Recenze: Letní komedie Prázdniny v Provence připomíná jeden velký vtip, kterému chybí humor

15. 9. 2016 7:00
Vojta Kotek, Jakub Prachař a Kryštof Hádek se po zimní komedii Padesátka potkávají v novém filmu režiséra Vladimíra Michálka. Letní komedie Prázdniny v Provence ale postrádá jakýkoliv humor. „Snímek není ani letní komedií plnou hlášek, ani filmem, který by prostřednictvím nicnedělání a banalit tematizoval vážnější věci. Neutkví jediná průpovídka,“ píše o filmu Tomáš Stejskal z Hospodářských novin.
Prázdniny v Provence - trailer | Video: Bontonfilm

A tenhle znáte? Hulič, übersexuál a nesmělý basový kytarista dojedou do Provence. Většina lidí tam hovoří česky, někteří s francouzským, jiní s ostravským přízvukem. Vína teče všude dost a místo hašiše se tam kouří lanýže. Že to není legrace? Ale ano. Nová česká letní komedie Prázdniny v Provence připomíná jeden velký vtip.

Těžko říci, proč se uznávaný režisér Vladimír Michálek rozhodl podílet na tomto projektu. Je určitě sympatické, když Michálek střídá žánry – natáčí seriály, thrillery, dobová i sociální dramata. A ani na kroku směrem k letní komedii není nic špatného. Jedinou záhadou zůstává, proč se Michálek pustil do scénáře Daniela Miňovského o třech klucích z Pardubic, kteří odjedou na jih Francie, kde se během pětadevadesáti minut filmového času nestane vůbec nic.

Když trojice českých muzikantů vystoupí z dodávky do rozzářeného letního slunce u domku tety jednoho z nich, začne se odvíjet pásmo letních příhod, jehož jediným středobodem je víno a konopí ve všech možných podobách a skupenstvích.

Herci Kryštof Hádek, Jakub Prachař a Vojtěch Kotek coby kapela na útěku před povinnostmi všednodenního života sem přijeli hledat inspiraci k tvorbě, ale za celý film nevyloudí jedinou pořádnou melodii. Jejich skupina hraje v historických oblečcích jen unylou hudbu pro zábavu místní venkovské honorace – je to trest za to, že „synci“ zdejšímu podnikateli s ostravskými kořeny v podání Igora Bareše vykouřili lanýže za sto tisíc korun.

Snímek Prázdniny v Provence přitom obsahuje spoustu atmosférických sekvencí, kamera Martina Štrby snímá hrdiny často „zlehka“, v detailech, přes rozmlžené předměty a spolu s hudbou Romana Holého vytváří „letní pocit“ bezčasí a bezstarostnosti, na jehož opojných vlnách se dá nějaký čas plout. Ale rozhodně nikoli hodinu a půl, obzvlášť když podobné pasáže střídají sice slušně zahrané, avšak nepříliš vtipné dialogy plné pseudomouder odbarveného frontmana kapely v Prachařově podání. Tomu jde jinak celý film pouze o to, kde co nejlépe vyprázdnit obsah svých střev.

Občas film zpestří třeba neodůvodněná thrillerová vsuvka, jako když Kryštof Hádek bojuje pod vodou s hadicí bazénového čerpadla. Kontaktně nasnímaná scéna, která se plynule změní ve vtip, ukazuje, že Michálek stále patří k nejtalentovanějším českým režisérům, jak ostatně nedávno potvrdil kriminálním seriálem Mamon. Prázdniny v Provence byly natočené mnohem dřív, pouze jejich cesta do kin kvůli změně distributora trvala dlouho.

Snímek ale není ani letní komedií plnou hlášek, ani filmem, který by prostřednictvím nicnedělání a banalit tematizoval vážnější věci. Možná autoři chtěli natočit dílo stojící někde mezi lidovou řachandou a stylově odvážnější, vypravěčsky rozvolněnou komedií.

Neutkví však jediná průpovídka a vrcholy fyzické komiky jako Prachařovy etudy „jóga s pivním mozolem“ a „lachtan u bazénku“ nejspíš v paměti uváznou nechtěně a až příliš hluboko. Na druhou stranu veškeré chvíle, kdy by se mohlo cokoli odehrát mezi slovy či řádky, brzy zazdí nějaké podobně cirkusové „lachtaní“ kousky.

Michálkův film o tom, jak Češi odjeli do Provence hledat polibek múz, ale vlastně by nejradši doma pili pivo, je především důkazem, že autorský styl nestačí. Možná bychom snímek mohli číst jako kritickou zprávu o tom, že ani pobytem v Provence se Čecháček „pivního mozolu“ v hlavě nezbaví. Jenže mnohem spíš se nabízí podezření, zda právě tento mozol nepřekážel prstům, které psaly scénář.

Trump propustil Albrightovou a další z poradního orgánu Pentagonu

Americký prezident Donald Trump pokračuje necelé dva měsíce před koncem svého mandátu v personálních změnách na ministerstvu obrany. Podle zdrojů časopisu Foreign Policy zbavil funkce několik vysoce postavených činitelů z Odboru obranné politiky (DPB), což je externí poradní orgán ministerstva. Mezi nimi byla například Madeleine Albrightová, česká rodačka, jež byla první ženou, která stála v čele americké diplomacie v letech 1997 až 2001. Zprávy o personálních změnách následně potvrdilo i ministerstvo.

Policisté zajistili na několika místech miliony korun v hotovosti patřící bývalému místopředsedovi Fotbalové asociace ČR Romanu Berbrovi.

Policisté zajistili na několika místech miliony korun v hotovosti patřící bývalému místopředsedovi Fotbalové asociace ČR Romanu Berbrovi. Uvedla to dnes Česká televize. Kriminalisté také zjistili, že Berbr ovládá společnost Lugas Corporation na Seychelských ostrovech, přes niž může řídit i své podnikání v Česku. I proto soud rozhodl, že zůstane ve vazbě.

"Kapitál této společnosti (na Seychelských ostrovech) dle rejstříku dosahuje výše 100.000 dolarů a je rozdělen do akcií, jichž je obviněný držitelem," citovala Česká televize z vazebního návrhu Vrchního státního zastupitelství v Praze.

Peníze i investiční drahé kovy objevili policisté při razii v Berbrově bankovní bezpečnostní schránce. Bankovky našli také v jeho kanceláři v budově Plzeňského fotbalového svazu, v jehož čele Berbr stál. Další hotovost zabavili podle České televize v trezoru vedeném na jeho dceru.

Do vazby fotbalového funkcionáře, který je jedním z 20 obviněných v kauze údajného ovlivňování výsledků zápasů druhé a třetí fotbalové ligy, poslal v říjnu Obvodní soud pro Prahu 6. Proti rozhodnutí Berbr podal stížnost, které minulý týden odvolací pražský městský soud nevyhověl.