RECENZE Robocop je fašisticky "cool". Vyšší ambice nenaplnil

Radomír D. Kokeš
12. 2. 2014 15:05
Zdroj foto: Aktuálně.cz Zdroj foto: Aktuálně.cz
Nový Robocop je dost odlišný od svého předobrazu a pokouší se naplňovat vyšší, ale značně různorodé ambice, což se mu moc nedaří.
Podívejte se na ukázku z filmu RoboCop. | Video: Sony Pictures

Recenze - Na nového Robocopa se čekalo s jistou skepsí, a to ze dvou důvodů. Za prvé jde o předělávku slavné akční satiry Paula Verhoevena z roku 1987. Za druhé po tomto filmu následovala dvě značně nablblá filmová pokračování a dva ještě mnohem nablblejší televizní seriály.

Nelze se tedy divit, že ve smysluplnost dalšího Robocopa se příliš nevěřilo, a to i s ohledem na nedávný nešťastný remake jiného Verhoevenova filmu: Total Recall. (Když už jsou v tom, dočkáme se i nových Showgirls?!)

A jak to nakonec dopadlo? Nový Robocop je v řadě rysů dost odlišný od svého předobrazu, což je dobře, a zároveň se pokouší naplňovat značně různorodé ambice, což už moc dobře není.

Jeho základním problémem je, že chce současně být (a) kriminálním filmem v kombinaci s rodinným dramatem, (b) průkopnickým akčním filmem vycházejícím z estetiky počítačových her, (c) vážným science fiction, jež přispívá do „odvěké“ žánrové debaty o pnutí mezi lidským a nelidským (strojem), (d) podobenstvím o současné (nejen) americké společnosti, hrách velkých korporací a jejich promyšlené práci s marketingem.

Robocopovi tato kombinatorika nakonec podráží nohy, ačkoli v jednotlivých bodech seznamu uspívá více či méně solidně – ve své recenzi se přitom pokusím právě na tento předpoklad zaměřit.

Nebezpeční roboti

Různorodost je zřejmá už z výchozího pnutí mezi dvěma ústředními liniemi. Za prvé sledujeme příběh detroitského poctivého policisty Alexe Murphyho.

Robocop (2014).
Robocop (2014). | Foto: Aktuálně.cz

Ten má milující ženu, malého syna a stejně poctivého parťáka, s nímž bojuje proti korupci ve vlastním oddělení, a zároveň s místním bossem Vallonem. A jednoho dne kvůli své poctivosti skončí v kritickém stavu, protože mu někdo umístil do auta bombu – vypadá to, že nemá šanci přežít.

Za druhé film vypráví o mocné korporaci OmniCorp, jež úspěšně do světa vyváží roboty zajišťující bezpečnost, ovšem v USA kvůli jednomu zákonu působit nemůže. Roboti nemají lidský cit, a tak jsou jako ochránci spravedlnosti nebezpeční.

Máme tedy dvě linie dění: Alexův detektivní případ (kriminální thriller) a OmniCorp s jeho snahou o prosazení na americkém trhu (podobenství).

Robocop (2014).
Robocop (2014). | Foto: Aktuálně.cz

Alex se samozřejmě stane nástrojem OmniCorpu: vezmeme člověka a uděláme z něj robota, který zároveň bude člověkem, čímž obejdeme klíčový zákon a dosáhneme jeho zrušení.

Tady se ovšem film dostává (a) do roviny sci-fi disputace o robotech, lidství a tenkou hranicí mezi nimi, (b) do roviny společenské kritiky mediální reality, kdy divák filmu sleduje rozpor mezi zákulisní realitou a mediální realitou. Alex totiž jako člověk nemůže dosáhnout efektivity robota, a tak je postupně v robota přetvářen… a lidství se stává jen záminkou.

Nabízí se jít v analýze vyprávění i analýze významových struktur filmu mnohem hlouběji, ovšem to bych musel prozrazovat víc, než by bylo záhodno.

Zůstaňme u argumentu, že právě ve chvíli, kdy se Alex coby Robocop dostane do detroitských ulic, film se začne ve svých ambicích rozpadat.

Robocop (2014).
Robocop (2014). | Foto: Aktuálně.cz

Každá linie má totiž vlastní dějový oblouk: (a) Alexova lidská linie má jasný cíl (zabránit korupci) a padoucha (boss Vallon), (b) linie OmniCorpu má ale rovněž jasný cíl (dosáhnout zrušení zákona) a padouchy (kteří se postupně jako padouši odhalují). Tyto oblouky se ale nepřekrývají, nýbrž následují v dvojím vyvrcholení, kdy první je předehrou k druhému… a neuspokojí ani jedno.

Předvídatelná krimi

Kriminální zápletka (až hříšně předvídatelná) má motivovat Alexův návrat ke svému lidství – a souběžně má umožnit dosud racionálním představitelům OmniCorpu začít provádět sérii absurdních rozhodnutí, jež jsou ve zřejmém rozporu s dosavadním jednáním.

Robocop (2014).
Robocop (2014). | Foto: Aktuálně.cz

To pak v důsledku likviduje diskusi o lidskosti/nelidskosti i chytře budované podobenství. Vládu nad vyprávěním převezme dosud spíše upozaďovaný akční film, který je ale problematický jak stylisticky (paralela s počítačovými hrami je zřejmá, ale nic pozitivně ozvláštňujícího na tom nevidím – je to mechanické a nepřehledné), tak ideologicky (film proti fašismu s fašistickým „cool“ hrdinou?).

Na úrovni vyprávění i na úrovni významu si nakonec Robocop pomáhá dalšími až příliš očividnými berličkami: ve vyprávění je coby posuvník událostí v záloze hrdinova manželka, v rovině významu pak extremistický televizní pořad s rétoricky manipulativním moderátorem.

Manželka slouží jako lepidlo dvou navzájem nesourodých linií vývoje, moderátor jako alibi pro tvůrce, aby i nejhloupějšímu divákovi došla satiričnost snímku – ale zároveň se tím zakryl fašismus hlavního hrdiny.

RoboCop (60%)

Robocop

Nový Robocop je v řadě rysů dost odlišný od svého předobrazu, což je dobře, a zároveň se pokouší naplňovat značně různorodé ambice, což už moc dobře není. Jeho základním problémem je, že chce současně uspět na mnoha frontách. Navíc u původního Verhoevenova filmu si byl divák nejistý, co mu film chce sdělit, protože jej šlo snadno číst jako pro i protifašistický. U nového Padilhova filmu se tahle nejednoznačnost dostává přímo do samotného textu, čímž se z kladu mění v prachsprostý paradox.

U původního filmu si byl divák nejistý, co mu film chce sdělit, protože jej šlo snadno číst jako pro i protifašistický. U Padilhova filmu se tahle nejednoznačnost dostává přímo do samotného textu, čímž se z kladu mění v prachsprostý paradox.

Je to mrzutější o to víc, že nejenže má film nakročeno k překvapivě komplexnímu podobenství, ale zároveň pracuje s poctivými hereckými výkony. Zejména vždycky trochu neprávem opomíjený Michael Keaton a jako obvykle přesvědčivý Gary Oldman dělají z Robocopa akční film o policistovi/robotovi, který by hypoteticky šlo brát vážně i mimo žánrové mantinely akčního filmu o policistovi/robotovi.

Jenže jak jsem napsal výše, snaha uspět na příliš mnoha frontách současně nakonec zamezí úspěšnosti na libovolné z nich.

 

Právě se děje

před 8 hodinami

Irské zdravotnictví zasáhl kybernetický útok, očkování proti covidu-19 to neovlivnilo

Počítačový systém irského zdravotnictví zasáhl kybernetický útok. Všechny informační systémy dnes byly vypnuty z důvodu ochrany před vyděračským softwarem, ale program očkování proti covidu-19 to neovlivnilo, uvedl provozovatel služeb. Podle vlády za napadením stojí mezinárodní gang a jde nejspíš o dosud nejvážnější kybernetický útok na irský stát, uvedla agentura Reuters.

Šéf irské zdravotní služby (HSE) Paul Reid řekl, že odstavení systému má fungovat jako preventivní opatření s cílem ochránit co největší množství informací.

"Je to velmi sofistikovaný útok, není to jen běžný útok. Má dopad na všechny naše národní a lokální systémy, které by byly zapojeny do všech našich služeb," řekl Reid veřejnoprávní televizi RTÉ. "Očkovací program naštěstí pokračuje, je to oddělený systém," vysvětlil Reid. Útok podle něj postihl převážně informace uložené na centrálních serverech, a ne nemocniční zařízení, lékárny nebo lékařské ambulance.

"Máme co do činění s kyberzločineckými gangy, kterým jde o peníze. Pokoušejí se zakódovat a uzamknout naše data a pak nám je nabídnout zpátky za výkupné," uvedl Ossian Smyth, náměstek vlády zodpovědný za informační systémy. "Dali jsme jasně na srozuměnou, že žádné výkupné platit nebudeme," řekl novinářům irský premiér Micheál Martin.

Zdroj: ČTK
před 8 hodinami

Arménský premiér žádal Putina o vojenskou pomoc kvůli incidentu a Ázerbájdžánem

Arménský úřadující předseda vlády Nikol Pašinjan v pátek požádal ruského prezidenta Vladimira Putina o pomoc, včetně vojenské, v souvislosti se středečním incidentem v pohraničí s ázerbájdžánskými vojáky. Premiér o tom podle agentury TASS informoval na zasedání parlamentu.

Arménské ministerstvo obrany ve středu oznámilo, že ázerbájdžánské ozbrojené síly se ve snaze "upravit hranice" pokusily provést "určité práce" v jedné z příhraničních oblastí Sjunikské provincie. Po intervenci jednotky arménské armády ázerbájdžánští vojáci tyto práce přerušili a nyní strany jednají o urovnání vzniklého konfliktu.

Premiér incident označil za pokus Ázerbájdžánu přivlastnit si území Arménie. Podle něj ázerbájdžánské ozbrojené síly překročily státní hranici a pronikly na arménské území do hloubky 3,5 kilometru.

Zdroj: ČTK
před 9 hodinami

Pohár bude bez fanoušků, vstupenky si rozdělí partneři

Fotbalová asociace České republiky nebude moci kvůli aktuálním protikoronavirovým opatřením poskytnout finalistům domácího poháru vstupenky pro volný prodej fanouškům. Povolená kapacita 10 procent diváků na stadionu je pro zápas mezi Plzní a Slavií vyhrazena dlouhodobým partnerům. Uvedli to představitelé soutěže na twitteru.

"Aktuální epidemiologická výjimka stanovuje maximální možnou hranici naplnění stadionu na deset procent celkové kapacity. Ta je určena pouze dlouhodobým partnerům a z tohoto důvodu nemůže momentálně FAČR zahájit prodej vstupenek na finálový zápas," uvedli zástupci soutěže.

"Vzhledem k aktuálním opatřením neobdrží klub od FAČR žádnou volnou kapacitu vstupenek, které by mohly být nabídnuty do volného prodeje pro fanoušky," informoval na svých stránkách i plzeňský klub.

Finálový duel, v němž mohou slávisté završit double, se uskuteční v plzeňské Doosan Aréně 20. května od 17:00.

Zdroj: ČTK
Další zprávy