Recenze: Piráti ztratili na Divokém západě smysl

Martin Svoboda
8. 7. 2013 18:39
Film Osamělý jezdec se marně snaží oživit legendární příběh
Foto: Falcon

Recenze - Osamělý jezdec je ukrutně dlouhý a ubíjejícím způsobem nudný. Tečka. Konec. Jde se domů. Víc není co dodat.

Kéž by to bylo tak snadné. Asi jako by bylo nejsnadnější mršinu nalezenou uprostřed pouště jednoduše pohřbít a víc se jí nezabývat. Úkolem recenze ale je vzít ji na pitevnu a zjistit, co ji zabilo. Jako by se dalo něco změnit na faktu, že ten chudák už si po prérii nezaběhá.

Foto: Falcon

Máme tedy co do činění s filmem, který lakonicky řečeno nefunguje a prakticky každé tvůrčí rozhodnutí a každá volba nad rámec slušně řemeslně zvládnuté práce k této nefunkčnosti vedou. Sledovat ho je jako pozorovat skleněnou vázu, která mimo náš dosah padá na zem a my už nezmůžeme nic jiného než nehnutě na ni civět a čekat nevyhnutelné.

Legenda, o jejíž návrat nikdo nestál

Opusťme ale květnatá přirovnání. Osamělý jezdec, nebo spíš Lone Ranger, je v Americe popkulturní legenda. Mezi třicátými a šedesátými lety opanoval všechna média, která jen mohl, aby se se změnou trendů odebral do věčných lovišť, jak tomu bylo u nejednoho hrdiny oné doby.

Přesto dodnes, když slyší Američan Rossiniho předehru Williama Tella, se mu vybaví právě tajemný ochránce zákona s bílým kloboukem a černou škraboškou, jak na věrném oři pádí za uneseným dostavníkem, protože právě tato notoricky známá melodie je se show spjata a ve finále Verbinského Rangera nám to připomene i jinak spíš monotónně epický hudební doprovod.

Podívejte se do osmdesátileté historie Osamělého jezdce:

Půlstoletí po odsunu hrdiny na vedlejší kolej řešil Jerry Bruckheimer akutní nedostatek výdělečných značek. Kromě Pirátů z Karibiku mu všechny pokusy nastartovat nové série (Princ z Persie, Čarodějův učeň, G-Force) nevyšly, a to rozhodně není něco, s čím by se producentské eso hodlalo smířit.

Foto: Falcon

Těžko říct, co ho dovedlo k názoru, že právě v tomto ohledu prokletý westernový žánr mu přinese kýžený úspěch. Omlouvá ho jen, že dlouhou a komplikovanou produkci začal ještě před neúspěchem Kovbojů a vetřelců i Jonaha Hexe, a když bylo jasné, že westernový revival nikoho nezajímá, už nešlo couvnout.

Oprášený Lone Ranger chce ovšem zcela nepokrytě navázat na úspěch Pirátů z Karibiku. Zčásti shodný tvůrčí tým,  především režisér Gore Verbinski, dílna hudebního skladatele Hanse Zimmera, scenáristické duo Elliot a Rossino (s pomocí Justina Haythe) a herec Johnny Depp, využívá všech možností, jak westernové dobrodružství přiblížit karibské sérii. Když ne přímo dějem, tak přístupem a atmosférou.

Výše zmíněné je pro pochopení i ohodnocení snímku zcela zásadní. Pokud by někdo přiletěl z dovolené na Marsu a o Pirátech z Karibiku nikdy neslyšel, jen těžko by mohl chápat, proč Osamělý jezdec vypadá, jak vypadá. Bohužel samotný fakt, že si stav snímku umíme vysvětlit, neznamená, že ho i doceníme.

Foto: Falcon

Na premise rychle zopakovat úspěch konkrétní značky není nic špatného, Osamělý jezdec byl však pro tento obchodní tah špatnou volbou. Piráti z Karibiku vznikli na motivy atrakce v Disneylandu a operují na poli ne zrovna vyhraněného dobrodružného žánru, v jehož rámci se může dít prakticky cokoliv.

Osamělý jezdec má oproti tomu za sebou plnohodnotný fikční svět s osmdesátiletou tradicí a jde o western, tedy žánr relativně přesně vymezený. Nemůžete jednoduše překlopit jeden formát do druhého a očekávat, že neponesete následky.

Ambice na špatném místě

Není nic snadnějšího než ukázat prstem přímo na viníky. Elliot s Rossinem potvrzují svou dlouho tušenou neschopnost. Vzhledem k tomu, že Verbinski s Deppem mají za sebou sympatický westernový animák Rango, nemám potřebu připouštět možnost, že práce scenáristů byla špatně uchopena, jak mají občas autoři scénářů a jejich obhájci tendence tvrdit.

Foto: Falcon

Tato dvojice navíc surově ubila k smrti už Piráty z Karibiku, když bezelstně příjemné Prokletí Černé perly začala v pokračováních nabalovat tím, čemu věřila, že jsou sofistikovaný humor a inteligentní dějové zvraty. Výsledkem byla strnulá expozice nejasně motivovaných postav, kdy vše „dějové" prakticky pozřelo sebe sama.

Výhodou bylo, že Piráti mají silný, snadno čitelný koncept založený na dějově primitivní předloze, takže vždy udrží nějakou základní celistvost. Osamělý jezdec ošetřený stejným způsobem však postrádá základní koncept a přebujelé, časově natahované gagy, pokusy o emocionálně působivé scény či trikové orgie tak postrádají jádro.

Zatímco adaptace dobrodružné jízdy v zábavním parku do jisté míry snese nepřítomnost jasného protagonisty i neexistenci kontinuity, pochopitelných motivací, vývoje charakterů, pravidel fikčního světa a jednotného stylu, u oživení tak bohaté předlohy působí stejná laxnost velmi zvláštně. Tím spíš u natolik konkretizovaného žánru jako western, kde každé vybočení mimo mantinely nevysvětlené dostatečným kontextem vyznívá nepatřičně.

Foto: Falcon

Rozhodně není odpustitelné, že si scenáristé neujasnili, jestli píší poctu rochnící se v přepálených možnostech kovbojek, zesměšňující parodii, melodrama, či sebeuvědomělou revizi. Dělají tedy vše naráz podle toho, co se jim v daný moment hodí, čímž vzniká uměle a neživotně působící konstrukt.

V jedné scéně například padají fekální vtipy a hned v další je brutálně povražděn indiánský kmen, což není extrémní příklad, ale rutinní výňatek. V důsledku emociálních a náladových veletočů se nedaří vysvětlovat tak základní prvky, jako je touha hrdiny nosit masku a mstít se.

Aby se neřeklo, celý film rámují vyprávěním stoletého Deppa, takže zastánce může vždycky říct, že to nedává smysl a nedrží tón kvůli nespolehlivému vypravěči. Tak lacinou berličku ale nemá smysl brát v potaz, stejně jako se sluší ohradit proti podobnému klišé, kdy se hrdina nakonec probudí a zjistí, že se mu všechno jenom zdálo.

Podívejte se na fotografie ze světové premiéry i další záběry z filmu:

V době, kdy výjimečně se vyskytující westerny představují ten nejsurovější žánr (Tahle země není pro starý, Opravdová kuráž, Meek's Cutoff), lze navíc považovat za dost neaktuální stavět humor na jejich naivitě, ačkoliv ta se jich dávno netýká. Osamělý jezdec jako by se snažil bořit tabu, jež dávno neexistují. Čistou komediálnost odkryl Donnerův Maverick, mrtvých indiánů bylo dost už v Tanci s vlky a celý post-western šedesátých let se s naivní minulostí vlastně vypořádal už dávno.

151 hřebíčků do rakve

Mainstreamovým standardem jsou už nějakou dobu dvouapůlhodinové stopáže. Lone Ranger na svých 151 minut doplácí opravdu tvrdě.

Foto: Falcon

Zatímco u blockbusterů jako Transformers nebo Muž z oceli se délka vysvětluje snahou nabídnout divákům za jejich vstupné co nejvíc trikových orgií, tentokrát si s podobným tvrzením nevystačíme. Kromě posledních dvaceti minut bombastickou akci nečekejte, připravte se spíš na slovní a fyzický humor s občasnými vsuvkami.

Je účinný? Asi hodně záleží na tom, nakolik jsou vám sympatičtí Armie Hammer v titulní roli a Depp coby sidekick Tonto. Vzhledem k nevyprofilovanosti těchto postav se však mezi nimi prakticky nevyvíjí vztah a jejich vzájemná interakce je opravdu tristní.

Každá scéna s nimi jako by byla scénou se zcela novými hrdiny - kdyby se jednotlivé pasáže přeházely, mnoho by se  nezměnilo. Hammer je po celou dobu stejně neschopný trouba (vinou ledabylého scénáře nedokáže zastávat roli protagonisty) a Depp se prostě většinou tváří... nějak.

Je skutečně nesnesitelně ubíjející sledovat tak dlouhý film, který je ze tří čtvrtin tvořen interakcí dvou postav, jejichž vztah permanentně stagnuje. Navíc s dějem, který nelze usledovat, protože se nedaří udržet tón ani nit vyprávění. Znáte ten pocit, kdy si uprostřed scény nemůžete vybavit, kam hrdinové jedou a čeho tam chtějí dosáhnout? U Osamělého jezdce prakticky neustává. Věci se prostě dějí, Depp se tváří a děj stojí.

Ke konci se rozpoutá velmi okázalé a konečně alespoň trochu zábavné akční finále, během nějž je úplně jedno, co dělali hrdinové i padouši dosud a o co jim vlastně jde do budoucna, čímž se ještě víc podtrhává trestuhodná vyprázdněnost předchozích dvou hodin.

Vedlejší postavy, které sešly z očí i mysli (nevyužitá Helena Bonham Carter), poodkrytá traumata, to vše se vypaří v dýmu stoupajícím z komínu lokomotivy a my můžeme začít na tenhle výplach zapomínat ještě dřív, než skončil. Moc práce to věru nedá.

Osamělý jezdec
The Lone Ranger
Žánr: Akční, Dobrodružný, Komedie, Western
Režie: Gore Verbinski
Obsazení: Johnny Depp, Armie Hammer, Ruth Wilson, Tom Wilkinson, Timothy Hutton, Barry Pepper, Helena Bonham Carter, James Badge Dale, James Frain, William Fichtner, Leon Rippy, Matt O'Leary, W. Earl Brown, Harry Treadaway, Mason Cook, Turner Ross, Chad Brummett, Matthew Page, Lew Temple, Damon Herriman
Délka: 151 minut
Premiéra ČR: 04.07.2013

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 50 minutami

Erdogan změnil názor, s viceprezidentem USA Pencem se nakonec setká

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se ve čtvrtek setká s americkým viceprezidentem Mikem Pencem a ministrem zahraničí Mikem Pompeem. Informoval o tom šéf komunikací turecké vlády. Dříve totiž Erdogan setkání v rozhovoru s televizí Sky News odmítl s tím, že bude jednat pouze se svým protějškem Donaldem Trumpem a nechal se slyšet, že americkou delegaci, která chce jednat o nynější turecké intervenci v Sýrii, odkáže na jejich protějšky v turecké vládě.

Zástupci vlády USA letí do Turecka ve středu, ve čtvrtek pak mají začít oficiální jednání. Pompeo řekl, že cílem mise je najít řešení situace v Sýrii a ne rozbít americko-turecké vztahy.

před 58 minutami

Basketbalisté Nymburka zahájili Ligu mistrů výhrou nad Bambergem

Basketbalisté Nymburka zahájili základní skupinu Ligy mistrů vítězstvím 91:71 nad Bambergem. Domácí v pražské hale Královka vykročili za výhrou nad čtvrtým celkem minulého ročníku už v první čtvrtině, kterou vyhráli o 19 bodů.

Středočeši soupeře v úvodním dějství dokonale zaskočili. Do zápasu vstoupili sérií 16:0 a Bamberg se poprvé prosadil až po čtyřech minutách. Nymburk i díky 13 bodům Jaromíra Bohačíka první čtvrtinu vyhrál 30:11. Ve druhé části německý tým výrazně přitvrdil v obraně a Středočeši o poločasové přestávce vedli o 18 bodů.

Po pauze převzal Bamberg aktivitu, Nymburku se přestalo dařit střelecky i na doskoku a po nepovedeném závěru třetí čtvrtiny se náskok domácích ztenčil na osm bodů. Závěrečná čtvrtina už ale byla opět v režii Nymburka, který zpřesnil střelbu a vzal si dvouciferný náskok zpět. Nejlepším střelcem zápasu byl Bohačík s 24 body.

Basketbalová Liga mistrů - skupina C, 1. kolo:

Nymburk - Bamberg 91:71 (30:11, 52:34, 65:57)

Nejvíce bodů: Bohačík 24, Booker 18, Dalton 14, Hankins 10 - B. Taylor 16, Harris a Lee po 11, K. Taylor 10. Fauly: 20:21. Trestné hody: 24/21 - 16/9. Trojky: 6:14. Doskoky: 44:43.

Tabulka:

1. Nymburk 1 1 0 91:71 2
2. Tenerife 1 1 0 81:67 2
3. VEF Riga 1 1 0 80:74 2
4. Peristeri 1 1 0 70:64 2
5. Mornar Bar 1 0 1 74:80 1
6. Gaziantep 1 0 1 64:70 1
7. Nižnij Novgorod 1 0 1 67:81 1
8. Bamberg 1 0 1 71:91 1
před 1 hodinou

Basketbalistky USK Praha začaly Evropskou ligy výhrou v Rize

Basketbalistky ZVVZ USK Praha vstoupily úspěšně do nového ročníku Evropské ligy a vyhrály v Lotyšsku nad TTT Riga 73:66. Nejlepšími střelkyněmi v barvách českých šampionek a obhájkyň třetího místa byly shodně se 17 body Alyssa Thomasová a Valériane Ayayiová. Další zápas čeká svěřenkyně trenérky Natálie Hejkové za týden ve Francii proti Bourges.

1. kolo Evropské ligy basketbalistek:

Skupina A:

TTT Riga - ZVVZ USK Praha 66:73 (14:20, 32:37, 43:58)

Nejvíce bodů: Drammehová 13, Harperová, Strautmaneová obě 12 - Thomasová, Ayayiová obě 17, Jonesová 12. Fauly: 18:18. Trestné hody: 21/16 - 20/13. Trojky: 6:6. Doskoky: 37:41.

Zdroj: ČTK
Další zprávy