reklama
 
 

Recenze: Internet je stejně hrůzyplný jako osvobozující. Werner Herzog je díky němu opět plný síly

27. 10. 2016 15:28
Dokumentární film jednoho z nejvýznamnějších žijících filmařů Wernera Herzoga A hle: Snění o propojeném světě vypráví příběh internetu tak, jak by vás ho ani nenapadlo vnímat. Můžete ho vidět na jihlavském festivalu.

Legendární německý filmař Werner Herzog má za sebou svůj nejhorší hraný film, mdlou Královnu pouště, která vypadá, jako by ji spíš než on režírovala Nicole Kidmanová ztvárňující jeho hlavní hrdinku. Na druhou stranu se těžko věří, že filmař, jenž svého času zkrotil i Klause Kinského, by podlehl zrovna australské hvězdě, takže první špatný film jeho obdivuhodné kariéry zůstává na jeho triku.

Díky jihlavskému festivalu se naštěstí můžeme přesvědčit, že jde jen o zaškobrtnutí a nikoliv pád. Druhou, stejně významnou větev své filmografie, tu dokumentaristickou, totiž Herzog doplnil dalším skvělým dílem.

Vědec i blázen

Snímek A hle: Snění o propojeném světě se věnuje internetu se všemi jeho klady a zápory, jeho minulosti, současnosti i budoucnosti. Sledujeme výpovědi jak inženýrů, kteří u jeho vzniku stáli, tak i nerdy, co na něm žijí, závislé, jak před ním utíkají i paranoiky popisující škodlivé účinky internetových vln na svůj mozek. Jde o komplexní pohled ze všech úhlů spojený samozřejmě nezaměnitelným Herzogovým komentářem, jehož prostřednictvím se neváhá ptát vyškolených matematiků, jestli myslí, že internet dokáže snít.

Můžeme se spolehnout na jeho nevyjasněně cynicky poetický přístup, během nějž nevíme, jestli si ze svých respondentů utahuje a ponižuje je, nebo jim naopak podléhá a je jimi ohromen. Jednotlivé režijní volby by mohly být předmětem debat o dokumentaristické etice, můžeme si být ale jistí, že ať je Herzog jakýkoliv, zůstává vždy svým svérázným způsobem spravedlivý.

Vědec a blázen u něj mají stejně prostoru, jedná s nimi bez rozdílu a jejich názory a myšlenky staví na totožnou úroveň, aby vznikla nezaměnitelná koláž, která říká daleko víc, než se na první pohled zdá. Nejspíš proto, že pro Herzoga je každý z nás vědec i blázen zároveň.

Fascinující virtuální džungle

Pro někoho může Herzogovo aktuální téma překvapivé, jeho tvorbu si nejčastěji spojujeme se střetem člověka a přírody. Jeho díla jako Aguirre, hněv Boží, Fitzcarraldo, Grizzly Man i Jeskyně zapomenutých snů (a mnoho dalších) propadají právě fascinaci neprobádanými částmi planety, divočinou a vším, co člověka přesahuje.

Přesun k síti ale nakonec není tak divný. Právě její virtuální všudypřítomnost, která nahrazuje fyzický svět, je jedním z hlavních témat dokumentu. A internet nakonec pro Herzoga představuje stejně fascinující výzvu jako peruánská džungle. Jde o nový vesmír, který s sebou nosíme v kapse a jednoho dne dost možná pohltí celou civilizaci s nekompromisností Niagarských vodopádů.

Že internet je stejně hrůzyplný jako osvobozující, ostatně poznává na vlastní kůži. Ve svých téměř pětasedmdesáti už nemůže sebrat pět kamarádů a vyrazit na druhý konec světa bojovat s podobně šílenými podmínkami jako jeho hrdinové. Intelektuálním výzvám ale dokáže čelit bez zaváhání a jedině internet mu otevírá pole, kde může být zase plný síly a opět se pouštět do střetů s těmi největšími překážkami.

Odvděčuje se mu po svém. Zaplňuje ho fakty i mýty, posvátnou úctou, strachem i nadhledem. Snění o propojeném světě nám dává typického Herzoga v netypickém prostředí, které si ale přetváří a dává mu punc úžasného prostoru, jaký si ani neuvědomujeme, že vlastně může mít. Slavný režisér dokazuje, že pátou dekádu své kariéry patří pořád ke špičce.

Hodnocení: 85 %

autor: Martin Svoboda | 27. 10. 2016 15:28

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama