Recenze: Satirický seriál Most! zachycuje nejistotu pod světem českého pivního chlapáctví

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
4. 5. 2018 18:42
Nový televizní seriál od autorů fotbalového Okresního přeboru vyniká dobře odpozorovaným prostředím. Záplavou vulgarismů režisér Jan Prušinovský možná ustanoví veřejnoprávní rekord.
Satirický seriál čelí předsudkům s radostí a slovníkem severočeského dlaždiče.
Satirický seriál čelí předsudkům s radostí a slovníkem severočeského dlaždiče. | Foto: Michaela Buchtová

Zvenku vypadá všelijak, jen ne jako útulná hospůdka. Na svítícím nápisu Severka už září jen prvních pět písmen. Je to příznačné: nový český satirický seriál nazvaný Most! se odehrává na drsném severu, ve městě, které mu dalo jméno. V Mostě není práce, zato spousta času vysedávat v "Severu" a na všechno nadávat. Na Romy, homosexuály, nezaměstnanost i Litvíňáky.

Někdy se to nevyplácí. Hlavní hrdina Luděk to zjistí hned v úvodu tohoto desetidílného seriálu z produkce České televize, jehož první dva díly byly tento týden představeny na novém brněnském festivalu Serial Killer věnovaném seriálové a televizní tvorbě.

Když šéf zjistí, že jeho podřízený na počítači v pracovní době vyřizuje soukromé věci, Luděk se nedá. S bohorovným klidem věčného lempla odvětí, že má padla, protože v kanceláři už dávno zametá romská uklízečka Žaneta. "A cikáni nikdy nechodí do práce dřív."

Po krátké slovní výměně se Luděk dozví, že nemá padla, ale padáka. O to víc může nyní v Severce dát průchod svým předsudkům a frustracím.

Tvůrčí režisérsko-scenáristický tandem Petr Kolečko a Jan Prušinovský opět překvapil. Podobně jako jejich fotbalový seriál Okresní přebor či film Kobry a užovky, jejž Prušinovský natočil dle scénáře Jaroslava Žváčka, vyniká Most! dobře odpozorovaným prostředím maloměsta a patřičně umolousanými hrdiny. A také záplavou vulgarismů, která na podzim, kdy Česká televize seriál odvysílá, možná ustanoví nový veřejnoprávní rekord. Na druhou stranu nikdo nečeká, že si v mostecké hospodě budou místní štamgasti předčítat z Goetha.

Prušinovský s Kolečkem ten jadrný humor využívají nejen k údernému vykreslení buranských stereotypů, ale také k jejich nenápadnému podrývání. Možná to na první pohled nevypadá, ale pod hrubozrnným povrchem se už v prvních dvou dílech ukrývají chytrá scenáristická rozhodnutí.

"Můžeš tady s námi sedět, Franto, ale tak, aby tě někdo zvenku neviděl," dozvídá se jediný Rom u štamgastského stolu. Frantu všichni berou, i když je "cikán", přesto mu neváhají neustále dávat najevo, co si sami o Romech myslí. Celkem běžná realita lokalit, kde jiskří sociální napětí.

Jenže autoři Mostu! napsali Frantu jako jediného hrdinu z hospodské party, který není buran. Všem ostatním se divák směje jako karikaturně nadsazeným křupanům, kterým rasismus čouhá z bot. Jen Franta sází vtipy, jež jsou skutečně vtipné. A ještě musí pokaždé ostatní pošťouchnout slovy "Ne, dělám si srandu", aby pochopili, že jde o humor.

Charismatický romský herec Zdeněk Godla, jehož komediální potenciál objevil režisér Petr Václav, ty vtipy navíc podává s frajerským šarmem, a byť se ostatní smějí jeho oranžové metařské uniformě, Franta všechny kumpány strčí do kapsy jedinou větou.

V Mostě! vůbec vynikají neokoukané herecké tváře, a tak je možná největší televizní hvězdou prvního dílu moderátorka Pošty pro tebe Ester Janečková, která hraje sebe samu. Tuto známou reality show České televize tvůrci Mostu! do své poetiky vcucli s nezvyklým švihem a její potenciál, jak z diváků ždímat emoce, využili ke svým rošťáckým úmyslům.

Prušinovský s Kolečkem vždy posouvali hranice televizní zábavy. Jejich předchozí počin Trpaslík možná pro leckoho zašel příliš daleko - pokusil se skloubit pohádkově-dobrodružnou náladu seriálů jako Arabela s podvratností Simpsonových a na rodinné dílo nečekanou porcí sprosťáctví. Mostem! však autoři nemíří nikam za roh, nýbrž přímo na komoru.

V prvním dílu do města jako neřízená střela vtrhne Luďkův bratr Pavel, který je "trochu jiný". Pavel se nyní jmenuje Dáša a na lokální nenávist vůči všemu odlišnému zapůsobí jako rudý hadr na býka.

Most!

Režie: Jan Prušinovský
Scénář: Petr Kolečko
Česká televize 2018

Zatím není jisté, kam se seriál bude v dalších dílech ubírat. Ale jednoznačné je, že hned zkraje dovede přesvědčivě vystavět svět českého pivního chlapáctví, pod nímž se skrývá obrovská nejistota, a zároveň toto prostředí přesvědčivě demaskovat.

Most! je často schválně ospalý a letargický - podobně jako jeho hrdinové, co vesměs umí jen žvanit nad půllitrem. Přesto dovede přepadnout diváky s energií starého popového hitu. Až mezi salvami smíchu a nadávek publikum zatouží zakřičet spolu s protagonisty: "Vždycky Most!"

S tím pokřikem přichází uvědomění, že tvůrci na svérázné severočeské město navzdory všem vylomeninám vlastně hledí láskyplně. A hned vzápětí přichází uvědomění ještě podstatnější: každý v sobě máme kus takového "Mostečáka", který někde poblíž cítí "Litvíňáka", jehož je třeba nenávidět.

Most! už v prvních dílech nabízí dost nápadů, jak takové nenávisti čelit. S radostí, hrdostí a sebevědomím.

 

Právě se děje

Další zprávy