Recenze: Nová česká komedie Dvojníci šilhá po mafiánech i vorlíčkovské nadsázce

18. 3. 2016 0:00
Mnoho bylo napsáno o tom, že komedie představuje pro vyprávění příběhu zvláštní výzvu. Gagy a komické situace zkrátka vzdorují tomu, aby byly zařazovány do propracovaného děje. Už od nepaměti však tvůrci s tímto prokletím zdárně bojují. Autoři nové české komedie Dvojníci, která je od včerejška k vidění v kinech, se vydali šalamounskou cestou. Rezignovali na soudržný děj a zároveň do scénáře nenapsali takřka jediný vtip.
Dvojníci
Dvojníci | Foto: Bioscop

Mafián v podání Petra Nárožného ke konci filmu říká, že je podnikatel, nikoli zloděj. A kdyby prý uvedl, že zaměstnává svého synovce Bobana a poněkud nechápavého parťáka hlavního hrdiny, možná by mu to úřady uznaly jako chráněnou dílnu. V té chvíli si divák s hrůzou uvědomí, že šlo o doposud nejlepší průpovídku celého snímku.

V dějinách filmu dvojníci často fungovali jako děsivá hybná síla velmi dramatických děl. Od Hitch­cockova Vertiga, dle žebříčku britského časopisu Sight and Sound „nejlepšího filmu všech dob“, až po nedávný kanadský thriller Nepřítel od Denise Villeneuva. A v komediích motiv záměny totožnosti samozřejmě z podstaty přeje hlavně situační, nikoli slovní komice.

Dvojníci
Dvojníci | Foto: Bioscop

Taková záměna musí být patřičně výrazná – jako když se z židovského holiče stane velký vůdce v Chaplinově filmu Diktátor či z pekaře císař v nejznámější české dvojnické dvojkomedii Pekařův Císař a Císařův pekař. A podobnou dvojroli také většinou ztvární velký komik.

Ondřej Sokol rozhodně není Charlie Chaplin. A není to ani Jan Werich. Byť je Sokol též hercem a režisérem v jedné osobě a umí být i nejcharismatičtějším mužem na plátně. Bohužel především v rozháraných filmech se slabými postavami typu Hřebejkova Zakázaného uvolnění.

V Dvojnících však na rozdíl od zmiňovaných záměn Sokol hraje dva obdobně nudné patrony. Film stojí na prohození spořádaného gymnaziálního učitele Richarda Prospala, který žije „pod pantoflem“ ve Velkém Kostelci, s pražským zlodějíčkem Janem Rambouskem, „machrem“ na zámky a počítače. Rambousek však není žádný zločinecký sígr, ale spíše hodný nekňuba, jak se divák může přesvědčit hned v úvodní scéně snímku.

Dvojníci
Dvojníci | Foto: Bioscop

V ní Rambousek spolu s parťákem Melicharem v podání Jakuba Koháka na zakázku krade luxusní vůz, ale Melicharovou vinou odjedou ve staré dodávce. Celé akci chybí vtip, napětí i uvěřitelnost. Sokol má asi v této poloze hrát citlivého sígra, který nenechá kamaráda ve štychu, ale rutinní režie Jiřího Chlumského a odbytý scénář Petra Hudského mu neumožní být ani machrem, ani dobrákem. A navíc je Sokol svým hereckým projevem předurčen pouze k těm dobrákům a nekňubům.

Dvojníci se prezentují jako lupičská komedie, v níž nechybí nadsazené postavy ani dramatické zápletky typu krádeže cenného obrazu z muzea. A tak mafiánský boss Vytloukal nosí hadí sako a sídlí v podivné továrně s kobkami v podobě středověkých žalářů. Jeho synovec a vrchní gorila Boban váží nějakých sto třicet kilo a trpí alergií na květiny, kterými ho Vytloukal opakovaně otlouká. A v rolích policistů či štamgastů vehementně figurkaří Petr Čtvrtníček a Milan Šteindler.

Ale nakonec i ten Vytloukal navzdory excentrickému vystupování okoukanému jak z českých vorlíčkovských a macourkovských komedií, tak z postmoderních krimikomedií Guye Ritchieho, působí především jako hodný strejda.

Vlastně by ani nevadilo, že způsob, jakým se oba Sokolové dostanou na jediné místo v umělecké galerii, je znakem naprosté scenáristické ledabylosti. A že podobně odbytá je většina dějových zvratů, tak jako v nedávném televizním krimiseriálu Labyrint, pod nímž je scenáristicky též podepsán Petr Hudský. Trestuhodné je hlavně nevyužití ústředního motivu záměny.

Scény s bonvivánským Rambouskem, který si podmaní manželku i dceru učitele Prospala, mezitím trpícího ve spárech mafiánů, přesto patří k tomu nejlepšímu z filmu, podobně jako pozdější herecké výměny Sokola se Sokolem. V nich je film místy takřka civilní a poprvé zafunguje něco jako opravdové mezilidské pouto mezi dvěma protagonisty. I to se však jen na chvíli vynoří z reje šablon a figurek.

Dvojníci skutečně hrají dvojí hru. Na žánrový film, gangsterku, ve které uprostřed Mánesu chrání obrazy laserové paprsky, a na malou českou komedii, kde každý hraje karikaturu opravdové žánrové postavy. Je celkem očividné, která strana vyhrála.

Dvojníci - trailer | Video: Bioscop

před 23 minutami

Biden telefonoval s Putinem, hovořilo se o dohodě Nový START, otravě Navalného i o prosincovém hackerském útoku na americké úřady, oznámil Bílý dům.

před 30 minutami

Poslanci odmítli legalizaci konopí, přinesla by zdravotní rizika, míní Blatný

Sněmovna odmítla omezenou legalizaci konopí. Návrh skupiny čtyř desítek poslanců ze šesti klubů předpokládal, že by si bezúhonní dospělí lidé mohli bez hrozby postihu vypěstovat a zpracovat doma až pět rostlin konopí. Plénum novelu o návykových látkách, za níž stojí zejména Piráti, zamítlo na návrh SPD hlasy 55 z 89 přítomných poslanců už v úvodním kole.

Pirátský poslanec Tomáš Vymazal zdůrazňoval, že změna by mohla zabránit kriminalizaci jinak bezúhonných lidí. "Konopí je v Česku velice oblíbené. Dle různých studií s ním má zkušenost více než každý čtvrtý mladistvý a u dospělých jsou to dokonce dva z pěti," uvedl. Regulace by podle poslance měla nahradit podle něho selhávající represi. Podle předsedy STAN Víta Rakušana jde o odstraňování státem řízeného pokrytectví.

Naopak ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) upozorňoval na to, že novela je v rozporu s mezinárodním právem a protidrogovou politikou. "Přináší velká sociální a zdravotní rizika," uvedl. Ministr také varoval před možnou drogovou turistikou za takzvaným rekreačním konopím.

Novela předpokládala, že lidé by mohli mít doma beztrestně až 1,25 kilogramu sušiny konopí. Ostatním lidem by pěstitelé museli zabránit ve volném přístupu k tomuto konopí pod hrozbou pokuty až 15 000 korun. Až 30 gramů by mohli lidé nosit u sebe i mimo obydlí. Stejné množství, tedy 30 gramů, by mohli legálně předat jinému dospělému člověku, ovšem výhradně bezplatně. Totéž mělo platit pro produkty získané z konopí.

Předkladatelé tvrdili, že omezená legalizace konopí by zmenšila černý trh a vedla by také ke snížení trestné činnosti, která se s ním váže.

před 45 minutami

Lamparda u fotbalistů Chelsea nahradil Tuchel

Novým trenérem fotbalistů Chelsea byl podle očekávání jmenován Němec Thomas Tuchel. Londýnský klub dnes oznámil, že s bývalým kouřem Paris St. Germain či Dortmundu podepsal smlouvu na rok a půl s opcí. Tuchel nahradil odvolaného Franka Lamparda.

Tuchel v novém působišti už dnes povede první trénink a premiéra na lavičce ho čeká ve středečním ligovém utkání s Wolverhamptonem. "Nikdy není příjemné měnit trenéra uprostřed sezony, ale jsme rádi, že v Thomasi Tuchelovi se nám podařilo získat jednoho z nejlepších evropských trenérů," uvedla na klubovém webu ředitelka Chelsea Marina Granovská.

Sedmačtyřicetiletý Tuchel naposledy vedl Paris St. Germain, kde v prosinci skončil. Francouzský celek trénoval od května 2018 a s týmem vyhrál v obou sezonách mimo jiné francouzskou ligu a v uplynulém ročníku s ním došel do finále Ligy mistrů. V minulosti působil také v Mohuči a Dortmundu, se kterým v roce 2017 vyhrál Německý pohár.

V Chelsea nahradil Lamparda, který byl odvolán kvůli neuspokojivým výsledkům. "Blues" pod vedením nejlepšího klubového střelce z posledních osmi ligových duelů zvítězili pouze ve dvou a propadli se až na devátou pozici. Bývalý záložník vedl Chelsea od léta 2019 a v první sezoně s ní obsadil čtvrté místo.