Recenze: Režijní debut Vojty Kotka učí užít si znásilnění a řešit traumata sebevraždou

22. 12. 2015 10:00
Vojtěch Kotek a Petr Kolečko přinášejí trestuhodně špatně napsanou a zrežírovanou komedii, jež má řešit lidská traumata, ale spíš vám nějaká nová přivodí. Škoda kvalitních herců a prostředků.
Vojtěch Kotek
Vojtěch Kotek | Foto: Bontonfilm

Recenze - Zatímco Jiří Mádl si během posledních let vybudoval slušnou hereckou kariéru a svým režijním debutem Pojedeme k moři si získal dokonce pozornost i jako ambiciózní tvůrce, jeho dávný parťák Vojtěch Kotek naopak před kamerou vystupuje stále řidčeji, za ni se postavil jen u jedné epizody Nevinných lží a soustředí se spíš na divadlo a dabing. Nakonec však i on přichází se svým pokusem zaujmout coby režisér.

Pro svou celovečerní prvotinu s názvem Padesátka získal scenáristu Petra Kolečka (známého především spoluprací s Janem Prušinovským na Okresním přeboru a Čtvrté hvězdě) a pokusili se společně nabídnout ztřeštěnou komedii podle divadelní předlohy s přesahem do lidského dramatu.

Výsledek je však tristní, a to i v porovnání s dalšími komediálními zločiny této sezony, jako byly Andílek na nervy, Wilsonov a Kameňák. Přesněji řečeno: čistě "objektivně" je Padesátka zvládnutější než výše zmíněné omyly, co do řemesla ji lze v mnoha ohledech pochválit, tím víc však provokuje na úrovni scénáře a režie.

Traumatické soulože

Dostáváme se do Krkonoš, kde se zrovna chystá tradiční běžkařský závod. Otec patologicky posedlý tímto sportem (Ondřej Pavelka) nabádá svého syna (Jakub Prachař), který při této příležitosti přijel z města, aby tentokrát závod dokončil. Ten však po dvou kilometrech vzdává, protože na cestě potká ženu a musí ji jít osouložit do lesa. Ukáže se, že Prachař osouloží každou sukni, kterou na horách potká, což je zdrojem mnoha rodinných traumat (míněno zcela vážně).

Zároveň přijíždí matka (Vilma Cibulková) a její syn (Marek Taclík), kteří chtějí objevit Taclíkova otce, s nímž zde Cibulková v sedmdesátých letech strávila jednu noc. Díky tomu se můžeme v několika v podstatě zbytečných, ale hezky barevných flashbacích vypravit i do minulosti. Brzy nám každopádně dojde, že otcem bude nejspíš Pavelka, byť se okolo toho snaží tvůrci rozprostírat mlhu. Což přináší další traumata!

Jiří Mádl
Jiří Mádl | Foto: Bontonfilm

Tento příběh by mohl být začátkem rozverné komedie i rodinného dramatu, přičemž se zřejmě snaží být tak trochu obojím, a jak to tak bývá, není uspokojivě ani jedním. Těžko říct, co přesně se honilo Kotkovi hlavou například u nápadu, aby byly humorné scény doplňovány zvuky práskajícího biče (ten film je o běžkařích! Proč bič?). Nebo jak Kolečko myslel, že vyzní seriózně podané poselství filmu "někdy je lepší neosouložit každou ženu, kterou potkám, když zrovna běžím závod".

Rozhodně ale způsob, jakým je prodáván humor (nejlacinější situační gagy) i drama (vystavěné na neživotných karikaturách) selhává od základu.

Kdy je to přes míru

Těžko se v rámci recenze obhajuje tvrzení, že humor některého filmu není vtipný. Když si recenzent dovolí napsat, že xenofobní, šovinistické a homofobní gagy jsou nevkusné, hrozí mu, že z něj čtenáři udělají konzervativce. Když by tu padlo, že není dobře zobrazovat znásilnění jako něco úplně normálního, co se prostě dělá a je u toho sranda, nejspíš bych kazil legraci.

Záleží však vždy na kontextu - aby nebyl kontroverzní vtip samoúčelně hozen před diváka. Pohybovat se na hraně si mohou dovolit díla jako kultovní seriál South Park, z nichž jasně vyplývá, za jakým účelem tvůrci ten který motiv využili. Kanaďané u nich mohou vystupovat jako hranatá pištící monstra, protože z kontextu vyplývá, že nejde ani tak o výsměch jim, jako spíš Američanům, kteří cizí národy vnímají zkratkovitě a zkarikovaně. Když se v Padesátce objeví v jedné scéně stereotypní Poláci, nemá to jinou hodnotu než ukázat na něco cizího a zasmát se tomu. Cítíte ten rozdíl? První případ je satira, druhý samoúčelné podbízení nízkým pudům.

A ony špatně definované karikatury bránící funkčnímu dramatu? Jen si to připomeňme: Pavelka je posedlý běžkařením a bez přehánění psychologicky tyranizuje syna, aby dokončil alespoň jednou v životě závod. Ten každý rok skutečně přijede, ovšem v průběhu padesátky vždy nakonec osouloží nějakou ženu, protože si nemůže pomoct. Obě tyto postavy jsou narušené na úrovni psychické retardace, nevyžadují naši empatii, ale odbornou pomoc. Nemůžeme ani přemýšlet nad tím, jak by své problémy vyřešily, když jde zkrátka o nemocné lidi, od nichž nemůžeme očekávat smysluplné chování.

Buďte klidně hajzlové

Kolečko tu zásadně nevychytal rozvržení mikrokosmu jako v Okresním přeboru nebo Čtvrté hvězdě, kde upnutí k fotbalu nebo pracovišti nepůsobilo natolik patologicky (snad jen u filmového Okresního přeboru, v jehož scénáři bychom našli nemálo styčných bodů s Padesátkou, to bylo na hraně).

Zde vyznívá hlavní duo především nebezpečně a nesympaticky – jde v obou případech o zlé, zapšklé, smutné a sobecké lidi, kteří nedojdou poučení (ačkoliv se film tváří, že ano, na druhou stranu jim ale vychází vstříc a jejich vidění světa v důsledku schvaluje).

Taclík spíš jen přihrává na smeč hlavní dvojici a Cibulková se brzy odklidí mimo dění, když opilá havaruje s autem uprostřed sněhové vánice a vydrží ve stavu infantilního žvatlání desítky hodin. Zatímco se o ni všichni bojí, hystericky pobíhají po chatě a dohadují se, jestli nezmrzla, přestože má u sebe funkční telefon, na který jí však zavolají jen dvakrát a pak na něj asi zapomenou. Tyto části filmu jsou přitom podávány velmi dramaticky a téměř bez humoru – jako nesnesitelný kontrast vůči zbylému troškovskému pitvoření či zakopávání a na důkaz toho, že Padesátku máme brát v některých jejích motivech vážně, takže nemůžeme jen tak mávnout rukou nad všemi jejími nesmysly.

Nakonec se traumata vyřeší, když je odhaleno ono nostalgicky humorné znásilnění, jedna z postav spáchá s úsměvem sebevraždu a z jiné se stane gay, co bude nyní místo Prachaře souložit po lesích, protože, a to je důležité, Prachař došel morálního ponaučení a dokáže dojet závod do konce se zapnutým poklopcem.

Nevím, co z toho vyplývá, ale hraje u toho příjemná hudba, takže nejspíš něco pozitivního. Proč se tedy cítím jak na konci Rekviem za sen?

Hodnocení: 15 %

Padesátka trailer | Video: YouTube/Bontonfilm

před 7 hodinami

Při dvou útocích v syrské provincii Idlib zemřelo nejméně 21 lidí

Při dvou útocích v syrské provincii Idlib dnes zahynulo nejméně 21 lidí. Ostřelování uprchlického tábora na severozápadě Sýrie nedaleko turecké hranice si vyžádalo 15 obětí a nálet na povstalci držené město dalších šest mrtvých. Informovala o tom exilová Syrská organizace pro lidská práva (SOHR), která získává zprávy od svých informátorů v Sýrii.

Podle SOHR stojí za útokem na uprchlický tábor syrská vládní vojska. Další množství lidí bylo při ostřelování zraněno. K útoku došlo nedlouho poté, co jiný nálet na povstalci držené město Maarat Numán rovněž v provincii Idlib usmrtil nejméně šest osob. O tomto útoku informovala organizace SOHR a rovněž dobrovolnická organizace Bílé přilby, která v povstaleckých oblastech pomáhá zraněným.

V provincii Idlib od konce srpna platí křehké příměří oznámené Moskvou. Do té doby během ofenzivy, kterou zahájila v dubnu syrská armáda, zahynula téměř tisícovka civilistů a na 400.000 lidí muselo opustit své domovy, uvedla nedávno OSN.

před 7 hodinami

Spojené státy začaly udělovat licence firmám pro obchodování s Huawei

Americké ministerstvo obchodu ve středu začalo udělovat některým firmám omezené licence pro obchodování s čínskou společností Huawei Technologies. Informovala o tom agentura Reuters. Washington v květnu zařadil tuto čínskou společnost na černou listinu. V pondělí resort potřetí prodloužil takzvanou dočasnou všeobecnou licenci, která umožňuje limitované obchodování s Huawei, bez něhož se neobejdou operátoři provozující komunikační sítě na americkém venkově.

"Ministerstvo vydává tyto omezené licence, jimiž povoluje limitované a konkrétně vymezené aktivity, které nepředstavují významné riziko pro národní bezpečnost anebo pro zahraniční zájmy Spojených států," uvedl resort obchodu v prohlášení.

Zatím není jasné, které produkty mohou americké společnosti největšímu výrobci telekomunikačních zařízení na světě prodávat. Čínský technologický gigant, který je zároveň druhým největším výrobcem chytrých telefonů na světě, především čeká, zda licenci dostane Google, který by pak mohl dodávat svůj operační systém Android a aplikace do nových přístrojů Huawei, napsala Reuters. Internetová společnost Google věc odmítla komentovat.

před 7 hodinami

Jaškin bodoval v KHL už v jedenáctém utkání v řadě

Český útočník Dmitrij Jaškin bodoval v Kontinentální lize už v jedenáctém utkání za sebou a se dvěma asistencemi patřil ke strůjcům vítězství Dynama Moskva 4:3 v prodloužení na ledě Dinama Riga. Omský rodák se nejprve podílel v 57. minutě na vyrovnávacím gólu a po jeho individuální akci dokonal Vadim Šipačov obrat pouhou sekundu před koncem prodloužení.

Šestadvacetiletý Jaškin navíc už posedmé za sebou zaznamenal minimálně dva kanadské body. V povedené jedenáctizápasové sérii trvající od 19. října zaznamenal 23 bodů (8+15) a s celkovou bilancí 13+19 si upevnil druhé místo v hodnocení produktivity soutěže za Šipačovem (9+27). Dynamo vyhrálo čtvrtý zápas za sebou a je druhé v Západní konferenci s čtyřbodovou ztrátou na CSKA Moskva.

před 8 hodinami

Končící předseda Evropské rady Tusk byl zvolen do čela Evropské lidové strany

Bývalý polský premiér Donald Tusk, který v posledních letech stál v čele Evropské rady, byl ve středu v Záhřebu zvolen kongresem Evropské lidové strany (EPP) do čela tohoto uskupení, sdružujícího evropské středopravé strany. EPP zůstává nejsilnější stranou v Evropském parlamentu.

"Za žádných okolností nesmíme přenechat oblast bezpečnosti a pořádku politickým populistům, manipulátorům a autokratům, kteří se snaží namluvit lidem, že svoboda není slučitelná s bezpečností," zdůraznil Tusk, který byl jediným kandidátem na předsedu EPP. "Neobětujeme hodnoty, jako jsou občanské svobody, právní stát a slušnost ve veřejném životě, na oltář bezpečnosti a pořádku, protože to není třeba, prostě se (vzájemně) nevylučují. Ten, kdo to není schopen přijmout, se fakticky vylučuje z naší rodiny," řekl.

Tusk v předvolebním projevu na kongresu ostře zaútočil proti autokratickým a populistickým vůdcům, aniž by vyslovil jméno maďarského premiéra Viktora Orbána a dalších evropských vůdců "tvrdé linie", poznamenala agentura AP.