Recenze: Odhalit zlo z Wall Streetu je Mistrovský plán

Kristýna Pleskotová
22. 11. 2011 15:20
Promarněný potenciál Eddieho Murphyho a Bena Stillera

Recenze – Dvaačtyřicetiletý režisér Brett Ratner je hrdý pěšák mainstreamu, který prozatím dokázal svou průměrnost schovat za velké projekty zaručující rentabilitu.

Jeho třetí díl série X-Men (Poslední vzdor) vydělal sice více než předchozí dva díly režiséra Bryana Singera, ovšem série po tomto zákroku potřebovala resuscitaci v podobě nového začátku. Mnohem hůře (finančně i kvalitativně) dopadl thriller Červený drak, autorův příspěvek ke snímkům o Hannibalu Lecterovi.

Po čtyřech letech zabiják bijáků Ratner přichází s filmem Mistrovský plán, jehož obsazení a téma mají jedinou ambici. Dostat vás k pokladně kina. Zpracování tomu odpovídá: ve sto čtyřech minutách nenajdeme moment, který by alespoň trochu zaváněl invencí.

Snímek nicméně překvapí aktuální společenskou životaschopností. Hlavním motivem je zasloužená pomsta plebsu, který se vzbouřil proti všemocnému patriciovi. Prostředí nespravedlnosti zde reprezentuje newyorský věžák zvaný The Tower (ve skutečnosti Trump Tower), jehož nejluxusnější střešní apartmá s bazénem vlastní makléř Arthur Shaw (Alan Alda).

Hodný, zlý a idiotský

Mikrosvět věžáku je - jako stále živá výčitka feudalismu - rozdělen podobně jako kdysi bohatá britská šlechtická sídla. Služebnictvo však neobývá prostory „pod schody“, ale po šichtě se odebírá do domovů v jiných čtvrtích New Yorku (Queens, Brooklyn). Správcem budovy je dobrák od kosti Josh Kovacs (Ben Stiller), který se stará o to, aby se štědře platícím nájemníkům dostalo maximální možné péče; těší se respektu zaměstnanců i důvěře klientů.

Důvěra je to oboustranná, proto Josh svěří penzijní úspory všech zaměstnanců právě Arthuru Shawovi, aby je na Wall Streetu minimálně ztrojnásobil. Jenže Shawa zatkne FBI a obviní ho z podvodu, který odpovídá praktice známé jako Ponziho schéma: provozovatel přijímá peníze od investorů, ale neinvestuje, menší částky vyplácí zpět jako zisky z investic. Část získaných peněz samozřejmě užívá pro vlastní potřebu. Ale dokud přichází noví investoři, schéma funguje.

Menší výlet do nekalých praktik je nutný k ilustraci výchozího problému, který trochu zjednodušujícím způsobem kastuje podvodníky a padlé makléře. Shaw není nešťastný a čestný obchodník, jenž vinou osudu a špatných rozhodnutí zbankrotoval, nýbrž bezcitný chtivý sobec a wallstreetský titán, kterému jde jen o vlastní prospěch. Zaslouží si potrestat, neboť se neštítil okrást i důvěřivé sluhy.

Z řad oškubaných zaměstnanců tak povstane hrstka mstitelů, kteří se rozhodnou na Shawa vyzrát. Umožní jim to informace poskytnutá opilou agentkou FBI (Téa Leoni), jež je přesvědčená, že u magnáta v bytě musí být ukryto několik desítek milionů dolarů jako jakási „kápézetka“. Bravurně idiotský, umělý a neuvěřitelný hybatel děje je na světě a není čas marnit čas přemýšlením (budoucí zločinci totiž až do okamžiku vloupání nevědí, zda agentčina domněnka byla správná).

Skupina Jánošíků dobývá věžák

Josh Kovacs tedy vytvoří skupinu „Jánošíků“. Spolu s ním bude loupit jeho švagr a recepční budovy Charlie (Casey Affleck), obsluha výtahu Enrique (Michael Peña), zkrachovalý poctivý makléř a bývalý nájemník Fitzhugh (Matthew Broderick), pokojská Odessa (Gabourney Sidibe) a jediný profík, Joshův soused ze špinavého Queensu Slide v podání Eddieho Murphyho, jehož oborem je vykrádání bytů.

V momentu zformování skupiny se ovšem děj fatálně roztříští. Parta amatérů toužících po pomstě se ocitne na hřišti určeném superzlodějíčkům známým z tzv. heist movies, tedy snímků, kde se něco velmi střeženého krade za pomoci velice důmyslného plánu. Mistrovský plán má ostatně loupež už v originálním názvu (Tower Heist), čímž sebevědomě odkazuje na tento oblíbený žánr.

Možná nad ním chtěl Ratner zvítězit a prostřednictvím týmu nezkušených hrdinů ho zesměšnit. Chytil se však do vlastní pasti. Nedlouho po začátku honby za pokladem totiž rozvracečské momenty ustanou (hovory o ňadrech během plánování akce či nákup lyžařských čepic namísto kukel) a v důležitých chvílích se postavy rozhodují a jednají jako zkušení lupiči-gentlemani. Do karet jim kupodivu hrají i okolnosti: během loupeže nejsou rušeni na chodbách věžáku, ostraha u bezpečnostních kamer si čte Playboy a podobně.

Ratnerův filmový jazyk navíc působí jako po mrtvici, nedokáže využít možnosti kamery, ani dodatečně zvednout adrenalin střihem. Prostřednictvím nervydrásající hudby je nám kupříkladu naznačováno, že bychom měli cítit napětí. Hudba tedy bouří, ovšem dění na plátně této tenzi neodpovídá. Režisér spoléhá na herce, exteriéry i rekvizity a tiše doufá, že to nablýskané nic bude stačit. Výsledek ale připomíná nepovedený spiritistický dýchánek, jehož účastníci dál tvrdohlavě předstírají, že na duchy věří.

Na vině je rovněž scénář, pod kterým je podepsáno pět lidí. Námět prošel vyčerpávající evolucí, na jejímž konci čekala skutečně nehezká mutace. Původně bylo v plánu natočit cosi jako afroamerické Dannyho parťáky s Eddiem Murphym a dalšími černošskými komiky. Nakonec zůstala jen postava lupiče Slidea, jíž ztvárnil právě Murphy.

Jeho herecká kreace a podivná nestárnoucí vizáž vyvolávají dojem, jako kdyby byl přemístěn strojem času přímo z 80. let. Z jeho figury se nadto vyklube sobecký individualista, čím vybočí z koncepce společné loupeže, a umocní tak vlastní vykořeněnost.

Eddie Murphy a Ben Stiller spolu také na plátně stráví mnohem méně chvil, než by tipoval divák očekávající avizovanou komedii. V případě uřvaného Murphyho to nezamrzí. Stillerův výkon je oproti tomu velmi civilní; svou šedivostí jako by se snažil co nejvíc zapadnout do kolektivu. A právě promarněný potenciál spolupráce dvou úspěšných komiků je jedním z největších zklamání.

Kolísavá soudržnost vyprávění dává jen tušit fragmenty bývalého scénáře, jejichž odhalování je na filmu pravděpodobně nejzábavnější. Tato archeologie může odhalit důvody k přehnané vulgaritě v určitých scénách, vzbudit větší soucit s herci v hlavních rolích, kteří nemohou své figury rozklíčovat, a také omluvit dlouhou citaci z Francouzské spojky (honička pod nadzemkou), jež v konečné podobě představuje jen časovou vatu.

Variace na Robina Hooda

Letmé načrtnutí hlavních figur znevýhodňuje herecké profesionály, jejichž slavná jména jsou to jediné, co může lákat diváky. Nesledujeme živoucí charaktery, ale jejich karikatury, které jsou hojně podporovány etnickými stereotypy (tupý Hispánec obsluhující výtah touží být rapovou hvězdou, obézní Afroameričanka připomíná svou neukojitelnou sexualitu, čínský uklízeč neumí anglicky).

Ať už film lavíruje mezi nevtipnou komedií a zlodějským filmem bez špetky napětí, nejzajímavější na zkoumání zůstává ono napojení na současnost. V době demonstrací na Wall Steet proti sociální nerovnosti a chamtivosti velkých firem, jak praví heslo protestu Occupy Wall Street, přichází Ratner se snímkem, v němž dostane křivák za uši a komunita se o spravedlnost postará sama. Sdělení je jednoznačné: za uloupené peníze se nekupují tryskáče, ostrovy nebo obrazy. Lup se spravedlivě rozdělí mezi poškozené a dobrý skutek je systémem zákonitě potrestán.

Film útočí na sociální soucit a usilovně buduje takřka obraz třídního nepřítele. Alan Alda odvedl dobrou práci; při proslovu o nahraditelnosti a nicotnosti zaměstnanců v závěru z něj zlo přímo sálá; jako by v dálce zněl ďábelský smích.

Mistrovský plán tak působí jako žánrově nepovedený upgrade hollywoodské krimikomedie v době, kdy snímky o finanční krizi (dokument Finanční krize, Margin Call) začínají nahrazovat díla automatizující již krizi kapitalismu jako permanentní součást přítomnosti či budoucnosti (Vyměřený čas).

Finální vtípek s obrazem (jejž tu nemůžeme prozradit) sice není v této souvislosti úplně marný - ovšem důvodem Ratnerovy variace na Robina Hooda bude spíš zlaté pravidlo nabídky a poptávky než kritický příspěvek do diskuse. A když už, pak populistická katarze nakonec ukazuje, že aspoň v Hollywoodu je podnikatelská vynalézavost věčná.

Mistrovský plán
Tower Heist
Žánr: Akční, Komedie, Krimi
Režie: Brett Ratner
Obsazení: Ben Stiller, Matthew Broderick, Eddie Murphy, Casey Affleck, Téa Leoni, Michael Peńa, Gabourey Sidibe, Alan Alda, Judd Hirsch, Nina Arianda, Stephen Henderson, Mike D. Anderson, Ming Zhao ad.
Délka: 104 minut
Premiéra ČR: 10.11.2011