Recenze: Padesát odstínů temnoty se vrátilo do kin, nový film je ještě nudnější a směšnější

Tomáš Seidl
10. 2. 2017 9:16
Filmových Padesát odstínů šedi bylo pošetilou červenou knihovnou, v níž se občas švihlo jezdeckým bičíkem či důtkami. Pokračování nazvané Padesát odstínů temnoty z předlohy vydestilovalo banální báchorku o chudé holce, která k milionářovu kontu a Venušiným kuličkám přišla. Erotické scény jsou ve srovnání s prvním filmem krotší, je jich méně a ubylo i extravagantních hraček.
Padesát odstínů temnoty - trailer | Video: Universal Pictures

Tvůrcům erotického (melo)dramatu Padesát odstínů temnoty, které včera vstoupilo do českých kin, se podařilo nemožné. Nový film, natočený podle stejnojmenné druhé části trojdílného knižního bestselleru Eriky Mitchellové alias E. L. Jamesové, je ještě nudnější, odtažitější a směšnější než snímek Padesát odstínů šedi.

Film z roku 2015 režírovaný Sam Taylor-Johnsonovou byl pošetilou červenou knihovnou, v níž se občas švihlo jezdeckým bičíkem či důtkami. Jeho pokračování, jež natočil James Foley, z předlohy vydestilovalo banálně průhlednou báchorku o chudé holce, která k multimilionářovu kontu a Venušiným kuličkám přišla.

Proč se tato harlekýnsky braková a prachbídně napsaná knižní trilogie, která si zidealizovaně pohrává s tabuizovanými sexuálními praktikami BDSM, stala celosvětovým fenoménem, je otázkou spíše pro sociology, psychology a sexuology než pro literární či filmové kritiky.

Romantické dívčí sny o pohledném princi na bílém koni a nutkání "hodných holek" napravovat "zlobivé kluky" se v ní zřejmě prolínají s podvědomými touhami po dominantních milencích. Ty dnes údajně mají ženy, kterým vadí rostoucí míra mužské podřízenosti v partnerských vztazích.

Onen sadomasochistický rámec zároveň variuje pornofantazie o sexuálním násilí, které předhazují na internet školou povinné dívky odkojené romantickou upírskou Twilight ságou.

V "Padesáti odstínech" jsou ale všechny netradiční praktiky zabaleny do natolik sterilní mondénnosti, že se stávají od skutečnosti odtrženým, a tudíž bezpečným ornamentem pro čtenářky bez rozdílu věku, vzdělání i sociálního postavení.

Navzdory názvu není nový snímek temnější než ten předchozí, ale − řečeno slovníkem E. L. Jamesové − je "vanilkovější". Příběh o vyjukané studentce anglické literatury Anastasii, jež podlehla manipulativně-majetnickým svodům dominantního multimilionáře Christiana Greye, pokračuje tam, kde první film skončil. Poddajná dívka sice poté, co jí její perverzní pan Božský poprvé trošku více napráskal na zadek, vztah pobouřeně ukončila, po několika minutách nového filmu mu však opět padne do náručí.

Pokroucená romance postavená na monotónně se opakujícím kolotoči trest/odměna − vina/odpuštění − útěk/návrat je tentokrát modifikována nevěrohodnými proměnami hlavních postav. Ze sadisty, jenž o sobě tvrdil, že "se nemiluje, ale tvrdě šuká", se pozvolna stává romantický milenec a někdejší stydlivá panna, která s ním toužila chodit na večeře a do kina, zjišťuje, že zdaleka ne všechny jeho praktiky jí jsou proti srsti.

Mezi partnery tudíž nepanuje žádné napětí, a proto je jejich selankovitý vztah dramatizován zvnějšku. Stíny na výsluní jejich štěstí vrhají zhrzené ženy z Greyovy bezútěšné minulosti, Anastasiin chlípný šéf nebo havárie multimilionářovy helikoptéry. Všechny problémy se ale bez smyslu pro načasování téměř vzápětí vyřeší.

Erotické scény jsou ve srovnání s prvním filmem krotší, je jich méně a ubylo i extravagantních hraček. Nevzrušivé jsou stejně jako minule, a to opět i vinou hereckých představitelů. Dakota Johnsonová je starší, než by její Anastasia měla být, a její herecký rejstřík se omezuje na snivé pohledy a uculování. Jamie Dornan jako chlípník traumatizovaný z dětství překrývá škálu potenciálních emocí sveřepým nebo utrápeným výrazem a až narcistní prezentací svalnatého těla, které spíš než v červené komnatě bolesti předvádí v posilovně při cvicích na gymnastickém koni.

Natočit film o dominantně-submisivním vztahu, jehož protagonisté nalézají ve vzájemné manipulaci a podvolení se uvěřitelné vzrušení, ba i opravdovou lásku, není vůbec snadné. Rafinované snímky typu Sekretářka či Pestrobarvec petrklíčový dokládají, že to možné je. Telenovelově bezobsažné produkty, jako je film Padesát odstínů temnoty, jsou ale z podstaty frigidní.

(Za)biják Kamila Fily. Jak vidí filmový kritik Padesát odstínů temnoty:

Snímek Padesát odstínů temnoty je natočený tak, že se jeví jako o trochu méně blbý než knižní předloha, tvrdí filmový kritik Kamil Fila. | Video: Kamil Fila
 

Právě se děje

před 2 hodinami

Komise: Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10 tisíc

Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10.000. Aktualizovaný odhad dnes podle agentury AFP zveřejnila komise, která problematiku zkoumá. Nezávislou komisi pro sexuální zneužívání v církvi (Ciase) v roce 2018 zřídila katolická církev v reakci na sérii skandálních odhalení sexuálního zneužívání ve Francii i ve světě. Komise v polovině minulého roku odhadla počet obětí na nejméně 3000, což dnes její předseda Jean-Marc Sauvé označil za "jednoznačné podhodnocení".

Komise na více než rok zřídila telefonní linku pro hlášení sexuálního zneužívání, na kterou se za tu dobu obrátilo 6500 obětí či svědků těchto násilných činů. V polovině telefonátů se jednalo o případy z 50. a 60. let minulého století, útokům častěji čelili muži a 87 procent volajících bylo v době zneužívání nezletilých, zveřejnila loni na podzim Ciase.

"Zdaleka ale nejde o všechny", upozornil dnes Sauvé. "Zásadní otázkou zůstává, kolik lidí se ozvalo. Deset procent, pět procent, méně?" dodal.

"I když je 10.000 hodně, jsme stále daleko od pravdy," komentoval nový odhad Jean-Pierre Sautreau, jež stojí v čele organizace sdružující oběti církevního zneužívání v západofrancouzském departementu Vendée. "Skutky jsou často datovány do 50. let minulého století a ti lidé již zemřeli, nebo je jim přes 80 a už o tom nechtějí mluvit," vysvětluje.

"Je to vrchol ledovce, je to rozhodně mnohem více," domnívá se rovněž Véronique Garnierová z jiného sdružení obětí.

Zpráva komise má na podzim představit celkovou diagnózu problematiky a vysvětlit, jak se církev do situace dostala. Instituce mají následně navrhnout podobu odškodnění obětí. Podle Sauvého však trauma obětí nevyřeší pouze odškodnění finanční, "obzvlášť v případě, že by jej doprovázel příkaz mlčet".

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Grammozis se stal pátým trenérem fotbalistů Schalke v sezoně

Novým trenérem fotbalistů Schalke 04 se stal Dimitrios Grammozis. S klubem z Gelsenkirchenu, který už má jen minimální šance na udržení v první lize, podepsal dva dny po odvolání kouče Christiana Grosse smlouvu do roku 2022. Ve funkci by měl podle médií zůstat i v případě sestupu.

Dvaačtyřicetiletý Grammozis byl bez angažmá od loňského léta, kdy skončil u druholigového Darmstadtu. Na lavičce Schalke je už pátým koučem v aktuální sezoně, před ním se u týmu vystřídali David Wagner, Manuel Baum, Huub Stevens a naposledy Gross.

Premiéru s mužstvem absolvuje v pátek v duelu s dalším kandidátem na sestup Mohučí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy