Recenze: Letní komedie Prázdniny v Provence připomíná jeden velký vtip, kterému chybí humor

15. 9. 2016 7:00
Vojta Kotek, Jakub Prachař a Kryštof Hádek se po zimní komedii Padesátka potkávají v novém filmu režiséra Vladimíra Michálka. Letní komedie Prázdniny v Provence ale postrádá jakýkoliv humor. „Snímek není ani letní komedií plnou hlášek, ani filmem, který by prostřednictvím nicnedělání a banalit tematizoval vážnější věci. Neutkví jediná průpovídka,“ píše o filmu Tomáš Stejskal z Hospodářských novin.
Prázdniny v Provence - trailer | Video: Bontonfilm

A tenhle znáte? Hulič, übersexuál a nesmělý basový kytarista dojedou do Provence. Většina lidí tam hovoří česky, někteří s francouzským, jiní s ostravským přízvukem. Vína teče všude dost a místo hašiše se tam kouří lanýže. Že to není legrace? Ale ano. Nová česká letní komedie Prázdniny v Provence připomíná jeden velký vtip.

Těžko říci, proč se uznávaný režisér Vladimír Michálek rozhodl podílet na tomto projektu. Je určitě sympatické, když Michálek střídá žánry – natáčí seriály, thrillery, dobová i sociální dramata. A ani na kroku směrem k letní komedii není nic špatného. Jedinou záhadou zůstává, proč se Michálek pustil do scénáře Daniela Miňovského o třech klucích z Pardubic, kteří odjedou na jih Francie, kde se během pětadevadesáti minut filmového času nestane vůbec nic.

Když trojice českých muzikantů vystoupí z dodávky do rozzářeného letního slunce u domku tety jednoho z nich, začne se odvíjet pásmo letních příhod, jehož jediným středobodem je víno a konopí ve všech možných podobách a skupenstvích.

Herci Kryštof Hádek, Jakub Prachař a Vojtěch Kotek coby kapela na útěku před povinnostmi všednodenního života sem přijeli hledat inspiraci k tvorbě, ale za celý film nevyloudí jedinou pořádnou melodii. Jejich skupina hraje v historických oblečcích jen unylou hudbu pro zábavu místní venkovské honorace – je to trest za to, že „synci“ zdejšímu podnikateli s ostravskými kořeny v podání Igora Bareše vykouřili lanýže za sto tisíc korun.

Snímek Prázdniny v Provence přitom obsahuje spoustu atmosférických sekvencí, kamera Martina Štrby snímá hrdiny často „zlehka“, v detailech, přes rozmlžené předměty a spolu s hudbou Romana Holého vytváří „letní pocit“ bezčasí a bezstarostnosti, na jehož opojných vlnách se dá nějaký čas plout. Ale rozhodně nikoli hodinu a půl, obzvlášť když podobné pasáže střídají sice slušně zahrané, avšak nepříliš vtipné dialogy plné pseudomouder odbarveného frontmana kapely v Prachařově podání. Tomu jde jinak celý film pouze o to, kde co nejlépe vyprázdnit obsah svých střev.

Občas film zpestří třeba neodůvodněná thrillerová vsuvka, jako když Kryštof Hádek bojuje pod vodou s hadicí bazénového čerpadla. Kontaktně nasnímaná scéna, která se plynule změní ve vtip, ukazuje, že Michálek stále patří k nejtalentovanějším českým režisérům, jak ostatně nedávno potvrdil kriminálním seriálem Mamon. Prázdniny v Provence byly natočené mnohem dřív, pouze jejich cesta do kin kvůli změně distributora trvala dlouho.

Snímek ale není ani letní komedií plnou hlášek, ani filmem, který by prostřednictvím nicnedělání a banalit tematizoval vážnější věci. Možná autoři chtěli natočit dílo stojící někde mezi lidovou řachandou a stylově odvážnější, vypravěčsky rozvolněnou komedií.

Neutkví však jediná průpovídka a vrcholy fyzické komiky jako Prachařovy etudy „jóga s pivním mozolem“ a „lachtan u bazénku“ nejspíš v paměti uváznou nechtěně a až příliš hluboko. Na druhou stranu veškeré chvíle, kdy by se mohlo cokoli odehrát mezi slovy či řádky, brzy zazdí nějaké podobně cirkusové „lachtaní“ kousky.

Michálkův film o tom, jak Češi odjeli do Provence hledat polibek múz, ale vlastně by nejradši doma pili pivo, je především důkazem, že autorský styl nestačí. Možná bychom snímek mohli číst jako kritickou zprávu o tom, že ani pobytem v Provence se Čecháček „pivního mozolu“ v hlavě nezbaví. Jenže mnohem spíš se nabízí podezření, zda právě tento mozol nepřekážel prstům, které psaly scénář.

Policisté v Paříži zasáhli slzným plynem proti demonstrantům, kteří začali páchat výtržnosti po demonstraci proti rasové nespravedlnosti

Policejní těžkooděnci v Paříži zasáhli slzným plynem proti demonstrantům, kteří začali páchat výtržnosti po poklidné, ale nepovolené demonstraci proti násilí bezpečnostních složek a rasové nespravedlnosti. Napsala to agentura AP poté, co se u jednoho z pařížských soudů sešly tisíce lidí v reakci na vlnu protestů v USA. Úřady předtím manifestaci zakázaly, protože kvůli epidemii covidu-19 ve Francii stále nejsou povolené akce o více než deseti lidech.

před 5 hodinami

Květnová nehoda dopravního letadla v Pákistánu má další oběť, zraněním v nemocnici podlehla dvanáctiletá dívka

Květnová nehoda dopravního letadla Airbus A-320 v pákistánském velkoměstě Karáčí má další oběť. Tou je dvanáctiletá dívka, která spolu s dalšími třemi lidmi utrpěla zranění na zemi při zřícení letadla na hustě osídlenou čtvrť v blízkosti letiště. Dívka v pondělí následkům zranění podlehla.

Při pádu letadla zahynulo 97 cestujících a členů posádky, dva pasažéři nehodu přežili. Airbus narazil do několika domů ve čtvrti Model Colony blízko letiště, čtyři její obyvatelé utrpěli zranění, mezi nimi i dvanáctiletá dívka, která v pondělí zemřela na následky popálenin. Další tři zranění jsou stále hospitalizovaní. Letadlo při svém pádu zničilo nebo poškodilo nejméně 18 domů.

před 5 hodinami

Americké ministerstvo obrany kvůli nepokojům, jež vypukly kvůli úmrtí černocha George Floyda, vyhlásilo druhý nejvyšší stupeň ochrany ve svém sídle

před 6 hodinami

Florbalisty sezony se stali premiérově Curney a Ratajová

Útočníci Jiří Curney z Mladé Boleslavi a Denisa Ratajová ze švédského celku Pixbo Wallenstam se shodně premiérově dočkali triumfu v anketě Florbalista sezony. Ukončili dlouhodobé kralování Matěje Jendrišáka z Linköpingu a Elišky Krupnové, klubové spoluhráčky Ratajové. Kvůli opatřením po pandemii koronaviru se nekonal slavnostní večer a vítězové byli vyhlášeni v přímém přenosu na programu ČT Sport.

Třicetiletý Curney v kategorii Florbalista sezony zvítězil s 503 body a o 62 předčil rekordmana Jendrišáka, který vyhrál v minulých šesti ročnících a celkově triumfoval osmkrát. Třetí skončil s 277 body další útočník Marek Beneš z Pixba Wallenstam.

"Porazit Matěje je pro mě neuvěřitelné. Samozřejmě si toho moc vážím a těší mě to. Nečekal jsem, že to někdy můžu vyhrát," uvedl v tiskové zprávě Českého florbalu Curney, který je rekordmanem základní části české superligy s 685 body i s 383 góly z 309 zápasů a také se 164 body z 89 duelů play off. V ročníku 2018/19 stanovil také maximum jedné sezony superligy s 87 body z 26 utkání.

Čtyřiadvacetiletá Ratajová získala 499 bodů a o dva roky starší Krupnovou, která vyhrála v minulých čtyřech ročnících, předčila o 46 bodů. Třetí skončila Martina Řepková s 237 body.

Ratajová byla nejproduktivnější českou hráčkou na prosincovém mistrovství světa v Neuchatelu s devíti body (6+3) ze šesti zápasů a dostala se i do All Star týmu. Ve švédské lize byla také nejproduktivnější reprezentantkou z tuzemska s 45 body (24+21) z 23 utkání.

"Velice si toho vážím, jsem tím potěšená. Určitě to teď doma s rodinou oslavíme. Patří to i Elišce Krupnové a Tereze Urbánkové, které jsem měla v prvním útoku reprezentace kolem sebe a sedlo nám to spolu, s Eliškou spolu hrajeme už hodně dlouho," prohlásila Ratajová.