíněný La La Land z dějových i vizuálních motivů okoukaných z největších muzikálů, málokdo to považoval za "vykrádání", ale zkrátka za poctu.

Proč stejný odpustek není vystavený Espinosovi? Pravděpodobně opět kvůli chybějící sebeironii. Když La La Land dává najevo, že je umělým filmovým konstruktem, může si zřejmě dovolit "vypůjčovat" odjinud. Když Život svou filmovost nevystavuje podobně hlasitě, možná se jeví, jako by tvůrci očekávali, že si podobnosti s Vetřelcem, Sunshine nebo Gravitací nikdo nevšimne.

Tento předpoklad ale není oprávněný a jen proto, že Život není otevřeně "meta", neznamená, že jím chtějí tvůrci někoho obelhat. Možná zkrátka spoléhají na diváka, jenž pochopí oddanost žánru i bez toho, aby na ni bylo explicitně upozorňováno.

Espinosa jistě není režijní mistr a Rhett Reese ani Paul Wernick nejsou geniální scenáristé, kteří by byli schopni vytvořit dokonalou sci-fi pastiš. Nicméně pěkná audiovizuální stránka, postavy oživené výraznými herci, ochota nabídnout odvážnější hororové scény a rychlé tempo rozumné stopáže dělají ze Života film, který divákův život nezmění a neposune, ale má potenciál ho obohatit o jeden příjemný zážitek.

Hodnocení: 70 %

Diváci budou ohromeni a zděšeni, říkají herci o sci-fi trháku Život | Video: Falcon

Aktualizováno před 3 hodinami

Corbyn by prý při novém referendu o brexitu zůstal neutrální

V případě referenda o brexitové dohodě vyjednané vládou Labouristické strany by její lídr Jeremy Corbyn zaujal neutrální stanovisko a neprosazoval žádnou ze dvou možností. Britský opoziční předák dnes tento svůj záměr potvrdil v debatě s občany, kterou vysílala BBC. Před asi 150 diváků postupně předstoupili lídři čtyř nejsilnějších politických stran a museli se vypořádat s těžkými otázkami i bezprostředními reakcemi publika. Předseda britské vlády Boris Johnson řekl, že bez dokončení brexitu nelze skutečně oživit ekonomiku Británie.

Labourista Corbyn čelí dotazům ohledně svého názoru na vystoupení z Evropské unie dlouhodobě a kvůli nejasným vyjádřením je terčem kritiky a posměchu ze strany vládních konzervativců. Ačkoli dnes neřekl, zda odchod své země z EU v principu podporuje, či nikoli, podle britských médií poprvé jasně řekl, jak by se zachoval v případě referenda o svém brexitovém plánu.

Neymar se po výletu na Davis cup vrátil do sestavy PSG

Brazilský útočník Neymar se po delší zdravotní pauze vrátil na hřiště, odehrál 65 minut a pomohl fotbalistům Paris St. Germain k domácí ligové výhře 2:0 nad Lille. Obhájci titulu po ní vedou tabulku s náskokem 11 bodů.

Nejdražší hráč světa Neymar nastoupil poprvé od zranění stehna z říjnové reprezentační přípravy. Kouč Thomas Tuchel ho zařadil do základní jedenáctky i přesto, že Neymar v týdnu o své vůli odletěl na finálový turnaj tenisového Davisova poháru. V úterý večer v Madridu sledoval zápas světové jedničky Rafaela Nadala.

Neymar byl na hřišti u obou branek PSG, které v prvním poločase vstřelili Mauro Icardi a Ángel di María. V 65. minutě ho vystřídal Kylian Mbappé.

před 5 hodinami

Americký regulátor označil čínské firmy Huawei a ZTE za ohrožení národní bezpečnosti

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes jednohlasně označila čínské firmy Huawei a ZTE za ohrožení národní bezpečnosti. Největšími klienty těchto firem jsou v USA hlavně venkovští operátoři, kteří při nákupu produktů a služeb Huawei a ZTE nemohou napříště využít prostředky z vládního fondu, jenž má k dispozici 8,5 miliardy dolarů (bezmála 197 miliard Kč). Telekomunikační regulátor navrhuje, aby se čínské vybavení stávajících telekomunikačních sítí nahradilo, informovala agentura Reuters.

Jde o poslední z řady kroků americké vlády, jejichž cílem je zamezit nákupu vybavení od Huawei a ZTE. Konečné nařízení jejich vybavení ze sítí odstranit se podle Reuters očekává nejdříve příští rok. Huawei krok FCC považuje za nezákonný a komisi žádá, aby rozhodnutí "založené na iracionálních spekulacích a dohadech" znovu zvážila.

před 5 hodinami

Airbnb mimo USA a Čínu měla loni zisk 46 milionů USD

Aktivity Airbnb mimo Spojené státy a Čínu loni vykázaly zisk 46,47 milionu USD (1,1 miliardy Kč) ve srovnání se ztrátou 97,22 milionu USD v předchozím roce. Uvádí to zpráva, kterou firma zprostředkovávající ubytování v soukromí předložila úřadům v Irsku a jejíž obsah dnes zveřejnila. Výnosy, které tvoří poplatky vybrané Airbnb, nikoliv celkové peníze vybrané od hostů, se zvýšily o více než 35 procent na 2,42 miliardy USD (56 miliard Kč).