RECENZE Nymfomanka po orgasmu? Rozkoš se nedostavila

Tomáš Stejskal
10. 1. 2014 13:30
Při správném natočení perspektivy se z vagíny může stát oko, které na vás mrkne
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - V recenzi k prvnímu dílu Nymfomanky jste mohli číst: "Jde nepochybně o nejskandálnější film roku." Tato úvodní věta se neupínala k čuňačinkám na plátně, neboť nějaká ta rozevřená vagína dnes už nemá moc plodit skandály, ale ryze k okolnostem distribučního uvedení Trierova posledního opusu do kin po dvou částech.

Foto: Aktuálně.cz

Jde o záměr režiséra Larse von Triera, o distribuční svévoli, o sofistikovanou hru? Máme se vztekat? A na koho? Máme film hodnotit po částech? A první díl pak řadit do právě uplynulého roku, zatímco ten druhý jako jeden s prvních titulů do toho nového?

Jestli něco druhá půle celkem spolehlivě pohřbila, pak právě tyto úvahy o záměrnosti či svévoli, které se honily divákům hlavou mezi oběma půlkami. Samotná Trierova estetika závěru jeho volné trilogie "osudových protikladů" totiž zvládne naházet divákům pod nohy dostatečné množství klacků, takže už opravdu nebudou mít příliš zapotřebí klopýtat houštinami distribuční praxe.

Na pohovce psychoanalytikově

Trier se už v Antikristovi pustil do zvláštního přehodnocování své uplynulé tvorby, vizuálně úchvatné obrazy i struktura inspirovaná hudebními opusy upomínaly na jeho ranou tvorbu, na snímky jako Evropa či Prvek zločinu, ale zároveň v nich byly zřetelně cítit pozdější syrové snímky hnutí Dogma.

Podobné to bylo i s Melancholií - po předchozím tematizování propadu do chaosu se v lecčem podobnou formou dostalo na zkoumání stavu, který dal snímku název.

Nymphomaniac appetizer - Chapter 6: The Eastern and the Western Church (The Silent Duck)
Nymphomaniac appetizer - Chapter 6: The Eastern and the Western Church (The Silent Duck) | Video:

V obou filmech šlo o souboj nepřekonatelných protikladů jak na rovině obsahu, tak na rovině formální - mužský vs. ženský princip, racionalita vs. emoce. A podobně se prolínaly i odkazy na četné umělce a myslitele - od Nietzscheho přes Wagnera či Pietera Brueghela až po Freuda - s čistou silou neuchopitelných obrazů.

Foto: Aktuálně.cz

V případech těchto snímků navzdory různým racionalizacím, k nimž vybízely, vždy v posledku o diváckém přijetí či odmítnutí rozhodovala právě schopnost či ochota naladit se na tyto výjevy, ponořit se do oblastí, v nichž mluví lišky, vládne chaos, hroutí se světy. Zpomalené scény, surreálné okamžiky, napětí mezi zvukem a obrazem…

Nymfomanka se pouští do vyprávění o další temné stránce lidské (či specificky ženské?) duše, kterou nelze snadno uchopit, natož pak morálně soudit, radikálně odlišným způsobem. Místo konečného ponoru do neuchopitelných obrazů je posedlá racionalizací.

Díky ústřední vypravěčské kostře, která události prezentuje retrospektivně, máme coby diváci dojem, jako bychom spolu s ústřední hrdinkou, vyprávějící svůj příběh starému panicovi a knihomolovi, leželi na jakési psychoanalytické pohovce.

Různě spolehlivé informace a banality

Trier rozehrává velké množství her a tentokrát není možné hledat ve způsobu výstavby děje nic než požitek z toho, jak nás (a možná i sebe) dovede vodit za nos. To zatím není kritika, ale pouhý popis jeho metody.

Místo hudebních opusů, kterým se svou formou či strukturou podobaly předchozí dva snímky, jsou tentokrát inspirace převážně literární. Film vede diváky, podoben starému edukativnímu románu, ale přitom se v mnohých odbočkách a nespolehlivém vyprávění podobá i četným románům postmoderním a místo zahlcování obrazy zahlcuje (různě spolehlivými) informacemi.

Nymphomaniac appetizer - Chapter 7: The Mirror
Nymphomaniac appetizer - Chapter 7: The Mirror | Video:

Pokud se Trier na stylistické rovině doposud snažil přehodit výhybku ve věčném sporu racionality a iracionality na stranu emocí, zmatku a neurčitosti, zde je naopak posedlý výkladem, více či méně chatrnými analogiemi a přirovnáními. Tentokrát vede diváky zcela názorně, avšak mnoha různými směry.

Vrší na sebe klišé a jednoduché opozice, přiznává to a snaží se díky tomuto zmnožení osvobodit jednoduché příměry z jejich banality.

Foto: Aktuálně.cz

Na Nymfomanku se lze jistě koukat jako na příběh nenasytné ženy ve vleku svých vášní, pozorovat její sexuální eskapády a jejich dopady na její život i život jejího okolí a pokoušet se uvažovat o otázkách morálky. Jenže přestože Trier zdánlivě točí morality, spíše než k morálnímu hodnocení se jeho poslední snímky snaží dobrat k co možná nejvěrnějšímu zachycení určitých stavů lidské duše. Navzdory záplavám černého humoru a ironie tu jde v posledku právě o to.

Takže zatímco Joe vypráví své příběhy o šermujících se afrických penisech a o svých morálních poklescích a zatímco Trier neváhá explicitně citovat a parafrázovat mnohé včetně vlastní tvorby (odkaz na scénu s dítětem v Antikristovi), celý jeho film, ač přeplněný detaily a odbočkami, opět míří k vcelku jednoduché věci: chce zachytit sexuální neukojitelnost a skrze ni se podívat z nového úhlu pohledu na vztah mužského a ženského.

Od Tarkovského k šestákové detektivce

Nymfomanka, část II.

Nymfomanka

Dánsko / Německo / Francie / Belgie / Velká Británie, 2014, 123 min
Režie: Lars von Trier
Scénář: Lars von Trier
Kamera: Manuel Alberto Claro
Hrají: Charlotte Gainsbourg, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Willem Dafoe, Jamie Bell, Connie Nielsen, Mia Goth, Sophie Kennedy Clark, Christian Slater, Uma Thurman

Na rozdíl od melancholie či temných hlubin šílenství pro zachycení nymfomanie silné obrazy nejsou ideální. Mnohem spíše se tu nabízejí de Sadeovské popisy a katalogy, vyprávění je potřebnější než vizualita, a nic na tom nezmění všechny ty explicitní detaily penisů a vagín.

Ve světle této perspektivy už nikterak nepřekvapí, že sled kapitol není sevřenou konstrukcí jako v předchozích filmech, ale náhodným výběrem vypravěčky a také nepřekvapí to, že z úvodního záběru, který podobně jako u Antikrista či Melancholie působil jako rámování či ouvertura, se nakonec nevyklube velkolepá předehra k něčemu, co známe od Tarkovského.

Z tajemných pohledů kamery v zasněžených potemnělých uličkách se nakonec vyklube jen expozice scény, která příznačně spadá spíše do říše šestákové detektivky.

Dává to smysl. Stejně jako dává smysl neuvěřitelná hromada dalších věcí. Film vás nutí dělat další a další analogie, uvažovat nad všemi těmi názorně řečenými či ukázanými vodítky a snažit se dát dohromady skládanku.

Nehraje se o to, zda Nymfomanku pochopíte. Protože tajnosnubného tu není skoro nic. Jde o to, jestli z množství vodítek vyvstane svět, ve kterém ten snímek není jen zábavným vypravěčským cvičením, autoterapeutickou hrou a rozverným pohráváním si s divákem.

Na Nymfomanku se lze jistě koukat jako na příběh nenasytné ženy ve vleku svých vášní, pozorovat její sexuální eskapády a jejich dopady na její život i život jejího okolí a pokoušet se uvažovat o otázkách morálky. Jenže přestože Lars von Trier zdánlivě točí morality, spíše než k morálnímu hodnocení se jeho poslední snímky snaží dobrat k co možná nejvěrnějšímu zachycení určitých stavů lidské duše. Navzdory záplavám černého humoru a ironie tu jde v posledku právě o to.

Tomáš Stejskal

Při správném natočení perspektivy se z vagíny může stát oko, které na vás mrkne. A možná najdete i odpověď na to, proč je Bachovo pojetí fugy blíže kapele Rammstein než fuze Beethovenově. A vedle her, které už dalece přesáhly hranice nadinterpretace, se lze pustit i do sofistikovanějších a méně náhodných mentálních cvičení, uvažovat nad kompaktností celé trilogie, nad všemi důvody toho, proč Trier tentokrát víc mluví, než ukazuje, mnohem víc škádlí, než ohromuje. Proč je jeho film mnohem přeplněnější a přitom takřka prost scén, které by vás samy o sobě naplňovaly.

Nepochybuji o tom, že jde o záměr. A neříkám, že mě nebavilo tato cvičení a hry během filmu provozovat. Přesto se nemůžu zbavit pocitu, že když tři čtvrtiny sledovacího času dumám, místo toho, abych zíral, je něco špatně.

Hodnocení: 80 %

 

Právě se děje

před 49 minutami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 57 minutami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 1 hodinou

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy