Recenze: Nepodléhej iluzi, že poznáš muže svých snů!

Jan Bušta
12. 11. 2010 8:00
Allen pod rouškou komedie prodává těžký film

Recenze - Komedie byly vždy dobrým prostředkem pro zachycení rozporu mezi principy chaosu a řádu. Když si totiž abstrahujeme všechny ty příběhotvorné omyly, záměny a honičky, vzniká tu přesvědčivý obraz chaosu, z něhož se postavy většinou pokoušejí vymanit.

Tedy ukončit příběh nastavením řádu - jaksi "řádně", ideálně happy endem. V důsledku se tedy vlastně většina komedií pokouší vyjádřit stav "radosti ze života", protože nám jejich ideologie tvrdí, že - a teď pozor! - život má smysl. Jen ho musíme ve všem tom chaotickém jančení spolu s postavami nalézt.

Poslední dvě komedie Woodyho Allena ovšem toto úlevné přitakání smyslu života nenabízejí. Ba co víc. Aniž bychom v nich vnímali programový nihilismus, který stojí třeba v základech tvorby bratří Coenových, stejně se po odeznění závěrečných titulků neubráníme pocitu, jako by se pod lehkonohou žánrovkou ukrýval ještě jeden, velmi těžký a těžko zkousnutelný film.

Jakýsi „spodní film" o skutečném chaosu; o pozbytí smyslu čehokoli, prázdnotě, ze které by se nevykecala ani ta nejukecanější Allenova herecká inkarnace. Ostatně režisérova trademarková postava - o film dřív ji coby samonasíracího génia ztvárnil Larry David - tady tentokrát chybí. Její glosátorské místo zastává ve filmu Poznáš muže svých snů nadosobní hlas vypravěče, který nevzrušeně okomentuje každou lež, nazve věci pravými jmény - a na závěr nám pro jistotu veškerý „hluk a vřavu, co neznamenají nic" shrne do ironického "poselství".

Užívej si, co to jde?

Před tradičně zvídavou kamerou s odstupem plachého šmíráka se v Allenově novince střídavě producíruje několik fotogenických lidí, kteří si užívají herecké úkoly, jež jim jako dominantní rys předepisují jednu silnou nenaplněnou touhu.

Gemma Jonesová jako důchodkyně Helen s dětsky hltavýma očima touží po životních jistotách, které se rozplynuly s rozpadem dlouholetého manželství, a hledá je ve spotřebním okultismu soukromnické věštkyně. Na hraně hraní ležérní Anthony Hopkins coby její ex-manžel Alfie se pokouší nalézt pramen dávno ztraceného mládí ve viagrovém sňatku s call girl v podání rozcapeně nastylizované Lucy Punchové.

Jejich dcera Sally - oživená Naomi Wattsovou, věčnou "sestřičkou odvedle" - zase touhu po konformním životě v přepychu vyjadřuje váhavým flirtem s macho galeristou mnohoslibného Antonia Banderase. Joshi Brolinovi hrajícímu kontrastem chlapáckého zjevu a klukovské image jejího manžela Roye jde o vavřínové věnce. Plus samozřejmě o exotickou milenku v okrasném provedení Freidy Pinto, která snad bez zátěže minulosti bude moci brát vážně jeho pošramocené ego „spisovatele z přání, ale bez požehnání".

Postavy se tu drží hesla vysloveného názvem předchozího Allenova vztahového kolotoče. Kdybychom se tedy pohybovali ve světě loňské, zábavně dryáčnické agitky libertinství Užívej si, co to jde, všechno by zřejmě dopadlo v rámci její hedonistické logiky - každý s kým je mu libo a všichni šťastni. Tady ale nejsme v otevřeném Novém Yorku, kde se dá odvázat návratem k plkavé lascivitě ve stylu screwball comedy. Tady jsme opět na starém kontinentě, opět v Londýně a opět ve styku s tradicí shakespearovské tragi-komiky.

Potkáš vysokého a temného cizince!

Všichni se tu neustále dopouštějí fatálních mýlek, které je vhánějí do ponižujících životních situací. Ovšem posuzováno režisérovou škodolibou perspektivou, že „obrátíme-li se ke hvězdám", jak se zpívá v ústřední písni filmu, stejně to nakonec ve světě věčného návratu téhož nic neznamená. Každá lidská malichernost tu existovala před tímto příběhem a jistě bude existovat i po něm; a my se jen můžeme bavit pohledem na to, že se tenhle proces opakování chyb a nadbíhání zlovolným náhodám jen tak nezastaví.

Vlastně o tom jasně hovoří hned první záběr. Než sem černým taxi, ne nadarmo připomínajícím pohřebák, vjede Helena, sledujeme život londýnské ulice tak nezaujatě, že by se klidně mohl stát hlavní postavou filmu např. ten přecházející plešatý pán. Jako by nám tím bylo řečeno, že je jedno, kdo se nakonec vyloupne z davu; něco podobného může totiž zažít kdokoli.

Podle letos pětasedmdesátiletého Allena navíc jedinou jistotou, kterou my lidé máme, je „setkání s vysokým a temným cizincem" - jak by zněl doslovný překlad názvu. A stejně jako to dělá např. o pět let starší Clint Eastwood ve své poslední tvorbě, také Allen vztahuje svůj film nenápadně k perspektivě smrtelnosti a zániku. Čili, i když nechá koncovky všech linií otevřené, máme si doplnit to horší z možných řešení, to drtivější pro blouznivé touhy postav - bez prožitku bezvýchodnosti jejich situace by totiž příběhu chyběla katarze.

Poznáš muže svých snů

A tohle že má být - jak už tady zaznělo - lehkonohá žánrovka? No ano, vypravěčem shrnuté poselství totiž především v reakci na Heleninu věšteckou zápletku tvrdí, že lepší než léky jsou iluze. Je zřejmé, že ač nám tu Allen dává okázale najevo svůj výsměch mystickým blábolům, vlastně se nakonec ve vztahu k divákům staví do role oné vypočítavé šarlatánky.

Neumí sice číst budoucnost, ale vzhledem k tomu, že se všechno opakuje, dokáže z té nekonečné smyčky lidského údělu odhadnout, jak se budou situace odvíjet, což zapřičiňuje, že nás při sledování známých kompozičních prvků a vyústění nenapadá slovo klišé. To, že nám je budoucnost postav víceméně známa, je součástí promyšlené „vyšší dramaturgie" - zaplétání vztahů probíhá totiž archetypálně.

Hlavně si je ale coby filmař moc dobře vědom, jakou silou na nás může pomocí těchto osvědčených prvků působit. Že když v jeho filmu bude láska za tklivé melodie Boccheriniho kytary, dialogy budou duchaplně proudit, kamera bude nasycená barvami a světlem různorodých lokací  a herci zvládnou být dostatečně krásní i přesvědčiví, je možné z nás dostat peníze i za ten skrytý druhý film. Ten znepokojivý, který samozřejmě náš starý známý podvratník chce všem těm „jinak spokojeně žijícím lidičkám" zabořených v sedačkách prodat především.

Konec konců, v Allenově přiměřeně sugestivním a neagresivním provedení mi tahle komedie s přiznaně iluzorním nastolením řádu připadne jako poctivý obchod. Stejně tak mojí ženě, které - jak předpokládám - prozatím život nějaký smysl dává. Ptát se jí na to ale radši nebudu…

Poznáš muže svých snů
You Will Meet a Tall Dark Stranger
Žánr: Komedie, Romantika