reklama
 
 

Recenze: Power Rangers to projeli. V akčním filmu chybí postavy, s nimiž by se divák ztotožnil

8. 4. 2017
Power Rangers - trailer | Video: Lionsgate |  02:21
Nejbláznivější seriál 90. let je zpět. Filmoví Power Rangers útočí na diváky vyzbrojeni rozpočtem přes 100 milionů dolarů. Snímek se snaží původní zběsile akční japonsko-americký popkulturní guláš obalit mytologií i psychologií. Výsledek prozrazuje ambice, místo šílené akce však působí jako dávka sedativ.

Pamětníci už je z mysli nevymažou. Nástup dětského seriálu Power Rangers na televizní obrazovky byl v polovině 90. let explozivní. Ve dvaceti minutách jediné epizody se objevilo všechno − karate, tým superhrdinů, robodinosauři, ozvuky filmů se Supermanem i Flashem Gordonem, chytlavé tóny analogových syntezátorů i podladěných kytarových sól.

Nyní tuto lacinou a třaskavou popkulturní směs, která fascinovala i urážela bezelstnou přihlouplostí, v Hollywoodu vybavili rozpočtem přesahujícím sto milionů dolarů. Power Rangers: Strážci vesmíru včera vstoupili do kin.

V roce 1993 seriál vznikl jako adaptace japonského originálu o skupině teenagerů, kteří byli vyvoleni zachránit svět před zlotřilou Ritou Repulsou z jiné planety. Kromě karate jim k tomu dopomáhalo takzvané "morfování", tedy schopnost proměnit se v super­hrdinské postavy v legračních barevných kostýmech. A když šlo opravdu do tuhého, byli tu obří robotičtí dinosauři, v nichž hrdinové jezdili, létali a ničili.

Nejde jen o bizarní fenomén 90. let, který podporoval fanatický nákup přidružených hraček. Seriál se vysílá dodnes a jen na Netflixu je k vidění 29 řad Power Rangers. Filmaři se nyní tuto akční zběsilost pokusili obalit mytologií a hrdiny psychologií. Je však otázka, zda v podobném případě tím nejhezčím "obalem" vždy nakonec nebude naleštěný kovový skelet superhrdinského oblečku.

V úvodu nových Power Rangers se sympaticky rozehrávají vztahy mezi skupinkou poškoláků. A předchází jim povedeně zinscenovaná automobilová honička natočená v jediném záběru zvnitřku auta. Než se však tyto vypravěčské i stylové hry rozehrají, spřízněnost s původními Power Rangers prozradí jediný jalový vtip: týká se toho, že jeden z mládežníků právě omylem "podojil" býka.

V době, kdy superhrdinské filmy od Marvelu cílí na stejnou věkovou skupinu a kromě toho je bez problému a mnohdy s velkou radostí konzumují dospělí, je otázka, proč točit podobné snímky čistě pro mládež. Zápletkou se Power Rangers opravdu příliš neliší od marvelovských komiksových filmů: je potřeba se sjednotit, pochopit a ovládnout své superschopnosti a postavit se zlé Ritě Repulse, aby s pomocí obřího tekutého golema ze zlata nezničila svět.

Jenže takřka stejnou zápletku původní seriál odvyprávěl v první dvacetiminutové epizodě. Filmoví Power Rangers se místo rozvíjení děje dlouze soustřeďují na postavy. Z "morfování" do superhrdinské podoby se stává metafora dospívání. Ze sympaticky rošťáckých poškoláků během objevování sebe sama vznikne nejnudnější verze Rychlých šípů, v nichž je každý "slušňákem" Mirkem Dušínem.

Oproti komiksům od Marvelu tu nechybí jen svět, který na stránkách komiksů vznikal desítky let, ale především postavy, s nimiž by se divák mohl ztotožnit. Ze seriálu, kde do sebe kopou lidé či obludy v gumových kostýmech, se drama dělá těžko.

Když se konečně probudí nestvůra Goldar, monstrum z tekutého zlata, divák se po zdlouhavých pasážích nemůže dočkat akčního finále, které naplno připomene japonské kořeny celé franšízy. Tedy na střetnutí obřího monstra s obřím robotem, které přesáhne veškerá měřítka. Jenže po sérii Transformers či po nedoceněném filmu režiséra Guillerma del Tora Pacific Rim, k jehož vrcholným okamžikům patří, když obří robot bije přerostlé ještěrčí monstrum mnohametrovou lodí, je i tato bitka sterilní a bez nápadů.

Původní Power Rangers byli superhrdinové pro ještě menší děti, než je publikum dnešních filmů s Iron Manem či Avengers. A na obrazovkách televizí či ve výlohách hračkářství jim to sluší výrazně víc než na plátně, kde oslovují starší mládež. Obzvlášť když jí místo zběsilé akční jízdy nabídnou spíše dávku sedativ.

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama
    reklama